dc.contributor.author
Chaykovska, Lyubov
dc.date.accessioned
2018-06-07T19:01:24Z
dc.date.available
2010-07-21T12:09:02.578Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/5671
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-9870
dc.description.abstract
20-Hydroxyeicosatetraenoic acid (20-HETE) can aggravate ischemia-reperfusion
injury because of its vasoconstrictive und proinflammatory effects.
Hypothesis: In this study we have shown that the inhibition of 20-HETE
synthesis or blocking of 20-HETE action reduced acute ischemia-reperfusion
(IR) injury of the kidney. Methods and Results: Ex vivo experiments have shown
that IR stimulates 20-HETE release in isolated perfused kidneys. This effect
can be reduced by treatment of the kidneys with HET0016 - inhibitor of
Cytochrom P450 (CYP)-dependent 20-HETE-synthesis. Angiotensin II and
phenylephrine cause concentration-dependent increase of perfusion-pressure in
ex vivo perfused kidneys. Treatment with HET0016 decreases this effect in
physiologic concentrations of Angiotensin II and Phenylephrin.
Uninephrectomized male Lewis Rats were exposed to 45 min of warm ischemia by
clamping the left renal vessels. 5 min prior to ischemia the animals received
an injection of N-hydroxy-N'-(4-butyl-2methylphenyl) formamidine (HET0016;
20-HETE synthesis-inhibitor), 20-Hydroxyeicosa-6(Z),15(Z)-dienoic acid
(20HEDE; 20-HETE-antagonist) or vehicle (DMSO) into the kidney artery. Kidneys
were harvested 2 days after reperfusion. Treatment with HET0016 or 20HEDE
significantly reduced renal dysfunction (serum creatinine, creatinine
clearance and serum urea). Beside that, treatment with HET0016 and 20HEDE
prior to iscemia significantly attenuated acute tubular injury, apoptosis and
inflammatory infiltration of the renal tissue. IR-induced increase in
fractional sodium-excretion in urine as a compensatory protective injury-
respond was not influenced by both 20-HETE-inhibitors. Conclusions: Our data
could offer a therapeutic perspective in IR-induced acute kidney injury after
surgery with temporary occlusion of renal arterial blood, for example during
partial nephrectomy, and after kidney transplantation. However, further
studies are required to define the therapeutic window for 20-HETE antagonists
or agonists.
de
dc.description.abstract
20-Hydroxyeicosatetraenoische Säure (20-HETE) kann den Ischämie-Reperfusion
(IR)-Schaden durch die vasokonstriktorischen und proinflammatorischen Effekte
verschlimmern. Hypothese: In der vorliegenden Arbeit sollte gezeigt werden,
dass die Synthesehemmung oder Blockade der Wirkung von 20-HETE den IR-
induzierten akuten Nierenschaden verringert. Methoden und Ergebnisse: Ex vivo
Versuche an isoliert perfundierten Nieren zeigten, dass IR die 20-HETE
Freisetzung verstärkt. Dies konnte durch Vorbehandlung mit HET0016 - einem
Inhibitor der Cytochrom P450 (CYP)-abhängigen 20-HETE-Synthese – reduziert
werden. Angiotensin II und Phenylephrin führten zu einer Konzentrations-
abhängigen Steigerung des Perfusionsdruckes in ex vivo perfundierten Nieren.
Behandlung mit HET0016 antagonisierte diesen Effekt bei physiologischen
Konzentrationen von Angiotensin II und Phenylephrin. Uninephrektomierte
männliche Lewis Ratten wurden für 45 Minuten einer warmen Ischämie durch
Abklemmen der linken Nierengefäße unterzogen. Die Tiere erhielten 5 Minuten
vor der Ischämie N-hydroxy-N'-(4-butyl-2methylphenyl) Formamidin (HET0016;
20-HETE Syntheseinhibitor), 20-Hydroxyeicosa-6(Z),15(Z)-diensäure (20HEDE; 20
-HETE-Antagonist) oder Vehikel (DMSO) durch die Nierenarterie infundiert. Die
Organe wurden 2 Tage nach Reperfusion entnommen. Vorbehandlung mit HET0016
oder 20HEDE reduzierten die renale Dysfunktion signifikant (Serum-Kreatinin,
Kreatininclearance und Serum-Harnstoff). Außerdem verringerte die
Vorbehandlung mit HET0016 und 20HEDE deutlich den akuten Tubulusschaden, die
Apoptose der Tubuluszellen und die inflammatorische Infiltration im Vergleich
zur Vehikel-Gabe. Nach Schädigung durch IR kam es zu einer Reduktion der
Natrium-Ausscheidung im Urin und Steigerung der fraktionellen
Natriumexkretion. Dies wurde von beiden 20-HETE-Inhibitoren nicht signifikant
beeinflusst. Zusammenfassung: Unsere Ergebnisse konnten zeigen, dass der
Arachidonsäuremetabolit 20-HETE - ein potenter Vasokonstriktor – bei der
Pathogenese des IR-induzierten akuten Nierenschadens beteiligt ist. Die
Blockade von 20-HETE vor der renalen Ischämie wirkte renoprotektiv.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
ischemia reperfusion
dc.subject
20-hydroxyeicosatetraenoic acid
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Role of 20-Hydroxyeikosatetraenoic acid in experimental acute kidney injury
dc.contributor.contact
lyubov.chaykovska@charite.de
dc.contributor.firstReferee
PD Dr. med. Florian Fuller
dc.contributor.furtherReferee
PD Dr. med. Stanislao Morgera, PD Dr. med. Thomas Steiner
dc.date.accepted
2010-09-03
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000017983-2
dc.title.translated
Bedeutung von 20-Hydroxyeikosatetraen Säure bei experimentellen akuten
Nierenschaden
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000017983
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000007861
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access