dc.contributor.author
Knoke, Michael
dc.contributor.author
Neudert, Marcus
dc.contributor.author
Zahnert, Thomas
dc.contributor.author
Lailach, Susen
dc.date.accessioned
2025-11-19T12:33:14Z
dc.date.available
2025-11-19T12:33:14Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/50433
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-50160
dc.description.abstract
Background: With the Chronic Ear Survey (CES), a validated measurement instrument for the assessment of disease-specific health-related quality of life (HRQoL) has been available internationally since 2000. The aim of this study was to provide a validated German version of this international instrument and to compare it with the German Chronic Otitis Media Outcome Test 15 (COMOT-15). Methodology: The CES was translated into German via a forward-backward translation process. For validation, 79 patients with COM undergoing middle ear surgery were prospectively included. HRQoL was determined preoperatively and 6 months postoperatively using the CES and the COMOT-15. Pure tone audiometry was also performed at both measurement time points. In the control examination, an additional retrospective assessment of the preoperative situation was additionally performed using the CES and the COMOT-15 to assess the response shift. The determined psychometric characteristics were internal consistency, test-retest reliability, discrimination validity, agreement validity, responsiveness, and response shift for both measurement instruments. Convergent validity of both measurement instruments was assessed using linear regression. Results: On the basis of the CES, patients with COM could be reliably distinguished from patients with healthy ears. The CES showed satisfactory reliability with high internal consistency (Cronbach a 0.65-0.85) and high retest reliability (r> 0.8). The global assessment of HRQoL impairment correlated very well with the scores of the CES (r= 0.51). In addition, it showed a high sensitivity to change (standardized response mean -0.86). Compared to the COMOT-15, it showed a lower response shift (effect size -0.17 vs. 0.44). Both measurement instruments correlated only slightly with air conduction hearing threshold (r= 0.29 and r= 0.24, respectively). The concordant validity of both measurement instruments was high (r= 0.68). Conclusion: The German version of the CES shows satisfactory psychometric characteristics, so that its use can be recommended. The CES focuses on the influence of ear symptoms on HRQoL, whereas the COMOT-15 also includes functional and psychological aspects. Due to only minor response shift effects, the CES is particularly suitable for studies with multiple repeat measurements.
en
dc.description.abstract
Hintergrund: Mit dem Chronic Ear Survey (CES) steht seit 2000 ein validiertes
Messinstrument zur Erfassung der krankheitsspezifischen bzw. gesundheitsbezogenen
Lebensqualität (HRQoL) international zur Verfügung. Ziel der Studie war es, für
dieses internationale Messinstrument eine validierte deutschsprachige Fassung zur
Verfügung zu stellen und diese mit dem deutschen Chronic Otitis Media Outcome
Test 15 (COMOT-15) zu vergleichen.
Methodik: Der CES wurde über einen Vorwärts-rückwärts-Übersetzungsprozess in
die deutsche Sprache transferiert. Zur Validierung wurden 79 Patient:innen mit einer
COM, bei denen eine Mittelohroperation durchgeführt wurde, prospektiv in die Studie
eingeschlossen. Die HRQoL wurde präoperativ und 6 Monate postoperativ mit dem
CES und dem COMOT-15 bestimmt. Zu beiden Messzeitpunkten erfolgte auch eine
Reintonaudiometrie. In der Kontrolluntersuchung wurde zusätzlich eine rückwirkende
Beurteilung der präoperativen Situation anhand des CES und des COMOT-15 zur
Bestimmung des Response-Shifts durchgeführt. Als psychometrische Kenndaten
wurden die interne Konsistenz, die Test-Retest-Reliabilität, die Diskriminationsvalidität,
die Übereinstimmungsvalidität, die Responsivität für beide Messinstrumente
bestimmt. Die konvergente Validität beider Messinstrumente wurde anhand einer
linearen Regression bewertet.
Ergebnisse: Anhand des CES konnten Patient:innen mit COM von Ohrgesunden sicher
unterschieden werden. Der CES zeigte eine sehr gute Reliabilität mit hoher interner
Konsistenz (Cronbach-α 0,65–0,85) und hoher Retest-Reliabilität (r > 0,8). Die globale
Einschätzung der Beeinträchtigung der HRQoL korrelierte sehr gut mit den Scores
des CES (r = 0,51). Zudem zeigte er eine hohe Änderungssensitivität („standardized
response mean“ –0,86). Im Vergleich zum COMOT-15 zeigte sich ein geringerer
Response-Shift (Effektstärke –0,17 vs. 0,44). Beide Messinstrumente korrelierten
nur gering mit der Luftleitungshörschwelle (r = 0,29 bzw. r = 0,24). Die konkordante
Validität beider Messinstrumente war hoch (r = 0,68).
Schlussfolgerung: Die deutsche Version des CES weist zufriedenstellende
psychometrische Kenndaten auf, sodass das Einsatz empfohlen werden kann.
Der CES legt hierbei den Fokus auf den Einfluss der Ohrsymptomatik auf die
HRQoL, wohingegen der COMOT-15 auch funktionelle und psychologische Aspekte
miteinschließt. Aufgrund nur geringer Response-Shift-Effekte eignet sich der CES
insbesondere für Untersuchungen mit mehreren Wiederholungsmessungen.
de
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject
quality of life
en
dc.subject
questionnaire
en
dc.subject
otitis media
en
dc.subject
epidemiologic measurements
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Validierung der deutschsprachigen Version des Chronic Ear Survey und dessen psychometrischer Vergleich mit einem etablierten deutschsprachigen Messinstrument
dc.type
Wissenschaftlicher Artikel
dcterms.bibliographicCitation.doi
10.1007/s00106-023-01334-6
dcterms.bibliographicCitation.journaltitle
HNO
dcterms.bibliographicCitation.number
9
dcterms.bibliographicCitation.originalpublishername
Springer Nature
dcterms.bibliographicCitation.volume
71
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
refubium.funding
Springer Nature DEAL
refubium.resourceType.isindependentpub
no
dcterms.accessRights.openaire
open access
dcterms.bibliographicCitation.pmid
37540235
dcterms.isPartOf.issn
0017-6192
dcterms.isPartOf.eissn
1433-0458