dc.contributor.author
León Pérez, Verónica
dc.date.accessioned
2018-06-07T19:36:13Z
dc.date.available
2007-12-07T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/6251
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-10450
dc.description
Deckblatt
Dissertation
dc.description.abstract
Die Hypertrophe Kardiomyopathie (HCM) ist eine primäre Herzmuskelerkrankung
mit einer Prävalenz von 1:500 (Maron et al., 1994 und Maron et al., 1995). Bei
über der Hälfte der Patienten wird eine familiäre Häufung mit meist autosomal
dominantem Erbgang mit variabler Expression beobachtet. Der Phänotyp kann von
asymptomatisch bis zum plötzlichen Tod (PHT) variieren. Die HCM wird durch
linksventrikuläre Hypertrophie ohne sekundäre Ursachen wie Hypertonie,
Arteriosklerose oder valvuläre Stenosen diagnostiziert. Sie ist
charakterisiert durch eine vergrößerte Wanddicke des linken und/oder rechten
Ventrikels 13 mm (McKenna et al., 1997). Die HCM wird meist durch Mutationen
in Sarkomer-Proteinen verursacht. Bis heute wurden mehr als 400 Mutationen in
13 Genen als Ursache für die HCM identifiziert (Elliot und McKenna, 2004;
Maron et al., 2006). Die meisten der identifizierten Mutationen, die als
Ursache für die HCM in Betracht kommen, sind Missense-Mutationen. Der
Austausch eines einzigen Nukleotids verursacht einen Aminosäurenaustausch,
welcher der Funktionsfähigkeit des Proteins schaden und daher die Entstehung
der Krankheit verursachen kann. Ziel dieser Studie war zu beweisen, dass das
für die Kodierung des Sarkomerproteins Myomesin zuständige MYOM-Gen bei
Fehlfunktion einen Auslöser für die HCM darstellt und sich somit in die lange
Liste der HCM-verursachenden Gene einfügt. In dieser Arbeit wurde ein Programm
zur Mutationssuche im Genbereich (Exons 7, 8, 9, 22, 23, 24, 25 und 26) des
Sarkomerproteins Myomesin etabliert. Als Methoden wurden die Polymerase-Chain-
Reaction (PCR), Single-Strand-Conformation-Polymorphism (SSCP)-Analyse und
Sequenzierung verwendet. Bei spezielleren Fragestellungen kam zusätzlich noch
der Restriktionsenzymverdau zur Anwendung. Es wurden 410 nicht verwandten HCM-
Patienten und 307 Kontrollen untersucht. Es wurden vier SNPs (g.47309,
g.47317, g.47355 und c.1480 (Codon 382)) und eine Missense-Mutation (c.1502
(Mutation Leu390Phe)) im Bereich des PCR-Produktes des Exons 7 des MYOM-Gens
identifiziert. Zwei SNPs (g.56910 und c.1726) sowie eine Missense-Mutation
(c.1724 (Codon 464)) wurden im Bereich des PCR-Produktes des Exons 9
identifiziert. Ein weiterer SNP wurde im Bereich der Splice Site des Exons
23 (g.121255 ) entdeckt. Die Identifizierung der Mutation Leu390Phe zeigt,
dass Mutationen im MYOM-Gen HCM verursachen können. Die Identifizierung
verschiedener SNPs im Splice-Site -Bereich des MYOM-Gens bildet einen
Ansatzpunkt für weiterführende Analysen zum Beweis des Einflusses dieser
Polymorphismen auf Myomesin und seine Funktion im Sarkomer. Außerdem hat sich
gezeigt, dass eine Mutationssuche mit den verwandten Methoden möglich ist.
Diese Arbeit stellt einen Beitrag zur Grundlagenforschung der HCM dar. Die
zunehmende Identifizierung von HCM-assoziierten Mutationen ermöglicht eine
bessere Diagnostik und genetische Beratung der Patienten und somit eine
Verbesserung der Behandlungsmöglichkeit der HCM.
de
dc.description.abstract
Hypertrophic cardiomyopathy (HCM) is the most common inherited cardiac
condition and the most important cause of sudden cardiac death (SCD) in the
young population (Elliot and McKenna, 2004). The prevalence of hypertrophic
cardiomyopathy is about one in 500 adults. (Maron et al., 1994 and Maron et
al., 1995). Most adolescents and adults with hypertrophic cardiomyopathy have
familial diesease with an autosomal pattern of inheritance. The clinical
manifestations of HCM vary from a benign asymptomatic course to that of severe
heart failure and SCD (Maron, 1997). HCM is diagnosed clinically by the
presence of unexplained left ventricular hypertrophy (absence of hypertension,
valvular disease, etc) and a small left ventricular cavity. The hypertrophy is
predominantly asymmetric and in the majority of cases affects the
interventricular septum. More than 400 mutations were identified in 13
different genes, most of them encode for sarcomeric proteins (Elliot and
McKenna, 2004). Genetic data show that mutations in sarcomeric proteins
account for only 60% of cases of the disease (Marian and Roberts, 2001;
Seidman et al., 2001; Franz et al., 2001 and. Richard et al., 2003),
suggesting the existence of more unknown disease genes. We propose in this
study a novel diesease gene causing HCM: the myomesin gene (MYOM). The MYOM
gene encodes for the protein Myomesin. Myomesin is a protein located on the
M-band. The M-Band is a transversal structure in the center of sarcomere that
is needed to maintain the regular packing and the precise alignment of thick
filaments during sarcomere activation (Agarkova et al., 2003). It has been
suggested that the M-band plays an important organizational role during
myofibrillogenesis when the nascent thick filaments have to assemble and be
aligned into a regular hexagonal lattice (Wang et al., 1998; Ehler et al.,
1999; Yang et al., 2000). Methods Eight coding exons of MYOM were amplified
using polymerase chain reaction (PCR): exons 7,8,9,22,23,24,25 and 26.
Mutation screening was performed by single strand conformation polymorphism
analysis (SSCP) under two different conditions with respect to gel composition
and running temperature. The DNA banding patterns were visualized by silver
staining. Samples with aberrant band patterns were subjected to automated
sequencing of both strands. Screening for mutation Leu390Phe in MYOM within
family S and controls was done by restricction enzym digestion with Dde I.
Clinical evaluation was performed and blood samples were drawn from 410
unrelated patients with HCM and 307 control individuals. Results A total of
410 unrelated HCM patients were examined for genetic variants and mutations in
MYOM. We identified a novel missense mutation in exon 7 of MYOM: Leu390Phe, in
one unrelated individual out of 410 patients examined. Seven single nucleotide
polymorphisms (SNPs) were identified in MYOM. Four of these SNPs were
identified in exon 7; one in the coding region and three in the intronic
region (c.1480 (Codon 382) and g.47309, g.47317, g.47355). Two SNPs were
detected in the coding region of exon 9, one in the coding region (codon 464
(Arg464Arg)) and one in the intronic region (g.56910). A missense mutation was
identified in the coding region of exon 9: c.1724 (Codon 464). The other SNP
was identified in intron 22 (g121255). The identification of the mutation
Leu390Phe in MYOM shows that this kind of mutation may cause HCM. The
identification of several SNPs in the splice site of MYOM could be the
starting point for further analysis to prove the influence of these SNPs on
Myomesin and its function in the sarcomere. Furthermore it has been shown that
a search for mutations is possible with related methods. This work is a
contribution to the fundamental research of HCM. The increasing identificaion
of HCM associated mutations enables better diagnosis and genetical
consultation of the patients and hence an improvement of the treatment of HCM.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
sarcomeric M-band
dc.subject
hypertrophic cardiomyopathy
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Genetische Analyse im M-Banden-Protein Myomesin bei Patienten mit Hypertropher
Kardiomyopathie
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. med. W. Haverkamp
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. T. Kraft
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. J.-C. Perriard
dc.date.accepted
2007-12-14
dc.date.embargoEnd
2008-03-26
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000002583-0
dc.title.translated
Genetic Analyse of the M-band protein Myomesin in patients with hypertrophic
cardiomyopathy
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
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FUDISS_thesis_000000002583
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2007/846/
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FUDISS_derivate_000000002583
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dcterms.accessRights.openaire
open access