Introduction: Patients with ischemic stroke have a high risk of recurrent stroke and other vascular events. Currently, an accurate prediction of vascular risk in these patients is made difficult by the lack of markers with high prognostic value. High-sensitivity C-reactive protein (hs-CRP) has shown promise as a prognostic marker in both primary and secondary prevention of cardiovascular disease. Furthermore, as colchicine is emerging as a promising agent in secondary prevention in coronary disease, the association between inflammation and cerebrovascular disease needs to be examined more closely before similar interventions are applied for secondary stroke prevention. We systematically reviewed the existing literature to determine whether hs-CRP was associated with long-term vascular risk in ischemic stroke and transient ischemic attacks(TIA). Additionally, we conducted our own cohort study in Berlin to add to the available data. Methods: The EMBASE and Medline databases were searched on 21 February 2021 for case-control or cohort studies composed of ischemic stroke or TIA patients that measured hs- CRP levels at baseline, and recorded vascular events or death during ≥ 12 months of follow-up. For the cohort study, first-ever ischemic stroke patients were consecutively enrolled at the three Charité university hospitals and followed up for 3 years. Hs-CRP was measured at admission. Recorded vascular endpoints included myocardial infarcts, recurrent ischemic strokes, and allcause death. Results: 27 studies (15752 patients) were included in the meta-analysis. In the cohort study, 533 ischemic stroke patients were included. When the highest quartile was compared against the lowest, hs-CRP was associated with vascular events during follow-up (adjusted HR: 2.04, CI:1.01-4.14). Conclusion: There is evidence of an association between higher hs-CRP levels and increased vascular risk in patients with ischemic stroke or TIA, similar to the association seen in cardiovascular disease. This study adds to the evidence supporting the role of inflammation in the progression of cerebrovascular disease.
Einleitung Patient(inn)en mit ischämischem Schlaganfall haben ein hohes Risiko für weitere Schlaganfälle und andere vaskuläre Ereignisse. Derzeit wird eine genaue Einschätzung des Rezidivrisikos bei diesen Patient(inn)en durch das Fehlen von Markern mit hohem prognostischen Wert erschwert. High-sensitivity C-reaktives Protein (hs-CRP) hat sich als prognostischer Marker sowohl bei der primären als auch bei der sekundären Prävention von Herz-Kreislauf-Erkrankungen als vielversprechend erwiesen. In dieser Studie wurde die vorhandene Literatur systematisch überprüft, um festzustellen, ob hs-CRP mit einem langfristigen vaskulären Risiko bei ischämischem Schlaganfall- und TIA-Patient(inn)en assoziiert ist. Zusätzlich haben wir in Berlin eine eigene Kohortenstudie durchgeführt, um die bereits verfügbaren Daten zu diesem Thema zu ergänzen. Methoden EMBASE- und Medline-Datenbanken wurden am 21. Februar 2021 nach Fallkontroll- oder Kohortenstudien durchsucht, die sich aus Patient(inn)en mit ischämischem Schlaganfall zusammensetzten, die den hs-CRP-Spiegel zu Studienbeginn gemessen haben und vaskuläre Ereignisse oder Todesfälle während einer Nachbeobachtungszeit von ≥ 12 Monaten aufgezeichnet haben. Für die Kohortenstudie wurden Patient(inn)en mit ischämischem Schlaganfall an unseren drei Standorten eingeschlossen, und 3 Jahre lang nachverfolgt. Der hs-CRP-Spiegel wurde bei Aufnahme gemessen. Zu den aufgezeichneten vaskulären Endpunkten gehörten Myokardinfarkte, wiederkehrende ischämische Schlaganfälle und Tod. Ergebnisse In die Meta-Analyse wurden 27 Studien mit 15752 Patient(inn)en eingeschlossen. In die Kohortenstudie wurden 533 Patient(inn)en mit ischämischem Schlaganfall eingeschlossen. Wenn das höchste hs-CRP-Quartil mit dem niedrigsten verglichen wurde, war hs-CRP mit vaskulären Ereignissen während des Follow-Ups assoziiert (adjustierte HR 4. vs. 1. Quartil: 2,06, CI: 1,01-4,14). Schlussfolgerung Es gibt Hinweise für einen Zusammenhang zwischen höheren hs-CRP-Spiegeln und einem erhöhten vaskulären Rezidivrisiko bei Patient(inn)en mit ischämischem Schlaganfall oder TIA, ähnlich der Assoziation bei Koronarerkrankungen. Diese Studie ergänzt die Evidenz, die die Rolle von Entzündungen beim Fortschreiten von zerebrovaskulären Erkrankungen unterstützt.