dc.contributor.author
Engelhardt, Melina Julia
dc.date.accessioned
2025-06-18T07:40:19Z
dc.date.available
2025-06-18T07:40:19Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/46795
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-46509
dc.description.abstract
Healthy motor function depends on the delicate interplay between both hemispheres of
the brain. Resection of a brain tumor can disrupt this communication by introducing a
lesion to the motor network of one hemisphere. This alteration of interhemispheric communication has been associated with motor deficits even in the absence of direct structural
damage to the core motor system.
Repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) is a non-invasive tool that has been
shown to modulate activity of stimulated brain areas as well as connected networks. This
hemisphere-specific modulation has been used to improve recovery of motor deficits in
stroke patients, but limited evidence is available for patients with brain tumors.
Therefore, the aim of this thesis was to develop an rTMS-based treatment protocol for
rehabilitation of postoperative motor deficits in brain tumor patients. This goal was addressed
in three studies:
Study 1 recruited 20 healthy subjects to assess the efficacy of low-frequency rTMS (5 15-
minute sessions, 1Hz) on electrophysiological outcomes and motor function compared to
a control group. We observed changes in outcomes in a hemisphere-specific way. Further,
stimulation effects were also visible in behavioral outcomes, thus suggesting that
rTMS can be used to modulate motor function in patients. Since observed effect sizes
were rather small, longer stimulation protocols might be needed to induce clinically meaningful
changes.
In a randomized clinical trial (Study 2), we applied the same rTMS intervention for 7 sessions
(1Hz, 15 minutes) in 30 patients with motor deficits after brain tumor resection as
adjuvant treatment during the immediate postoperative period. No group differences were
found for the primary endpoint, the Fugl Meyer Score 3 months postoperatively. However,
rTMS improved motor function in the stimulated hand muscles one month postoperatively
compared to the control group. Further, a subgroup of patients with a motor eloquent
ischemia also showed improvements in global neurological function. In contrast, generalization
of effects to other muscle groups and functional impairments was limited, thus
suggesting a high specificity of induced effects and the need for patient stratification.
Finally, Study 3 evaluated the safety of a twice-daily, low-frequency rTMS protocol (14
sessions, 1 Hz, 30 minutes) to address the low effect sizes observed in the previous
studies. This intensified rTMS did not induce more side effects than standard once-daily rTMS. Therefore, intensified rTMS is a promising candidate to increase the stimulation
dose within time-limited clinical settings.
Taken together, these results show the benefit of rTMS to facilitate recovery of motor
function in brain tumor patients postoperatively. They further point to the need for adequate
patient stratification and personalization of stimulation protocols.
en
dc.description.abstract
Eine gesunde Motorik hängt entscheidend vom Zusammenspiel der beiden Hirnhälften
ab. Die Resektion eines Hirntumors kann diese Kommunikation durch Erzeugung einer
Läsion im motorischen Netzwerk einer Hemisphäre stören. Diese Veränderung der interhemisphärischen Kommunikation wurde mit motorischen Defiziten in Verbindung gebracht,
selbst wenn keine direkte strukturelle Schädigung des motorischen Kernsystems
vorliegt.
Die repetitive transkranielle Magnetstimulation (rTMS) ist eine nicht-invasive Methode,
mit der nachweislich die Aktivität der stimulierten Hirnareale sowie der damit verbundenen
Netzwerke moduliert werden kann. Ziel dieser Arbeit war daher die Entwicklung eines
rTMS-basierten Behandlungsprotokolls für die Rehabilitation von postoperativen motorischen
Defiziten bei Hirntumorpatienten. Dieses Ziel wurde in drei Studien verfolgt:
In Studie 1 wurden 20 gesunde Probanden rekrutiert, um Effekte der niederfrequenten
rTMS (5 Sitzungen, 1 Hz, 15 Minuten) auf elektrophysiologische und motorische Zielparameter
im Vergleich zu einer Kontrollgruppe zu untersuchen. Wir beobachteten hemisphären-
spezifische Veränderungen der Parameter nach rTMS, welche sich auch auf
Verhaltensoutcomes erstreckten. Dies deutet darauf hin, dass rTMS zur Modulation der
motorischen Funktion bei Patienten eingesetzt werden kann, wobei längere Stimulationsprotokolle erforderlich sein könnten, um klinisch bedeutsame Veränderungen zu bewirken.
In einer randomisierten klinischen Studie (Studie 2) wendeten wir dieselbe rTMS-Behandlung
über 7 Sitzungen (1 Hz, 15 Minuten) bei 30 Patienten mit motorischen Defiziten nach
einer Hirntumorresektion unmittelbar postoperativ an. Für den primären Endpunkt, den
Fugl Meyer Wert 3 Monate postoperativ, waren keine Gruppenunterschiede nachweisbar.
Allerdings verbesserte die rTMS die motorische Funktion der stimulierten Handmuskeln
einen Monat postoperativ im Vergleich zur Kontrollgruppe. Darüber hinaus zeigte eine
Untergruppe von Patienten mit motorisch eloquenten Ischämien Verbesserungen der globalen
neurologischen Funktion. Die hohe Spezifität der induzierten Effekte bezüglich der
stimulierten Muskeln deutet zudem die Notwendigkeit einer adäquaten Patientenstratifizierung
an.
In Studie 3 wurde die Sicherheit eines zweimal täglich durchgeführten rTMS-Protokolls
(14 Sitzungen, 1 Hz, 30 Minuten) untersucht, um die in den vorangegangenen Studien
beobachteten geringen Effektgrößen zu adressieren. Diese intensivierte rTMS verursachte
nicht mehr Nebenwirkungen als die standardmäßige einmal tägliche rTMS. Daher
scheint die intensivierte rTMS eine vielversprechende Option zur Erhöhung der Stimulationsdosis in zeitlich begrenzten klinischen Situationen.
Insgesamt deuten diese Ergebnisse auf den Nutzen der rTMS zur beschleunigten Rehabilitation
der motorischen Funktion bei Hirntumorpatienten nach einer Operation hin. Sie
zeigen außerdem die Notwendigkeit einer adäquaten Patientenstratifizierung und Personalisierung der Stimulationsprotokolle auf.
de
dc.format.extent
vi, 100
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
repetitive transcranial magnetic stimulation
en
dc.subject
rehabilitation
en
dc.subject
motor deficit
en
dc.subject.ddc
600 Technology, Medicine, Applied sciences::610 Medical sciences; Medicine::610 Medical sciences; Medicine
dc.title
Improving motor function in patients after resection of a brain tumor with repetitive transcranial magnetic stimulation
dc.contributor.gender
female
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2025-06-20
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-46795-3
dc.title.translated
Verbesserung der motorischen Funktion von Patient:innen nach operativer Entfernung eines Hirntumors mittels repetitiver transkranieller Magnetstimulation
ger
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access
dcterms.accessRights.proquest
accept