dc.contributor.author
Neidhardt, Andrea
dc.date.accessioned
2018-06-07T17:29:03Z
dc.date.available
2009-10-22T09:38:53.767Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/3897
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-8097
dc.description.abstract
Die vorliegende Studie untersucht den Einfluss der Polymorphismen TPH1 A218C/
A779C, CREB1 G413A, CREB1 T933C und ACE I/D auf den Erfolg der Therapie mit
Antidepressiva bei 312 depressiven kaukasischen stationär behandelten
Patienten. Das in dieser Studie untersuchte Patientenkollektiv war
repräsentativ für in Deutschland stationär behandelte depressive Patienten.
Die Kontrollgruppe (n = 163) bestand aus gesunden kaukasischen Probanden und
war repräsentativ für die deutsche Normalbevölkerung. Der Therapieverlauf
wurde mit Hilfe der HDRS zu drei Zeitpunkten (Aufnahme, nach 21 Tagen
Behandlung, 2 Monate nach Entlassung) beurteilt. Die Häufigkeitsverteilung der
Polymorphismen TPH1 A218C und ACE I/D entsprach der der Normalbevölkerung. Der
ACE-I/D-Polymorphismus hat möglicherweise einen Einfluss auf die Wirksamkeit
der Therapie mit Antidepressiva. In der Gruppe der homozygoten Träger des
D-Allels waren weniger Responder als unter homozygoten und heterozygoten I
-Alle-Trägern. Der Unterschied zwischen den beiden Gruppen war 2 Monate nach
Entlassung aus der stationären Behandlung statistisch signifikant (p=0,046),
allerdings war die Fallzahl zu diesem Zeitpunkt nur noch klein (n=58). Unser
Ergebnis ist deshalb nur als ein Hinweis auf eine potentielle Rolle des
ACE-I/DPolymorphismus bei der Wirksamkeit von Antidepressiva zu werten und
muss durch weitere Studien bestätigt werden. Der Polymorphismus TPH1 A218C
hatte keinen Einfluss auf die Wirksamkeit der Antidepressivatherapie. Die
Ergebnisse der Studie lieferten jedoch Hinweise dafür, dass das A-Allel mit
der Schwere der Suizidalität bei depressiven Patienten korreliert und dass
sich der AC-Genotyp möglicherweise protektiv gegenüber der Anfälligkeit für
Alkoholabhängigkeit auswirken könnte. Die Minorallele der CREB1-Polymorphismen
G413A und T933C traten bei Patienten und Kontrollen mit unter 1% so selten
auf, dass sich eine statistische Analyse erübrigte.
de
dc.description.abstract
Introduction: Antidepressant drug therapy is characterized by a high rate of
therapeutic failure and difficulties in predicting the individual response to
drug therapy. Genetic factors contribute to this variability. Recent studies
indicated a relationship between the polymorphisms TPH1 A218C and ACE I/D and
response to antidepressants. Tryptophanhydroxylase (TPH) is the rate limiting
enzyme in the biosynthesis of serotonin, an amine which plays a central role
in antidepressant therapy. The Angiotensin Converting Enzyme (ACE) degrades
the neurotransmitter Substance P. The ACE-D allele has been associated with
poor response to antidepressants. cAMP-response-element binding protein (Creb
1) has been shown to play a crucial role in the long term response to
antidepressants by altering gene transcription and enhancing neuroplasticity.
To our knowledge this is the first study investigating the influence of the
Creb1 G4123A and T933C polymorphisms on antidepressant response. Methods: We
determined genotypes by PCR and RFLP in 312 depressed hospitalized patients
and in 163 healthy controls. Response was measured by percent decrease in the
Hamilton Depression Rating Scale after 21 days and 60 days after discharge
from hospital. Response was defined as a decrease of 50% or more. Results:
There were no statistically significant differences in the frequencies of ACE
I/D and TPH1 A218C between depressed patients and controls. All patients
carried the Creb1 413GG genotype. Only one depressed patient was found to be a
heterozygous carrier of Creb1 933TC, whereas the rest of the investigated
individuals were Creb1 933TT- carriers. The TPH1 A218C polymorphism was not
associated with response to antidepressants. Responders were more frequently
carriers of the ACE-ID or ACE-II genotypes (p=0.085 after 21 days and p=0.046
60 days after discharge from hospital). There was a statistically significant
association between the TPH1-A- allele and suicidal ideation in the depressed
subjects before treatment (p=0.024). Conclusion: The frequencies of the
investigated polymorphisms did not differ significantly in depressed patients
and healthy controls. Our study showed no association between antidepressant
response and the polymorphisms Creb1 A413G, Creb1T933C and TPH1A218C. The two
investigated polymorphism in Creb1 are extremely rare in Caucasians. The ACE
I/D polymorphism might have an influence on antidepressant response. However
larger studies are needed to confirm this finding. The TPH1-A- allele might be
associated with suicidal ideation.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
response prediction
dc.subject
antidepressant drug response
dc.subject
pharmacogenetics
dc.subject
pharmacogenomics
dc.subject
antidepressant
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Bedeutung genetischer Polymorphismen in den Genen ACE, CREB1 und TPH1 für
Erfolg und Verlauf der Antidepressivatherapie
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. med. I. Roots
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. med. J. Kirchheiner
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. med. A. Heinz
dc.date.accepted
2009-11-20
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000013820-7
dc.title.translated
Influence of genetic polymorphisms in the genes ACE, TPH1 and CREB1 on
response to antidepressants
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000013820
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000006512
dcterms.accessRights.dnb
free
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open access