dc.contributor.author
Böhm, Tassilo
dc.date.accessioned
2018-06-07T18:08:48Z
dc.date.available
2010-05-12T10:22:22.640Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/4702
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-8902
dc.description.abstract
Die Sterilisation von Allografts für die Rekonstruktion des vorderen
Kreuzbandes (VKB) ist eine Grundvoraussetzung, um eine Übertragung von
Infektionskrankheiten zu verhindern. Jedoch existieren zum gegenwärtigen
Zeitpunkt keine Sterilisationsmethoden, die einerseits eine diesbezüglich
ausreichende Sicherheit bieten, ohne andererseits die biologischen und
biomechanischen Eigenschaften der behandelten Transplantate zu
beeinträchtigen. Das Peressigsäure- Ethanol- Unterdruck- Verfahren (PES) hat
sich bei der Sterilisation von Knochengewebe im klinischen Alltag bewährt und
hat auch bei der Verwendung für Sehnengewebe in einem in vitro- Versuch keine
negative Beeinflussung der biologischen und biomechanischen Eigenschaften
gezeigt. Nach unserem Kenntnisstand ist dies die erste Studie, die die
Knochen- Band- Einheilung während der frühen Heilungsphase von allogenen
Bandtransplantaten als Ersatz des vorderen Kreuzbandes nach Sterilisation mit
dem Peressigsäure- Ethanol- Unterdruck- Verfahren in einem in-vivo Modell
untersucht hat. Bei insgesamt 18 Schafen wurde eine Rekonstruktion des
vorderen Kreuzbandes mit einer PES- sterilisierten, allogenen
Weichteiltransplantat (Flexorensehne) vorgenommen und dabei das Transplantat
extraartikulär fixiert. Als Standzeiten wurden sechs und zwölf Wochen gewählt.
Neben den histologischen Untersuchungen der Knochen- Band- Einheilung wurden
auch biomechanische Testungen durchgeführt sowie das Transplantatremodeling
und die Revaskularisierung untersucht. Die Ergebnisse wurden in Bezug mit
einer vorangegangen Studie gesetzt, die eben diese Aspekte bei Autografts und
fresh- frozen Allografts betrachtet haben. Verglichen mit den fresh- frozen
Allografts aus der Vorgängerstudie wiesen die PES- Allografts nach 6 und 12
Wochen eine weiter fortgeschrittene Knochen- Band- Heilung auf, vergleichbar
mit den histologischen Ergebnissen der Autografts. Zum späteren Zeitpunkt war
diese Entwicklung auf der tibialen Seite ausgeprägter als auf der femoralen.
Dies lässt eigentlich vermuten, dass die verbesserte Bandinsertion auch
verbesserte mechanische Eigenschaften der gesamten VKB- Rekonstruktion
beinhaltet. In unseren biomechanischen Testungen wiesen die PES- Allografts
jedoch signifikant schlechtere strukturelle Eigenschaften auf. Diese
Beobachtungen verdeutlichen die Wichtigkeit der Untersuchungen der Knochen-
Band- Einheilung einerseits sowie des intraartikulären Transplantatremodelings
andererseits, wobei sich dieser Prozess bei den PES- behandelten Allografts im
Vergleich zu den nicht- sterilisierten signifikant verzögert zeigte. Daher
kann aktuell die Verwendung des Peressigsäure- Ethanol- Unterdruck- Verfahrens
zur Sterilisation des gesamten Weichteiltransplantates als Ersatz des vorderen
Kreuzbandes nicht empfohlen werden.
de
dc.description.abstract
Allogenic tissue has become an important graft option for the reconstruction
of the anterior cruciate ligament. Recent reports of disease transmission
following ACL reconstruction with fresh-frozen non-sterilized allografts have
highlighted the need for new sterilization techniques that do not impair the
mechanical or biological properties as it was shown for most of the current
sterilization techniques. Peracetic acid (PAA) has been successfully used to
sterilize bone allografts without these disadvantages and does not impair the
mechanical properties of soft tissue grafts in vitro 1. This study aimed to
examine invivo the impact of PAA sterilization of soft-tissue grafts on the
tendonbone incorporation in ACL reconstruction. We hypothesized that PAA
sterilization would not interfere with tendon bone healing as compared to non-
sterilized allografts during short-term healing in a sheep model. METHODS: 18
mature female merino sheep underwent open intraarticular ACL reconstruction
using peracetic acid ethanol sterilized flexor tendon allografts. Following
the surgical procedure immediate weight bearing was tolerated and normal gait
was confirmed. Animals were followed for 6 and 12 weeks. Proximal tibia and
distal femora were harvested and cut sagittally in the center of the expected
tendon bone interface using a precision saw system. Cuts were embedded into
PMMA for undecalcified histologies and 6μm serial sections were created with a
hard tissue microtome. Masson Goldner Trichrome (MG), a modified Safranin
O-van Kossa (SOK) stain and Alcian blue (AB) techniques were used for
visualization of the different tissue structures. Descriptive analysis of the
specimens was carried out using normal light microscopy. Type and maturity of
the tendon bone insertion was evaluated using the scoring system below.
Results were compared with the results from our previous study, where we
compared the tendon bone healing from fresh frozen allograft versus autograft
in the same animal model using same time period and evaluating score. Scoring
system for tendon- bone incorporation (TBI): Stage :Description: 0:No signs of
direct tendon insertion (TBI); I:TBI with uncalcified chondroid cell
formation; II:TBI with calcified chondroid cell formation; III: Immature
direct TBI; IV:Mature direct TBI. RESULTS: No surgical complications occurred
in18 sheep. Full weight bearing was observed at an average of 14 days. After
six weeks femoral and tibial specimens had similar findings in the PAA group
Two of the samples showed no signs of a direct tendon bone insertion (stage
0). Two samples showed uncalcified chondroid cell formations located
especially at the posterior bone tunnel aperture side (stage I). 4 Samples
showed advanced tendon bone healing with a high number of chondroid cells in
the tendon bone interface mainly located at the posterior bone tunnel aperture
(stage II) One sample already showed an advanced immature direct TBI with
multiple coloums of chondroid cells and wide zones of mineralization. Sharpey
like fibers were found along the tendon-bone interface with an accumulation at
the bottom of the bone tunnel Non-sterilized allografts showed a significantly
lesser degree of maturation at 6 weeks of healing. At 12 weeks, the femoral
specimens showed only few signs of progressive tendon bone healing. In the two
specimens with stage II maturity, this healing was only observed at anterior
site of the bone tunnel entrance. TBI stage III was found in one specimen with
many chondroid like cells and a wide mineralization zone. The tibial specimens
showed a more progressed maturity of the tendon-bone interface with 4 samples
graded stage II and III. One specimen already resembled the typical distinct
four transition zones of ligament, fibrocartilage, mineralized cartilage and
bone. The expression of Sharpey like fibers increased along the graft bone
interface in the femoral and tibial tunnel compared to 6 weeks of healing.
Non-sterilized allografts did not show substantial differences in femoral
tendon-bone healing at 12 weeks anymore. However, on the tibial side maturity
of the tendon-bone interface was still reduced compared to PAA grafts.
DISCUSSION: To our knowledge this study is one of the first reports analyzing
the tendon bone healing of peracetic acid treated free soft tendon allografts
in an in-vivo model of ACL reconstruction. Compared with the results from
fresh frozen allografts from our previous study, the tendon bone healing of
PAA treated tendons progressed earlier at 6 and 12 weeks. With advancing time,
these differences were more pronounced on the tibial than on the femoral
tendon-bone interface. It could be assumed that the improved tendon-bone
healing of PAA grafts would provide advantageous mechanical properties.
However, during mechanical testing we discovered significantly lower
structural properties 2 in the PAA group. This observation underlines the
importance of analyzing the biological healing of the tendon-bone interface
and the intraarticular graft remodeling, which we found to be significantly
delayed in PAA treated compared to non-sterilized allografts. Therefore, we
cannot currently recommend PAA sterilization in ACL reconstruction.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Tendon Bone Healing
dc.subject
Peracetiic acid
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Untersuchung der frühen Knochen- Band- Einheilung von allogenen
Bandtransplantaten als Ersatz des vorderen Kreuzbandes nach Sterilisation mit
dem Peressigsäure- Ethanol- Unterdruck- Verfahren
dc.contributor.inspector
Prof. Dr. med. A. Ekkernkamp;
dc.contributor.inspector
Priv.-Doz. Dr. med. W. Zenker;
dc.contributor.inspector
Priv.-Doz. Dr. med. A. Weiler;
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. med. Dr. h.c. N. P. Haas;
dc.contributor.furtherReferee
Priv.-Doz. Dr. med. A. Pruß;
dc.contributor.furtherReferee
Priv.-Doz. Dr. med. W. Nebelung;
dc.date.accepted
2010-05-16
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000016753-1
dc.title.subtitle
eine tierexperimentelle Studie am Schafsmodell
dc.title.translated
The Influence of Peracetic Acid Sterilization on Tendon Bone Healing of Soft-
Tissue Allografts in ACL Reconstruction
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000016753
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000007330
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access