dc.contributor.author
Stier, Britta
dc.date.accessioned
2025-02-26T11:42:40Z
dc.date.available
2025-02-26T11:42:40Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/45701
dc.description.abstract
Background: Loss of consciousness and comatose states are common in everyday emergency medicine. They are always a challenge and must always be classified as an emergency.
Against this background, an interdisciplinary coma alarm was established with the aim of optimizing the interdisciplinary acute care of unconscious patients in a structured manner with rational effort. To date, the characteristics of comatose patients prior to admission are unclear.
This study aims to characterize a patient population of "comatose patients in prehospital care in the emergency medical services" with an analysis of the time course in the pre-hospital phase and the measures taken on site.
Methods: We performed a retrospective cohort study including all patients who went through the "coma alert" patient pathway during the 18-month study period. The main data basis is the documentation of the rescue services. Specifically, these were: 174 emergency physician protocols from Berlin and Brandenburg, 20 ambulance protocols, 4 ADAC helicopter protocols and 5 ITW transfer protocols. The in-hospital diagnoses were taken from the hospital information system (HIS). A differentiated descriptive analysis of care and a comparison with established standards was carried out.
Results: The patients examined in this study who were found to have a vigilance disorder had an average age of 62 years, were predominantly male and were most frequently found in the home environment. Neurological diseases were the most common cause of vigilance disorders confirmed within the hospital. Intracerebral hemorrhage was most frequently documented prehospital as a suspected diagnosis. Intrahospital, this was confirmed as the most common diagnosis leading to vigilance disturbance. With regard to treatment on site and the time course, we were able to demonstrate that the care of unconscious patients at the scene depends on the depth of the coma. The lower the Glagow Coma Scale (GCS), the more time the emergency physicians spend on site and the more measures are carried out.
Conclusions: The prehospital care of comatose patients is based on the most serious treatable suspected diagnosis of intracerebral hemorrhage. In Berlin's inner-city ambulance service, care appears to be sufficiently structured, although conspicuously more time is spent on site with deeper coma, although these patients are the most seriously ill and could therefore benefit from the earliest possible intervention in the hospital. This provides a starting point for future interventions to further optimize the prehospital care of comatose patients.
en
dc.description.abstract
Hintergrund: Bewusstseinsstörungen und komatöse Zustände sind im notfallmedizinischen Alltag häufig. Sie stellen stets eine Herausforderung dar und sind immer als Notfall einzustufen.
Vor diesem Hintergrund wurde ein interdisziplinärer Koma-Alarm etabliert, der zum Ziel hat, mit rationalem Aufwand die interdisziplinäre Akutversorgung bewusstseinsgestörter Patient*innen strukturiert zu optimieren. Bislang sind die Charakteristika der komatösen Patient*innen vor Einlieferung unklar.
Ziel dieser Arbeit ist die Charakterisierung einer Patientenpopulation „Komatöser Pati-ent*innen in der prähospitalen Versorgung im Rettungsdienst“ mit Analyse der zeitlichen Verläufe in der Prähospitalphase und der durchgeführten Maßnahmen vor Ort.
Methodik: Wir führten eine retrospektive Kohortenstudie durch, die im Untersuchungs-zeitraum von 18 Monaten sämtliche Patient*innen eingeschlossen hat, die den Patientenpfad „Koma-Alarm“ durchlaufen haben. Die wesentliche Daten Grundlage ist die Dokumentation des Rettungsdienstes. Im Einzelnen waren dies: 174 Notarzt-Protokolle aus Berlin und Brandenburg, 20 RTW-Protokolle, 4 Helikopterprotokolle des ADAC und 5 ITW-Verlegungsprotokolle. Die innerklinischen Diagnosen wurden aus dem Kranken-hausinformationssystem (KIS) gezogen. Es erfolgte eine differenzierte deskriptive Analyse der Versorgung und ein Vergleich mit etablierten Standards.
Ergebnisse: Das in dieser Arbeit untersuchte Patient*innenklientel, welches im Rahmen einer Vigilanzstörung aufgefunden wurden, hatte ein Durchschnittsalter von 62 Jahren, war vorrangig männlichen Geschlechts, der Auffindeort war am häufigsten das häusliche Umfeld. Innerklinisch waren neurologische Erkrankungen die häufigste Ursache der Vi-gilanzstörungen. Die Intrazerebrale Blutung wurde prähospital am häufigsten als Ver-dachtsdiagose dokumentiert. Dies bestätigte sich intrahospital als häufigste zur Vigilanz-störung führenden Diagnose. Bezüglich der Behandlung vor Ort und der zeitlichen Verläufe zeigte sich, dass die Versorgung von bewusstseinsgestörten Patient*innen am Einsatzort von der Tiefe des Komas abhängig ist. Je niedriger die Glagow Coma Scale (GCS) ist, umso mehr Zeit verbringen die Notärtz*innen vor Ort und umso mehr Maßnah-men werden durchgeführt.
Schlussfolgerungen: Die prähospitale Versorgung komatöser Patient*innen orientiert sich an der schwerwiegendsten behandelbaren Verdachtsdiagnose der intracerebralen Blutung. Im innerstädtischen Rettungsdienst von Berlin erscheint die Versorgung ausreichend strukturiert, wobei auffällig mehr Zeit vor Ort bei tieferem Koma vergeht, obwohl diese Patient*innen am schwersten krank und daher von einer möglichst frühen Intervention im Krankenhaus profitieren könnten. Hier ergeben sich Ansatzpunkte für zukünftige Interventionen zur weiteren Optimierung der prähospitalen Versorgung komatöser Patient*innen.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
rescue service
en
dc.subject
emergency department
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Prähospitale Daten bewusstseinsgeminderter Patient*innen des strukturierten Versorgungspfades „Komaalarm“ in der Notaufnahme
dc.contributor.gender
female
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2025-02-28
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-45701-2
dc.title.translated
Prehospital data of unconscious patients in the "coma alert" structured care pathway in the emergency department
eng
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access
dcterms.accessRights.proquest
accept