dc.contributor.author
Fröhlich, Georg Marcus
dc.date.accessioned
2018-06-07T18:42:42Z
dc.date.available
2015-07-21T08:09:50.527Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/5331
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-9530
dc.description.abstract
It was the aim of the present thesis to evaluate novel diagnostic and
therapeutic tools and to investigate their impact on outcomes in patients with
stable coronary artery disease and ACS. Heart catheterization and ICA has
revolutionized the minimally invasive therapy of coronary stenosis with stents
rather than coronary bypass surgery. However, stents are associated with
potential side effects and compliations and some trials challenged the
pracitce of low threshold stenting. A haemodynamic assessment of the coronary
lesion with FFR is an easy to use tool to tailor stents only to those patients
who will finally benefit. The number of stents may indeed be reduced by FFR
guided PCI – with an excellent long-term prognosis. Apart from invasive FFR
measurement, also non-invasive tests like coronary computed tomography may be
used to assess for relevant coronary stenoses. Interestingly enough, these
non-invasive tests are not used according to current guideline recommendations
in many cases or test results are ignored and patients are forwarded to ICA
despite negative test results. As highlighted above, stents do carry potential
risks and side effects. One of them is the need for dual antiplatelet therapy
up to 12 months after DES implantation. In a meta-analysis it was
demonstrated, that DEB do indeed offer a valuable alternative in de-novo
coronary lesions. Outcomes were indeed slightly superior to bare metal stents,
but inferior to DES. Coronary artery disease is still one of the major causes
of death. Although mortality rates after STEMI could be reduced to 3% with
contemporary primary percutaneous intervention if compared to 8% with
thrombolysis therapy in the 1990ies , morbidity due to heart failure following
STEMI is still unaccepably high. Treating the reperfusion injury after
restoration of blood flow to the culprit vessel would be an appealing new
strategy on top of PPCI. A pilot randomized clinical trial could demonstrate
that remote ischaemic preconditioning by inducing transient upper limb
ischaemia with a blood pressure cuff may indeed reduce the final infarct size,
as assessed by cardiac MRI. Now larger trials with clinical endpoints are
needed to confirm these preliminary results.
de
dc.description.abstract
Ziel der Habilitationsschrift war neue diagnostische und therapeutische
Werkzeuge und deren Einfluss auf die Prognose von Patienten mit stabiler KHK
und ACS zu untersuchen. Die Herzkatheteruntersuchung ist heute ein
Standardverfahren, doch auch die Implantation von Stents hat potentiell
Nebenwirkungen. Um nur noch dort Stents zu implantieren, wo es wirklich
erforderlich ist, kann die sogenannte FFR (fractional flow reserve) ermittelt
werden. Bei Patienten mit erhöhtem Blutungsrisiko kann an Stelle von Stents
auch eine Ballondilatation mit Medikamenten beschichteten Ballons erfolgen.
Die Therapieresultate sind hier wohl schlechter als mit Medikamenten
beschichteten Stents, aber auch nicht schlechter als mit unbeschichteten
Stents. Eine einfache Möglichkeit um die Infarktgröße bei Patienten mit akutem
ST Hebungsinfarkt zu verringern ist das sogenannte "Remote Ischämic
preconditioning". Hierbei wird mit einer Blutdruckmanschette eine Ischämie im
Oberarm induziert und somit werden aus der Oberarmmuskulatur protektive
Wirkstoffe freigesetzt, die dann den Herzmuskel schützen sollen.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
remote ischaemic preconditioning
dc.subject
drug eluting balloons
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Evaluation of novel diagnostic and therapeutic tools to improve outcomes in
patients with coronary artery disease
dc.contributor.contact
georg.froehlich@gmx.at
dc.contributor.firstReferee
Prof. Axel Bauer (Ludwig Maximilians Universität München)
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Michael Böhm (Universität des Saarlandes)
dc.date.accepted
2015-07-13
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000099784-9
dc.title.translated
Neue diagnostische und therapeutische Werkzeuge um die Prognose von Patienten
mit KHK zu verbessern
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000099784
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000017441
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access