dc.contributor.author
Abdel-Aty, Hassan
dc.date.accessioned
2018-06-07T15:05:08Z
dc.date.available
2009-02-24T06:47:59.018Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/540
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-4742
dc.description.abstract
Myocardial tissue characterization particularly in the setting of acute
myocardial injury is of paramount clinical importance. Cardiovascular magnetic
resonance (CMR) imaging appears uniquely suited to accomplish this task. Due
to its versatility, a wide range of myocardial injuries can be non-invasively
identified. Particularly relevant is the ability to accurately quantify acute
irreversible myocardial injury through late gadolinium enhancement (LGE)
imaging. Furthermore the excellent correlation between the so-called T2
relaxation time and myocardial free water allows the technique to identify
myocardial edema, a substantial feature of acute myocardial infarction as well
as acute myocarditis. Finally the ability to monitor myocardial signal
intensity changes early after contrast injection provides relevant information
on the capillary integrity and hyperemia, which may be features of the acute
myocardial inflammatory reaction. This work presents data from patients with
acute and chronic myocardial infarction as well as acute myocarditis,
stressing the clinical utility of CMR to characterize the myocardial injuries
in three clinical settings. First, it demonstrates the ability of a combined
T2-weighted and LGE approach to differentiate acute from chronic myocardial
infarction. The premise being that T2-weighted identified myocardial edema is
a feature of acute but not of chronic myocardial infarction. Second, the
ability of late gadolinium enhancement CMR to identify right ventricular
involvement in acute myocardial infarction is illustrated. This comes
secondary to the uniquely high spatial resolution of CMR allowing the
technique to detect the infarcted, thin-walled right ventricle. Third, the
ability of a comprehensive CMR imaging approach combining T2-weighted, early
and late enhancement to detect acute myocarditis is shown. The approach
utilizes the versatility of CMR allowing the detection of edema, capillary
leakage and irreversible injury, which are all features of the acute
myocardial inflammatory reaction.
de
dc.description.abstract
Eine nichtinvasive myokardiale Gewebedifferenzierung ist insbesondere im
Zusammenhang mit akuten Myokardschäden von großer klinischer Bedeutung. Die
Kardiovaskuläre Magnet- resonanztomographie (CMR) erscheint hier einzigartig
geeignet, diese Aufgabe zu erfüllen. Besonders gut untersucht ist die
Darstellung irreversibler myokardialer Schädigungen durch Late Gadolinium
Enhancement (LGE). Weiterhin ermöglicht die exzellente Korrelation zwischen
der sogenannten T2-Relaxationszeit und freiem myokardialem Wasser die
Identifizierung myokardialer Ödeme, einem wesentlichen Kennzeichen sowohl von
Myokardinfarkten als auch von einer akuten Myokarditiden. Darüberhinaus
gestattet die Quantifizierung der myokardialen Signalintensität (SI) kurz nach
Kontrastmittelgabe die Erfassung einer hyperämischen Reaktion, respektive des
sogenannten capillary leackage, ebenfalls beides Merkmale einer akuten
Inflammation. Ziel dieser Arbeit ist es, anhand von Untersuchungen von
Patienten mit akutem oder chronischem Myokardinfarkt (MI) als auch von
Patienten mit akuter Myokarditis, das Potenzial der CMR in diesem Zusammenhang
darzustellen. Zunächst wird der Ansatz eines kombinierten T2-gewichteten und
Late Enhancement Protokolls zur Differenzierung von akuten und chronischen
Myokardinfarkten dargestellt. Dieser Ansatz beruht auf der Grundlage, das ein
Ödem nur beim akuten Infarkt vorhanden ist. Eine zweite Publikation diskutiert
den Einsatz der MRT für den Nachweis einer rechtsventrikulären Beteiligung
beim akuten Hinterwandinfarkt, dabei wurde die LGE-Technik angewendet, die es
ermöglicht, die hohe räumliche Auflösung des CMR zu nutzen, um einen Infarkt
im dünnwandigen rechten Ventrikel nachzuweisen. In einer weiteren Arbeit wurde
eine Kombination der T2-gewichteten und der kontrastverstärkten Techniken
genutzt, um die Diagnostik inflammatorischer Reaktionen zu verbessern.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Myokardiales Ödem
dc.subject
kardiovaskuläre MRT
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Gewebecharakterisierung akuter myokardialer Schädigungen mittels kardialer
Magnetresonanztomographie
dc.contributor.contact
hassan.abdel-aty@charite.de
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Rainer Dietz
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. med. V. Hombach, Prof. Dr. Thoralf Niendorf
dc.date.accepted
2009-03-27
dc.date.embargoEnd
2009-03-27
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000008569-0
dc.title.translated
Myocardial tissue characterization with cardiovascular magnetic resonance
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000008569
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000005161
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access