dc.contributor.author
Wegwarth, Odette
dc.date.accessioned
2025-10-30T09:55:24Z
dc.date.available
2025-10-30T09:55:24Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/50079
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-49804
dc.description.abstract
Efficient healthcare requires well-informed doctors and patients, yet our current healthcare system falls short in both regards. To illustrate the problem: a nationwide study involving 412 US physicians revealed that the majority were unaware of the misleading nature of the 5-year survival statistic when it comes to screening, and consequently based their screening recommendations on this flawed metric. Similarly concerning, not a single surveyed German gynecologist provided patients with comprehensive information on the benefits and risks associated with mammography screening, impeding patients' ability to make informed decisions. In addition, in a national survey of 300 US citizens who underwent one or more screening tests, a staggering 91% had never been informed by their doctors about the most significant risks of screening-overdiagnosis and overtreatment. Why do we have this lack of risk literacy? Research has demonstrated that the problem lies less in stable cognitive deficits than in how information is presented to physicians and patients. This includes biased reporting in medical journals, brochures, and the media that uses relative risks and other misleading statistics. What can be done? Every medical school should teach its students how to understand evidence in general and health statistics in particular. To cultivate informed patients, elementary and high schools should start teaching the mathematics of uncertainty-statistical thinking. Guidelines about complete and transparent reporting in journals, brochures, and the media need to be better enforced to ensure the spread of evidence and not misleading information. A critical mass of informed citizens will not resolve all health care problems, but it can constitute a major triggering factor for better care.
en
dc.description.abstract
Eine effiziente Gesundheitsversorgung braucht gut informierte ÄrztInnen und
PatientInnen. In unserem gegenwärtigen Gesundheitssystem gibt es beide nicht. Um
das Problem zu illustrieren: In einer nationalen Studie mit 412 US-amerikanischen
ÄrztInnen wusste die Mehrzahl nicht, dass die Fünf-Jahres-Überlebensstatistik eine
irreführende Metrik im Kontext von Screenings ist und basierten fälschlicherweise
ihre Screeningempfehlung darauf. Unter deutschen GynäkologInnen gab es nicht eine
einzige, die alle Informationen zu Nutzen und Schaden des Mammographiescreenings
bereitstellte, deren es für eine informierte Entscheidung bedürfte. Und in einer
nationalen Stichprobe von 300 US-BürgerInnen, die an einer oder mehreren
Früherkennungsuntersuchungen teilgenommen hatten, waren 91% von ihren
ÄrztInnen nie über die größten Schäden von Früherkennungsuntersuchungen
– Überdiagnosen und Überbehandlungen – informiert worden. Warum haben
wir diesen Mangel an Risikokompetenz? Die Forschung dokumentiert, dass es
weniger kognitive oder emotionale Defizite sind, die Menschen davon abhalten,
Evidenz richtig zu verstehen, sondern vielmehr die Art und Weise, wie statistische
Informationen präsentiert werden. Was kann gegen den Mangel getan werden?
Medizinische Fakultäten sollten damit beginnen, StudentInnen die simplen Techniken
der Risikokommunikation beizubringen, um sie dabei zu unterstützen, medizinische
Statistiken richtig zu verstehen. Leitlinien zur vollständigen und transparenten
Berichterstattung in Fachzeitschriften, Broschüren und den Medien müssen besser
durchgesetztwerden, umdie Vermittlung tatsächlicher Fakten zu fördern. Eine kritische
Masse informierter Menschen wird nicht alle Probleme unseres Gesundheitssystems
lösen, aber sie kann der auslösende Faktor für eine bessere Versorgung sein.
de
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject
informed choice
en
dc.subject
cancer screening
en
dc.subject
medical risk literacy
en
dc.subject
absolute versus relative risk
en
dc.subject
evidence-based medicine
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Die Kommunikation von Risiken in der Onkologie
dc.type
Wissenschaftlicher Artikel
dcterms.bibliographicCitation.doi
10.1007/s00761-023-01399-6
dcterms.bibliographicCitation.journaltitle
Die Onkologie
dcterms.bibliographicCitation.number
11
dcterms.bibliographicCitation.originalpublishername
Springer Nature
dcterms.bibliographicCitation.pagestart
976
dcterms.bibliographicCitation.pageend
983
dcterms.bibliographicCitation.volume
29
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
refubium.funding
Springer Nature DEAL
refubium.resourceType.isindependentpub
no
dcterms.accessRights.openaire
open access
dcterms.isPartOf.issn
2731-7226
dcterms.isPartOf.eissn
2731-7234