dc.contributor.author
Gerlach, Max
dc.date.accessioned
2018-06-07T14:32:51Z
dc.date.available
2013-12-12T07:28:59.226Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/57
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-4261
dc.description.abstract
Airlines form alliances to benefit from synergies and to raise additional
revenues. A central tool in this strategy is the shared marketing of flights,
referred to as code-sharing. As industry data from Lufthansa shows, alliances
become increasingly important and code-share sales grow constantly. This trend
imposes new challenges on the revenue management process and in particular on
the valuation of the code-share fragments in the internal information systems
of the independent airlines. This thesis investigates how alliance partners
can control code-share products such that the overall revenue is maximized. We
propose a decentralized code-share revenue management model with limited
information exchange, as it could be implemented in practice, and examine
coordination strategies. In the process, we derive necessary and sufficient
conditions for central optimality. The local optimization results must satisfy
these conditions in order to implement the central optimal solution. Otherwise
the code-share valuations must be updated and we specify rules for this such
that the local solutions converge to the central one. We refer to this concept
as adaptive valuation and test its performance with Monte Carlo Experiments as
well as stochastic simulations. The results show that adaptive valuation
outperforms other common static and dynamic schemes. In the Monte Carlo
Experiments, it provides the highest percentage of central optimal solutions
as well as minimizes the average error between the local and the central
solution. The large-scale simulations are evaluated in REMATE, a revenue
management simulator developed at Lufthansa. It models the entire revenue
management process and the system’s interaction with stochastic customer
requests. Also in this more complex environment the adaptation schemes give
the best results and the revenues are close to the central ones.
de
dc.description.abstract
Allianzen helfen Fluggesellschaften Synergien zu nutzen und zusätzliche
Erträge zu generieren. Ein zentraler Baustein ist dabei die gegenseitige
Vermarktung von Flügen, bekannt unter der Bezeichnung Codesharing. Wie Daten
der Deutschen Lufthansa belegen, gewinnen Allianzen zunehmend an Bedeutung und
die Nutzung von Codesharing wird konsequent ausgebaut. Dieser Trend sorgt für
neue Herausforderungen bei der Ertragsoptimierung und dabei insbesondere in
Bezug auf die Bewertung von Codeshare-Produkten in den internen
Informationssystemen der einzelnen Fluggesellschaften. Im Rahmen dieser Arbeit
untersuchen wir wie Codeshare-Verbindungen ertragsoptimal gesteuern werden
können. Wir entwicklen ein praxistaugliches Revenue-Management-Modell und
leiten notwendige sowie hinreichende Bedingungen für die lokale
Implementierung der zentralen Lösung her. Sollten diese nicht erfüllt sein,
müssen neue Optimierungsparameter berechnet werde, wofür wir zusätzliche
Update-Regeln definieren. Diese passen die Bewertungen der einzelnen
Codeshare-Segmente an, so dass die lokalen Lösungen zum Optimum konvergieren.
Wir zeigen die Wirkung der adaptiven Updates sowohl mit Monte Carlo
Experimenten als auch mit stochastischen Simulationen. Die Ergebnisse zeigen,
dass adaptives Updaten besser funktioniert als andere statische und dynamische
Bewertungsmethoden. Bei den Monte Carlo Experimenten erzielt es den höchsten
Prozentsatz an optimalen Lösungen und minimiert den durchschnittlichen Fehler
zwischen der lokalen und der optimalen Lösung. Zur Berechnung der
stochastischen Simulationen nutzen wir den von Lufthansa entwickelten Revenue-
Management-Simulator REMATE. Er bildet den gesamten Steuerungsprozesses samt
stochastischen Kundenanfragen ab. Auch hier erzielt der adaptive Ansatz die
besten Ergebnisse mit annähernd optimalen Erträgen.
de
dc.format.extent
XIII, 182 S.
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Airline Alliances
dc.subject
Information Systems
dc.subject
Revenue Management
dc.subject
Linear Programming
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::650 Management, Öffentlichkeitsarbeit::658 Allgemeines Management
dc.title
Decentralized Code-Share Revenue Management in Airline Alliances
dc.contributor.contact
max-gerlach@web.de
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Natalia Kliewer
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Catherine Cleophas
dc.date.accepted
2013-11-15
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000095669-0
dc.title.translated
Dezentrales Code-Share Revenue Management in Luftfahrt-Allianzen
en
refubium.affiliation
Wirtschaftswissenschaft
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000095669
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000014473
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access