dc.contributor.author
Tüngler, Victoria
dc.date.accessioned
2018-06-07T19:24:38Z
dc.date.available
2011-05-24T07:52:16.923Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/6079
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-10278
dc.description.abstract
This thesis comprehends the study of in vivo neuroendocrine effects of
progesterone on myelination and its possible therapeutic value in multiple
sclerosis (MS). Progesterone has long been considered a female sex hormone
that is primarily involved in regulating pregnancy. Yet interestingly also
neurons and glial cells synthesize progesterone de novo and express
progesterone receptors (Mariott et al. 2008 Glia 56: 686-98; Schumacher et al.
2008 Curr Opin Pharmacol 8: 740-6). Recent research shows that progesterone is
a potent pleiotropic neuroactive steroid that can protect and promote myelin
renewal in the slow but continuous process of myelin maintenance in the adult
central nervous system. Regeneration of myelin is mediated by oligodendrocyte
precursor cells, which are widely distributed throughout the central nervous
system (CNS). In MS, the most common demyelinating disease and cause of
neurological disability in young adults, there is a progressive and
irreversible loss of myelin and the remyelination process fails. MS disease
activity diminishes during the third trimester of pregnancy and increases
during the first three months post-partum which coincides with increasing high
levels of female sex steroids during pregnancy followed by dramatic decline
immediately after delivery (Confavreux et al. 1998 N Engl J Med 339:285-291).
An ongoing clinical trial aims to prevent MS relapses related to the post-
partum condition by administering progesterone in combination with estradiol
(Vukusic et al. 2009 J Neurol Sci 286: 114-8). Data generated from another
clinical trial found evidence that progesterone is safe for use in patients
suffering from traumatic brain injuries and may reduce the risk of death and
long-term disability (Wright et al. 2007 Ann Emerg Med 49: 391-402). While
these trials are already enrolling thousands of patients, it seems important
to gain more knowledge of the biological significance of progesterone in the
CNS. Since preclinical data of various experimental CNS lesion models
including a preceding experiment of autoimmune induced encephalitis (EAE) with
progesterone treatment indicate promotion of myelin viability along with anti-
inflammatory protection, it was our objective to investigate whether
progesterone ameliorates myelin impairment also independently of general
immune system activation (Garay et al. 2007 J Steroid Biochem Mol Biol. 107:
228-237, Gibson et al. 2008 Brain 131: 318-28). Thus, the effects of
exogenously applied progesterone on myelin protection and renewal were
examined in spinal cord lesions of demyelination in a murine model using
C57BL/6 mice. Demyelination was focally induced by direct intraspinal
injection of the gliotoxic detergent lysophosphatidylcholine (LPC). The
histopathological examinations revealed that progesterone reduced the size of
LPC demyelinated lesions as seen by histochemical and immunohistochemical
staining of myelin proteins in animals receiving progesterone treatment
compared to untreated animals. Specifically, the experiments indicated that
progesterone treatment (a) produced important changes in the myelin status of
the spinal cord according to the decrease of demyelination foci measured by
Luxol fast blue staining. Progesterone treatment (b) increased the number of
NG2-positive oligodendrocyte-precursor cells and (c) diminished the number of
the local LPC-triggered reactive microglia identified by OX42 immunoreactivity
in comparison to untreated mice injected with LPC alone, while (d)
progesterone administration did not significantly change glial fibrillary
acidic protein (GFAP)-labelled astrocytes after LPC injection in the area
surrounding the demyelinated lesion. Thus the results of this thesis using the
non-immune mediated toxin-induced model run in parallel with previous results
obtained in the EAE model. While progesterone prevented excessive microglial
activation in the context of local reactive inflammation, the model suggests
that progesterone shows potent myelin protecting activities which are
independent from the systemic immunomodulation and involve recruitment and
proliferation of oligodendrocytes.
de
dc.description.abstract
Die vorliegende Arbeit untersucht den neuroendokrinen Einfluss von Progesteron
auf die De- und Remyelinisierung im zentralen Nervensystem (ZNS) und seinen
möglichen therapeutischen Einsatz in Multiple Sklerose (MS). Progesteron ist
uns bisher als weibliches Sexualhormon bekannt, unter anderem in seiner
Funktion zur Aufrechterhaltung der Schwangerschaft. Bemerkenswert ist jedoch,
dass nicht nur Rezeptoren für das Steroidhormon im gesamten ZNS verteilt
gefunden werden können, sondern auch dass es dort von Nerven- und Gliazellen
lokal synthetisiert wird (Mariott et al. 2008 Glia 56: 686-98; Schumacher et
al. 2008 Curr Opin Pharmacol 8: 740-6). Neue Forschungsergebnisse deuten
darauf hin, dass es sich bei Progesteron um ein leistungsfähiges
pleiotrophisches Neurosteroid handelt, welches den langsamen, aber
kontinuierlichen Prozess der Aufrechterhaltung und Erneuerung der von
Oligondendrozyten gebildeten Myelins im adulten ZNS schützt und fördert. MS,
die häufigste chronisch-entzündliche, demyelinisierende Erkrankung des ZNS,
ist charakterisiert durch eine progrediente, irreversible Zerstörung der
Nervenzellenumhüllenden Myelinscheide. Studien zeigen, dass die Aktivität der
Krankheit im Verlauf einer Schwangerschaft deutlich abnimmt und nach
Entbindung wieder zunimmt, welches mit der drastischen Erhöhung während
fortschreitender Schwangerschaft sowie dem postpartalen Abfall der
Konzentration dieses Sexualhormons korreliert (Confavreux et al. 1998 N Engl J
Med 339: 285-291). In einer laufenden klinischen Studie scheint die Einnahme
von Progesteron kombiniert mit Östradiol den postpartalen MS-Rezidiven
vorzubeugen (Vukusic et al. 2009 J Neurol Sci 286: 114-8). Daten einer
weiteren klinischen Studie demonstrieren, dass Progesteron im Rahmen von
traumatischen Gehirnverletzungen Mortalität und Langzeit-Behinderung reduziert
(Wright et al. 2007 Ann Emerg Med 49: 391-402). Während die klinischen Studien
bereits tausende Probanden rekrutieren, erscheint es wichtig die biologische
Bedeutsamkeit von Progesteron im ZNS genauer zu erörtern. Präklinische Daten
aus experimentellen Tiermodellen auf der Basis verschiedener ZNS-Läsionen,
darunter einem für MS häufig genutztem Tiermodell der experimentell autoimmun-
induzierten Encephalitis (EAE), unterstützen die These, dass Progesteron
antiinflammatorisch und protektiv auf Neurone und dessen Myelinschicht wirkt.
Ziel dieser Arbeit ist es, zu untersuchen, ob Progesteron Myelinschäden auch
unabhängig von seinem Einfluss auf das allgmeine Immunsystem direkt schützt
(Garay et al. 2007 J Steroid Biochem Mol Biol. 107: 228-237, Gibson et al.
2008 Brain 131: 318-28). Anhand eines geeigneten Tiermodelles zur Untersuchung
der De- und Remyelinisierung wurde die Wirkung von exogen verabreichtem
Progesteron auf den Schutz und die Erneuerung von Myelin untersucht. Hierzu
wurde das gliotoxische Detergens Lysophosphatidylcholin (LPC) lokal in das
Rückenmark von C57BL/6 Mäusen injiziert. Die histopathologischen Analysen
mittels immun-/ histochemischer Nachweise zeigten, dass Progesteron die Grösse
der durch LPC verursachten demyelinisierten Läsionen im Vergleich zu
unbehandelten Tieren reduziert. Im Detail zeigte das Experiment, dass die
Therapie mit Progesteron (a) signifikant den Myelin-Status verändert, da es
die demyelinisierten Foki, sichtbar durch Luxol-Fast-Blau Färbung, verringert.
Durch die Progesterontherapie wurde sowohl (b) die Anzahl der NG2-positiven
Oligodendrozten-Vorläuferzellen erhöht, als auch (c) die Anzahl der durch die
LPC-verursachten reaktiven Ox42-positiven Microglia-Zellen jeweils im
Vergleich zu unbehandelten Mäusen reduziert, während die Progesteronbehandlung
(d) GFAP markierte Zellen im Bereich der durch LPC bewirkten demyelinisierten
Läsion nicht beeinflusste. Die Arbeitsergebnisse, die unter Zuhilfenahme des
immununabhängigen Demyelinisierungsmodells durch lokale Toxinverabreichung
gewonnen wurden, stimmen mit vorhergenden Ergebnissen des EAE Modells überein.
Während Progesteron eine übermäßige Mikrogliaaktivierung auch im Rahmen einer
lokalen Entzündungsreaktion eindämmt, zeigt dieses angewandte Modell
weiterführend auf, dass Progesteron starke Myelin-schützende Eigenschaften
besitzt, welche nicht unter dem Einfluss systemischer Immunreaktionen stehen
und die Rekrutierung und Proliferation von Oligodendrozyten beinhaltet.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
oligodendrocytes
dc.subject
lysophosphatidylcholine
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Progesterone's activity in the central nervous system
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. rer. nat. Rüdiger Schade
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Alejandro De Nicola, Prof. Dr. med. Thomas Meyer
dc.date.accepted
2011-06-05
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000022356-0
dc.title.subtitle
a murine model study on Gliotoxin injured Myelin of the spinal cord
dc.title.translated
Die Aktivität von Progesteron im Zentralen Nervensystem
de
dc.title.translatedsubtitle
eine Mausmodellstudie an Gliotoxin-geschädigtem Myelin des Rückenmarks
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000022356
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000012070
dcterms.accessRights.dnb
free
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open access