dc.contributor.author
Pachur, Thorsten
dc.date.accessioned
2018-06-07T19:49:52Z
dc.date.available
2006-05-23T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/6453
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-10652
dc.description
0\. Title Page and Table of Contents
1\. CHAPTER 1: Introduction 1
2\. CHAPTER 2: Recognition: Inference by Partial and Systematic Ignorance 18
3\. CHAPTER 3: Recall: The Social Environment as the Window to the World 76
4\. CHAPTER 4: Summary and Concluding Discussion 133
5\. References 136
6\. Appendix 153
7\. German Summary and Statement 156
dc.description.abstract
I examined two simple inference principles that allow to judge unknown
properties of objects in the environment. The first, the recognition
principle, makes inferences about objects in the environment based on the
simple discrimination of whether an object has been encountered before or not.
The second, the recall principle, makes inferences about the frequency with
which events occur in the population based on the number of instances of the
events that can be recalled from a person s immediate social environment. In
Chapter 2.1, I provide some evidence that recognition has a special status in
decision making due to the immediacy with which a recognition assessment is
generated. It was observed that inferences that were in line with the
recognition heuristic were made faster than inferences that were inconsistent
with it. Moreover, the proportion of inferences in line with the heuristic was
increased when the inferences had to be made under severe time pressure. In
Chapter 2.2, the recognition heuristic is applied to modelling forecasts of
sports events. It was shown that even when tested against alternative
forecasting mechanisms, the recognition heuristic was best in predicting
people s decisions. Moreover, there was some indication for a less-is-more
effect, which can occur when the recognition heuristic is used. The recall
principle is tested and elaborated in Chapter 3. In a first step (Chapter
3.1), I showed that the recall principle allows to predict people s frequency
judgments very well. As a second step (Chapter 3.2), I developed a process
model based on the recall principle: the social circle heuristic. This
heuristic retrieves instances from a person s social circles sequentially and
stops retrieval as soon as the instances within a circle allow to make an
inference. Computer simulation showed that such a frugal mechanism can
yield given its frugality surprisingly accurate inferences. In addition, a
subsequent empirical study provided some evidence that people actually use the
social circle heuristic. A final empirical study pitted the recall principle
against an alternative account of how people make inferences about event
frequencies in the environment. Rather than retrieving instances to make an
inference (as described by the recall principle), people might abstract (from
their general knowledge about the events) cues that correlate with frequency
and base an inferences on these cues. Interestingly, although the cue-based
mechanisms allowed to infer the actual event frequencies in the population
more accurately, the mechanisms derived from the recall principle (using
instances) were superior in predicting people s inferences.
de
dc.description.abstract
In meiner Dissertation untersuchte ich in insgesamt acht Studien zwei einfache
Inferenzprinzipien, die erlauben, unbekannte Merkmale von Objekten in der
Umwelt zu erschließen: das Rekognitions-Prinzip, auf dem die Rekognitions-
Heuristik (Goldstein & Gigerenzer, 2002) beruht, und das Abruf-Prinzip
( recall principle ). Die Untersuchungen zu diesen beiden Inferenzprinzipien
werden in Kapitel 2 bzw. Kapitel 3 berichtet. Das Rekognitions-Prinzip
funktioniert folgendermaßen: sollen zwei Objekte hinsichtlich eines
quantitativen Kriteriums verglichen werden (z.B. welcher Musiker hat mehr
Alben verkauft: George Strait oder Billy Joel?), und man hat nur von einem der
beiden Objekte schon einmal gehört, wird geschlussfolgert, dass das wieder
erkannte Objekt einen höheren Kriteriumswert hat. Goldstein und Gigerenzer
(2002) nehmen mit der Rekognitions-Heuristik an, dass Rekognition
nonkompensatorisch genutzt wird: das bekannte Objekt wird als größer
beurteilt, unabhängig davon, welche anderen Cues über das bekannte Objekt
sonst noch bekannt sind. In Kapitel 2.1 zeige ich, dass Rekognition einen
spezieller Status im Urteilsverhalten hat, da ihm verglichen mit weiteren
probabilistischen Cues ein Abrufvorteil zukommt. Urteile, die den Vorhersagen
der Rekognitions-Heuristik entsprachen, wurden schneller getroffen als
Urteile, die entgegen der Rekognitions-Heuristik getroffen wurden. Zudem war
der Anteil an Urteilen, die der Rekognitions-Heuristik entsprachen, höher,
wenn die Urteile unter Zeitdruck gefällt werden müssen. In Kapitel 2.2 wird
die Rekognitions-Heuristik zur Modellierung von Vorhersagen von
Sportereignissen angewendet. Die Rekognitions-Heuristik erklärte 90% der
Vorhersagen korrekt. Zudem fand sich, wenn auch schwache, Evidenz für den
Weniger-Ist-Mehr-Effekt, der bei Verwendung der Rekognitions-Heuristik
auftreten kann. Kapitel 3 ist der Untersuchung des Abruf-Prinzips gewidmet.
Das Abruf-Prinzip beschreibt die Strategie, dass zur Beurteilung von
Häufigkeiten personengebundener Ereignissen in der Population (z.B. Häufigkeit
von Krankheiten oder Freizeitaktivitäten in Deutschland) Auftretensfälle der
Ereignisse im persönlichen sozialen Netzwerk einer Person abgerufen werden.
Kapitel 3.1 zeigt, dass dieses Prinzip in der Lage ist, (a) menschliches
Urteilsverhalten vorherzusagen und (b) dass die Verwendung von erinnerten
Auftretensfällen aus dem persönlichen sozialen Netzwerk korrekte Inferenzen
über die Ereignishäufigkeiten in der Population erlaubt. In Kapitel 3.2 wird
aus dem Abruf-Prinzip ein Prozess-Modell entwickelt (die Social
Circle -Heuristik), welches Auftretensfälle sequentiell abruft und den Abruf
stoppt, sobald die abgerufene Information eine Entscheidung erlaubt. In einer
Computersimulation und empirischen Studien zeigt sich, dass die Social
Circle -Heuristik sowohl in der Lage ist, menschliches Entscheidungsverhalten
zu beschreiben als auch (unter bestimmten Umständen) trotz ihrer Frugalität
erstaunlich genaue Urteile erlaubt.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
judgment and decision making
dc.subject
ecological rationality
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::150 Psychologie::150 Psychologie
dc.title
Ecological Rationality: Do Samples in Memory Reflect the World?
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Gerd Gigerenzer
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Arthur Jacobs
dc.date.accepted
2006-02-09
dc.date.embargoEnd
2006-06-02
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000002175-7
dc.title.translated
Gedächtnisbasierte Stichproben und Ökologische Rationalität
de
refubium.affiliation
Erziehungswissenschaft und Psychologie
de
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FUDISS_thesis_000000002175
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2006/312/
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000002175
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dcterms.accessRights.openaire
open access