Introduction: Teledentistry has an undisputed potential to support dental care and improve diagnostics in view of demographic change and the SARS-CoV-2 pandemic. Teledentistry is a combination of telecommunications and dentistry. Aim: The aim of this study is to collect systematic data on the subjective attitudes of dentists working in the state of Brandenburg to the use of teledentistry and its connection with sociodemographic variables. Methods: Based on a previous literature search, a representative survey of all dentists in this state was carried out. The questionnaire comprised the following complexes: information status, future reflection and assessment of advantages and disadvantages; application areas; potentials and barriers; IT-equipment and data exchange; development and data protection. The survey was carried out by post. Descriptive, uni- and multivariate analyzes and logistic regression analyzes were carried out for socio-demographic variables. Results: A total of 290 dentists answered the survey (women: 53%; men: 47%). The response rate was 18.88%. Based on the data collected, it can be determined that the sample is representative in terms of age, gender and number of inhabitants at the place of work. The current level of information and future reflection were both low (74% and 65%, respectively). 60% of those surveyed had the opinion that teledentistry could be beneficial in their practice. Dentists see the greatest benefit in teleradiology and the least in teleconsultation. Potentials represent the improvement of the treatment options; barriers are the increasing administrative and cost expenditure and the non-guaranteed data protection (83%). 81% believe that teledentistry will become more important. Conclusions: Telemedicine can only be used to a limited extent in dentistry. However, it has great potential to support and improve dental care in the state of Brandenburg. But the dismantling of legal, technological and subjective barriers is necessary.
Einleitung: Teledentistry besitzt ein unumstrittenes Potenzial zur Unterstützung der zahnmedizinischen Versorgung und Verbesserung der Diagnostik angesichts des demografischen Wandels und der SARS-CoV-2-Pandemie. Dabei ist Teledentistry eine Kombination aus Telekommunikation und Zahnmedizin. Ziel: Ziel dieser Studie ist eine Erhebung systematischer Daten über die subjektive Einstellung der im Bundesland Brandenburg tätigen Zahnärzte zur Anwendung der Teledentistry und deren Zusammenhang mit soziodemografischen Variablen. Methoden: Auf der Grundlage einer vorangegangenen Literaturrecherche wurde eine repräsentative Befragung aller Zahnärzte im Bundesland durchgeführt. Der Fragebogen umfasste folgende Komplexe: Informationsstand, zukünftige Reflexion und Einschätzung der Vor- und Nachteile; Anwendungsgebiete; Potenziale und Barrieren; IT-Ausstattung und Datenaustausch; Entwicklung und Datenschutz. Die Befragung erfolgte postalisch. Es wurden deskriptive, uni- und multivariate Analysen und logistische Regressionsanalysen für soziodemografische Variablen durchgeführt. Ergebnisse: Insgesamt beantworteten 290 Zahnärzte die Umfrage (Frauen: 53 %; Männer: 47 %). Die Rücklaufquote betrug 18,88 %. Aufgrund der gesammelten Daten kann festgestellt werden, dass es sich bezüglich Alter, Geschlecht und Einwohnerzahl am Arbeitsort um eine repräsentative Stichprobe handelt. Der aktuelle Informationsstand und die zukünftige Reflexion waren beide gering (74 % bzw. 65 %). 60 % der Befragten waren der Meinung, dass Teledentistry in ihrer Praxis Vorteile bringen könnte. Den größten Nutzen sehen die Zahnärzte in der Teleradiologie, den geringsten in der Telekonsultation. Potenziale stellen die Verbesserung der Behandlungsmöglichkeiten dar; Barrieren sind der steigende Verwaltungs- und Kostenaufwand und der nicht gewährleistete Datenschutz (83 %). 81 % glauben an eine Bedeutungszunahme der Teledentistry. Schlussfolgerungen: In der Zahnmedizin ist die Telemedizin nur begrenzt einsetzbar. Sie besitzt jedoch ein großes Potenzial zur Unterstützung und Verbesserung der zahnärztlichen Versorgung im Land Brandenburg. Dazu ist allerdings der Abbau rechtlicher, technologischer und subjektiver Barrieren notwendig.