dc.contributor.author
Stillman, Avinoam Joseph
dc.date.accessioned
2025-06-24T14:31:38Z
dc.date.available
2025-06-24T14:31:38Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/47934
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-47652
dc.description.abstract
This dissertation is a biography of Meir Poppers (1628-1662), a traveling kabbalist of the seventeenth century. Through a study of Poppers’ life and writings, I show how Lurianic kabbalah – the most influential form of Jewish esoteric knowledge since the early modern period – circulated in manuscripts between Ottoman Palestine and East-Central Europe. In five chapters, I reconstruct Poppers’ initial travels from his birthplace of Kraków to Jerusalem to study kabbalah. I show how his economic and cultural contexts shaped his intellectual development. I describe his teachers and his own autograph manuscripts. The study then follows Poppers’ return journey to Kraków (via Damascus and Istanbul) to circulate Lurianic texts. He eventually went back to Jerusalem (via Lviv and Istanbul) where he died. The dissertation uses the theories and methods of the history of knowledge and manuscript studies to shed light on the global history of early modern kabbalah.
en
dc.description.abstract
Diese Dissertation ist eine Biographie Meir Poppers (1628–1662), eines Wanderkabbalisten des 17. Jahrhunderts. Anhand seines Lebenswegs und seiner Schriften zeige ich auf, wie die lurianische Kabbala – die einflussreichste Form jüdischen esoterischen Wissens seit der Frühen Neuzeit – in Handschriften zwischen dem osmanischen Palästina und Ostmitteleuropa zirkulierte. In fünf Kapiteln rekonstruiere ich Poppers’ frühe Reisen von seiner Geburtsstadt Krakau nach Jerusalem. Ich untersuche, wie die damaligen ökonomischen und kulturellen Rahmenbedingungen seine intellektuelle Entwicklung beeinflussten, zeichne das intellektuelle Profil seiner Lehrer nach und analysiere seine eigenen autographen Handschriften. Im weiteren Verlauf der Studie verfolge ich Poppers’ Rückkehr nach Krakau (über Damaskus und Istanbul), wo er sich der Verbreitung lurianischer Texte widmete, bevor er schließlich nach Jerusalem (über Lviv und Istanbul) zurückkehrte, daselbst er auch starb. Die Arbeit verbindet Theorien und Methoden der Wissensgeschichte und der Handschriftenforschung, um zur globalen Geschichte der frühneuzeitlichen Kabbala beizutragen.
de
dc.format.extent
247 Seiten
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject
early modern
en
dc.subject
manuscript studies
en
dc.subject
history of the book
en
dc.subject
Jewish history
en
dc.subject.ddc
200 Religion::290 Other and comparative religions::296 Judaism
dc.title
Meir Poppers (1628-1662): A Lurianic Kabbalist in Kraków and Jerusalem
dc.contributor.gender
male
dc.contributor.firstReferee
Busi, Giulio
dc.contributor.furtherReferee
Paluch, Agata
dc.date.accepted
2025-06-10
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-47934-7
dc.title.translated
Meir Poppers (1628-1662): Ein lurianischer Kabbalist in Krakau und Jerusalem
ger
refubium.affiliation
Geschichts- und Kulturwissenschaften
dcterms.accessRights.dnb
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