dc.contributor.author
Zimmermann, Elke
dc.date.accessioned
2018-06-07T19:58:12Z
dc.date.available
2017-10-27T12:16:58.507Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/6581
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-10780
dc.description.abstract
Die nichtinvasive Koronarangiongraphie mittels Computertomographie erfuhr in
den letzten Jahren eine erhebliche Weiterentwicklung. Die CCTA zum Ausschluss
einer KHK bei Patienten mit geringer bis mittlerer Prätestwahrscheinlichkeit
zeigt sich als robuste nicht invasive Diagnostikmethode. Gegenstand der
vorliegenden Arbeit war es, die nicht invasive Koronarangiographie kritisch
aus verschiedenen Perspektiven zu betrachten. Zusammengefasst können folgende
Ergebnisse hervorgehoben werden. Eine individuelle Planung basierend auf einem
nativen low dose Scan (CACS) kann die Strahlenexposition der 320-Zeilen CCTA
im Vergleich zur standardisierten CCTA signifikant senken. Insbesondere
Patienten mit einer höheren Herzfrequenz (>65 bpm) können von dieser Methode
profitieren. Die nicht invasive Koronarangiographie mittels 320-Zeilen CCTA
mit ihrer hohen diagnostischen Genauigkeit eignet sich sehr gut zum Ausschluss
einer KHK bei Patienten mit atypischer Angina pectoris. Die CCTA kann im
Vergleich zum Goldstandard zur Reduktion der Strahlenexposition und
Kontrastmittelmenge beitragen. Die Zahl der rein diagnostischen
konventionellen Koronarangiographien, somit ohne Interventionen, kann durch
den gezielten Einsatz der CCTA bei Patienten mit geringer bis mittlerer
Prätestwahrscheinlichkeit signifikant gesenkt werden. Die CCTA kann zur
Reduktion von minor Komplikationen und Langzeit-Events beitragen, sowie die
Aufenthaltsdauer in Klinken und somit die Kosten des Gesundheitssystems
senken. Die CCTA hat mit kontinuierlich steigenden Untersuchungszahlen
weltweit Einzug in die klinische Routine der Bildgebung der Koronararterien
und dem Ausschluss der KHK gefunden. Trotz der Vielzahl der zum Einsatz
kommenden Computer-tomographen herrscht ein gemeinsamer Standard in Bezug auf
die Indikationsstellung, Durchführung und Befundung der CCTA.
de
dc.description.abstract
Coronary computed tomography is a non-invasive diagnostic test which recently
underwent a remarkable development. Especially in patients with low-to-
intermediate pretest probability this test is characterized by a high
diagnostic accuracy as compared with cardiac catheterization as the diagnostic
gold standard. Aim of this work was the critical discussion of the clinical
impact of non-invasive coronary CT from different perspectives. The following
key points summarize our recent research/work in this context: An individual
CT planning based on a native low-dose scan (low dose calcium scoring; CACS)
may reduce the radiation exposure of 320 row CT compared with
conventional/standardized CT protocols without integrated CACS. Especially
patients with a high heart rate of more than 65 bpm benefit from undergoing
CACS before subsequent coronary CT angiography. Non-invasive coronary CT
angiography with 320 row CT is especially suited to rule-out significant
coronary artery disease in patients with atypical angina due to its high
negative predictive value. Coronary CT angiography may reduce the radiation
exposure and amount of needed contrast agent compared with the diagnostic gold
standard. Using coronary CT angiography in patients with low-to-intermediate
pretest probability may significantly reduce the number of diagnostic cardiac
catheterizations without subsequent coronary intervention or stent
implantation. In addition, coronary CT angiography may reduce the occurrence
of minor complications, long-time events, as well as the time of in-hospital-
stay and general health care costs. Coronary CT angiography has become
clinical routine for analyzing the coronary arteries and excluding significant
coronary artery disease which is demonstrated by an increasing number of
performed CT scans worldwide. Despite the high variation of different CT
scanner which may be used for performing coronary CT angiography there is a
common standard established regarding decisions about the clinical indication,
scan procedure and analyzing/reading coronary CTs. In the context of a 2-days
long hands-on workshop of performing cardiac CT we were able to demonstrate a
significant improvement of theoretic skills and practical abilities despite
the relatively short time (2 days). Patient acceptance of non-invasive
coronary CT angiography is very high compared with cardiac catheterization as
the diagnostic gold standard for excluding coronary artery disease. If
patients were able to choose between invasive and non-invasive diagnostic
testing, significantly more patients would prefer coronary CT angiography as
compared with cardiac catheterization.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
coronary artery
dc.subject
non-invasive angiography
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Nicht invasive Diagnostik der Koronararterien mittels 320-Zeilen-
Computertomographie
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Michael Forsting, Essen
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Christian Löwe, Wien
dc.date.accepted
2017-10-23
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000105776-3
dc.title.translated
Non-invasive diagnostic of coronary arteries with 320-slice computed
tomography
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000105776
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000022617
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access