dc.contributor.author
Wunderlich, Maximilian Markus
dc.date.accessioned
2024-11-27T11:21:55Z
dc.date.available
2024-11-27T11:21:55Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/45010
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-44721
dc.description.abstract
Background: When exposed to medical device alarms, nurses and physicians may develop alarm fatigue (AF) and become desensitized to alarms. AF is a long-recognized problem, but researchers have not yet agreed on a standardized method of measuring it. In previous work, my colleagues and I developed a nine-item questionnaire called Charité Alarm Fatigue Questionnaire (CAFQa). Based on exploratory analyses, we postulated that the CAFQa measures AF on two associated scales: the ‘alarm stress’ and the ‘alarm coping’
scale. Aim: This work investigates whether the previously postulated two-scale structure can be
confirmed in a new sample using confirmatory factor analysis (CFA). If so, this would
indicate the CAFQa’s construct validity. Methods: CAFQa data were collected as an online questionnaire in five large German hospitals between October 2021 and July 2022. The CFA was based on the unweighted least squares algorithm and polychoric correlations. Participants self-assessed their AF, as well as the proportion of false-positive alarms on their ward. These data were used as indicators of convergent validity by correlating them with participants' average alarm fatigue scores (AFCs). Cronbach's alpha and McDonald's omega served as measures of internal consistency. Results: The sample included N = 265 subjects (of whom 56.6% were nurses and 35.8% were physicians). The chi-square test indicated poor model fit (𝜒2(26) = 44.932, p = 0.012). However, the alternative fit indices showed good fit (SRMR = 0.052, RMSEA = 0.03, TLI = 0.985, CFI = 0.989, and RNI = 0.989). The loadings of each question were statistically significant (ranging from 0.35 to 0.73) and the factors were correlated with each other (r = 0.4). Participants' self-ratings correlated moderately with mean AFCs (r = 0.45) and their estimates of the proportion of false-positive alarms correlated weakly with mean AFCs (r = 0.3). Internal consistency is indicated with Cronbach's alpha = 0.67 and McDonald's omega = 0.8. Conclusions: The two-factor model was confirmed. An exploratory model modification would be theoretically plausible but would negatively affect the generalisability of the model. These results suggest good construct validity of the CAFQa. However, it is possible that the alarm coping scale measures a construct that is related to but not congruent with AF. The CAFQa allows alarm researchers and clinicians to quantify AF in nurses and physicians. The CAFQa should be routinely collected when developing data-based alarm management measures for an ICU.
en
dc.description.abstract
Hintergrund
Pflegefachkräfte und Ärzt:innen können „Alarmmüdigkeit“ (“Alarm Fatigue”; AF)
entwickeln und so gegenüber Alarmen desensibilisiert sein. AF ist ein lange bekanntes
Problem, jedoch konnte man sich bislang nicht auf eine einheitliche Methode zur
Quantifizierung einigen. In einer vorangegangenen Arbeit entwickelten meine
Kolleg:innen und ich einen Fragebogen mit neun Items: den Charité Alarm Fatigue
Questionnaire (CAFQa). Wir postulierten, dass der CAFQa AF auf zwei assoziierten
Skalen misst: der “Alarm-Stress-Skala” und der “Alarm-Bewältungs-Skala”.
Ziel
Diese Arbeit untersucht, ob sich die in der vorangegangenen Arbeit postulierte Zwei-
Skalen-Struktur mittels einer konfirmatorischen Faktorenanalyse (CFA) in einer neuen
Stichprobe bestätigen lässt. Dies würde auf die Konstruktvalidität des CAFQa hinweisen.
Methoden
Der CAFQa wurde als Online-Fragebogen an fünf großen deutschen Kliniken zwischen
Oktober 2021 und Juli 2022 erhoben. Die CFA basierte auf dem “unweighted least
squares”-Algorithmus und polychorischen Korrelationen. Teilnehmer:innen gaben auch
eine Selbsteinschätzung ihrer AF sowie des Anteils falsch-positiver Alarme auf ihrer
Station ab. Diese Daten dienten als Indikatoren konvergenter Validität, indem sie mit den
durchschnittlichen Alarm-Fatigue-Scores (AFCs) der Teilnehmenden korreliert wurden.
Cronbach’s Alpha und McDonald’s Omega dienten als Maß der internen Konsistenz.
Ergebnisse
Die Stichprobe umfasste N = 265 Personen (davon 56,6% Pflegefachkräfte und 35,8%
Ärzt:innen). Der Chi-Quadrat-Test deutete auf eine schlechte Modellpassung hin (𝜒2(26)
= 44.932, p = 0.012). Jedoch zeigten die alternativen Fit-Indizes eine gute Passung
(SRMR = 0.052, RMSEA = 0.03, TLI = 0.985, CFI = 0.989, and RNI = 0.989). Die
Ladungen der einzelnen Fragen waren statistisch signifikant (zwischen 0,35 und 0,73)
und die Faktoren korrelierten untereinander (r = 0,4). Die Selbsteinschätzungen der
Teilnehmenden korrelierten moderat mit den durchschnittlichen AFCs (r = 0,45); die Schätzungen des Anteils falsch-positiver Alarme schwach (r = 0,3). Die interne
Konsistenz ist mit Cronbach’s alpha = 0,67 und McDonald’s omega = 0,8 angezeigt.
Schlussfolgerungen
Das Zwei-Faktor-Modell konnte bestätigt werden. Eine explorative Modellmodifikation
wäre theoretisch plausibel, würde aber die Generalisierbarkeit des Modells
beeinträchtigen. Diese Ergebnisse deuten auf eine gute Konstruktvalidität des CAFQa
hin. Eventuell misst die Alarm-Bewältungs-Skala jedoch ein Konstrukt, das zwar
verwandt, aber nicht deckungsgleich mit AF ist. Mit dem CAFQa haben
Alarmforscher:innen und Kliniker:innen eine Möglichkeit zur Quantifizierung der AF von
Pflegefachkräften und Ärzt:innen. Bei der Entwicklung datengestützter Maßnahmen für
das Alarmmanagement einer Station sollte der CAFQa routinemäßig erhoben werden.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Alarm Fatigue
en
dc.subject
Patient Monitoring
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Is the Charité Alarm Fatigue Questionnaire Construct Valid? An Examination Using Confirmatory Factor Analysis
dc.contributor.gender
male
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2024-11-29
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-45010-7
dc.title.translated
Ist der Charité Alarm Fatigue Fragebogen konstruktvalide? Eine Überprüfung mittels konfirmatorischer Faktorenanalyse
ger
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access