dc.contributor.author
Ruegenberg, Alina
dc.contributor.author
Schmiedhofer, Martina
dc.contributor.author
Kreutzberg, Anika
dc.contributor.author
Henschke, Cornelia
dc.contributor.author
Möckel, Martin
dc.contributor.author
Slagman, Anna
dc.date.accessioned
2025-10-14T11:05:52Z
dc.date.available
2025-10-14T11:05:52Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/49821
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-49546
dc.description.abstract
Objectives: The aims are (a) assessment of the prevalence of psychosocial emergencies in the emergency department (ED), (b) determination of the proportion of cases not coded as diagnosis (unreported cases), and (c) characterization of identified patients.Methods: In a retrospective study, psychosocial emergencies in one week were identified from routine documentation of the central ED of the Charite - Universitatsmedizin Berlin, Charite Campus Mitte (CCM). After exclusion of planned admitted cases, 862 patients were included in the study. The identified psychosocial emergencies were descriptively analyzed with regard to their sociodemographic and clinical characteristics and compared with other emergencies.Results: The prevalence of psychosocial emergencies in the reported period was 11.9% (n = 103). A large proportion of psychosocial emergencies were not coded (35.9%) or not fully coded (20.4%) as an ICD diagnosis (unreported cases). There was a statistically relevant difference in gender distribution with a significantly higher proportion of males among psychosocial emergencies (70.9%) compared to other emergencies (50.7%; p < 0.0001). The two most common treatment causes among psychosocial emergencies were substance abuse (66.0%) and homelessness (20.4%).Conclusions: This study shows a relevant proportion of psychosocial emergencies among all treatments in ED routine data and a high proportion of cases not captured in the coded diagnoses. EDs thus represent an important point of contact for vulnerable patient groups but standardized screening and identification are still lacking.
en
dc.description.abstract
Ziel der Studie: Ziel der Studie ist a) die Prävalenzerfassung psychosozialer Notfälle
in der Notaufnahme, b) die Ermittlung des Anteils der nicht als (Neben-)Diagnose
kodierten psychosozialen Fälle (Dunkelziffer) und c) die Charakterisierung identifizierter
Patient*innen.
Methodik: In einer retrospektiven Studie wurden psychosoziale Notfälle einer
Kalenderwoche aus der Routinedokumentation der zentralen Notaufnahme (ZNA) der
Charité – Universitätsmedizin Berlin, Charité Campus Mitte (CCM) identifiziert. Nach
Ausschluss von geplant aufgenommenen Fällen wurden 862 Patient*innen in die
Studie eingeschlossen. Die identifizierten psychosozialen Notfälle wurden hinsichtlich
ihrer soziodemografischen und klinischen Merkmale deskriptiv analysiert und mit
anderen Notfällen verglichen.
Ergebnisse: Die Prävalenz psychosozialer Notfälle unter Notaufnahmepatient*innen
im angegebenen Zeitraum betrug 11,9% (n= 103). Ein Großteil der psychosozialen
Notfälle war in den Diagnosen nicht (35,9%) oder nicht vollständig (20,4%) kodiert.
Es gab einen statistisch relevanten Unterschied in der Geschlechterverteilung
mit einem signifikant höheren Männeranteil unter den psychosozialen Notfällen
(70,9%) im Vergleich zu anderen Notfällen (50,7%; p< 0,0001). Die 2 häufigsten
Behandlungsanlässe unter den psychosozialen Notfällen waren Substanzmissbrauch
(66,0%) und Obdachlosigkeit (20,4%).
Schlussfolgerungen: Diese Studie zeigt einen relevanten Anteil an in den Routinedaten
dokumentierten psychosozialen Behandlungsanlässen an allen Behandlungsanlässen
in der Notaufnahme und einen hohen Anteil von in den kodierten Diagnosen
nicht erfassten Fällen (Dunkelziffer) auf. Notaufnahmen stellen somit eine wichtige
Anlaufstelle für vulnerable Patient*innengruppen dar, die dort bisher nicht ausreichend
identifiziert werden.
de
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject
mental disorders
en
dc.subject
substance abuse
en
dc.subject
social problems
en
dc.subject
emergency care services
en
dc.subject
social emergency medicine
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Blackbox: Psychosoziale Fälle in der Notaufnahme
dc.type
Wissenschaftlicher Artikel
dcterms.bibliographicCitation.doi
10.1007/s00063-022-00981-x
dcterms.bibliographicCitation.journaltitle
Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin
dcterms.bibliographicCitation.number
1
dcterms.bibliographicCitation.originalpublishername
Springer Nature
dcterms.bibliographicCitation.pagestart
10
dcterms.bibliographicCitation.pageend
17
dcterms.bibliographicCitation.volume
119
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
refubium.funding
Springer Nature DEAL
refubium.resourceType.isindependentpub
no
dcterms.accessRights.openaire
open access
dcterms.bibliographicCitation.pmid
36635440
dcterms.isPartOf.issn
2193-6218
dcterms.isPartOf.eissn
2193-6226