Introduction: Due to the increased risk for fertility impairment following a cancer treatment, fertility preservation (FP) before treatment start can be crucial. Utilization rates of FP among cancer patients are, however, reported to be low. Further research is needed to better identify dynamics of semen quality and ART outcomes after cancer treatment. Methods: In a retrospective monocentric study, we assessed fertility in male cancer patients by evaluating semen quality as well outcomes of artificial reproductive technologies (ART). A total of 601 samples from 506 cancer patients, for whom oncologic treatment data was available, were stored at Charité-Universitätsmedizin Berlin between 2004 and 2019. Overall, 46 patients (9.1%) had requested their samples for ART, con-ducted in an external clinic. Cancer, treatment and cryopreservation data were collected from hospital files and data on ART from external fertility centres, in case the patient’s informed consent was given. Results: Our cohort included 53/506 (10.5%) cancer patients younger than 18 years at diagnosis. Most of the samples were cryopreserved prior to cancer treatment, and 140 (23.3%) samples after the start of treatment (after a median of 84 days). Among the samples cryopreserved before the start of cancer treatment (460/600, 76.7%, median 5 days before treatment), semen quality was already reduced in adolescents with testicular tumor and hematologic malignancy. Specimens collected after high gonadotoxic risk treatment had decreased median concentration and motility. The percentage of oligo-asthenozoospermic samples remained stable in those who provided a follow-up spermiogram within 1 year of treatment initiation compared with samples collected before treatment initiation (45.5% vs. 45.5%), but was higher in follow-up samples collected between 1-2 (9.1% to 90.9%) and 2-3 (50.0% to 100.0%) years after treatment initia-tion. At the time of our study, storage had ended for almost half (44.8%, 269/601) of all samples collected. The majority of samples used for ART were collected within the first two years after cryopreservation. (64.1%, 25/39, range: 0-12 years). The pregnancy rate per embryo transfer was 51.4% (19/37 pregnancies). A total of 11 singleton live births, three twin pairs and four miscarriages were reported. Conclusion: Number of cryopreservation of cancer patients has steadily risen over years, especially following the public health insurance coverage of FP in Germany in recent years. Patient counseling prior to cancer treatment is crucial, specifically to adolescent cancer patients, as they exhibit particularly low cryopreservation rates.
Einleitung: Aufgrund des erhöhten Risikos für Fruchtbarkeitsbeeinträchtigungen nach einer Krebstherapie kann die Fertilitätserhaltung (FP) vor Beginn der Behandlung entscheidend sein. Es wird jedoch berichtet, dass die Inanspruchnahme von FP bei Krebspatienten gering ist. Weitere Forschungen sind erforderlich, um die Dynamik der Samenqualität und die Ergebnisse von assistierten Reproduktionstechnologien (ART) nach einer Krebstherapie besser zu verstehen. Methodik: In einer retrospektiven, monozentrischen Studie haben wir die Fruchtbarkeit bei männlichen Krebspatienten durch die Bewertung der Samenqualität sowie der Ergebnisse von ART untersucht. Insgesamt wurden zwischen 2004 und 2019 601 Proben von 506 Krebspatienten mit verfügbaren onkologischen Behandlungsdaten an der Charité-Universitätsmedizin Berlin gelagert. Insgesamt 46 Patienten (9,1%) hatten ihre Proben zur Durchführung von ART in einer externen Klinik angefordert. Krebs-, Behandlungs- und Kryokonservierungsdaten wurden aus den Krankenakten entnommen, und Daten zu ART wurden aus externen Fertilitätszentren gesammelt, sofern das Einverständnis der Patienten vorlag. Ergebnisse: Unsere Kohorte umfasste 53/506 (10,5%) Krebspatienten, die bei der Diagnose jünger als 18 Jahre waren. Die Mehrheit der Proben wurde vor der Krebstherapie kryokonserviert, und 140 (23,3%) Proben nach Beginn der Behandlung (nach einem Median von 84 Tagen). Unter den Proben, die vor Beginn der Krebstherapie kryokonserviert wurden (460/600, 76,7%, Median 5 Tage vor der Behandlung), war die Samenqualität bereits bei Jugendlichen mit Hodentumoren und hämatologischen Malignomen vermindert. Proben, die nach einer hoch gonadotoxischen Behandlung gesammelt wurden, wiesen eine verringerte mittlere Konzentration und Motilität auf. Der Prozentsatz oligoasthenozoospermischer Proben blieb bei denjenigen, die innerhalb eines Jahres nach Behandlungsbeginn ein Nachspermiogramm vorlegten, im Vergleich zu Proben, die vor Behandlungsbeginn gesammelt wurden, stabil (45,5% vs. 45,5%), war jedoch höher in Nachspermiogrammen, die zwischen 1-2 (9,1% bis 90,9%) und 2-3 (50,0% bis 100,0%) Jahre nach Behandlungsbeginn gesammelt wurden. Zum Zeitpunkt unserer Studie war die Lagerung von fast der Hälfte (44,8%, 269/601) aller gesammelten Proben beendet. Die meisten für ART verwendeten Proben wurden innerhalb der ersten zwei Jahre nach der Kryokonservierung gesammelt (64,1%, 25/39, Bereich: 0-12 Jahre). Die Schwangerschaftsrate pro Embryotransfer betrug 51,4% (19/37 Schwangerschaften). Insgesamt wurden 11 Einlingsgeburten, drei Zwillingspaare und vier Fehlgeburten gemeldet. Schlussfolgerung: Die Anzahl der Kryokonservierungen bei Krebspatienten ist im Laufe der Jahre stetig gestiegen, insbesondere nach der Übernahme der Kosten für FP durch die gesetzliche Krankenversicherung in Deutschland in den letzten Jahren. Eine Patientenberatung vor der Krebstherapie ist entscheidend, insbesondere für jugendliche Krebspatienten, da diese besonders niedrige Kryokonservierungsraten aufweisen.