dc.contributor.author
Lauer, Dilyara
dc.date.accessioned
2018-06-07T14:45:46Z
dc.date.available
2016-11-15T11:19:43.365Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/383
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-4587
dc.description.abstract
This work summarizes our observations on the prevention of cardiac remodelling
after experimental myocardial infarction (MI). MI remains a leading cause of
morbidity and mortality worldwide and hence requires further therapeutic
investigations. In the late phase of MI, adverse post-ischemic cardiac
remodeling is characterized by fibrotic processes, collagen deposition and
extracellular matrix degradation. The cardiac renin-angiotensin-aldosterone
system (RAAS) plays an important role in post-ischemic pathological processes
via AT1 receptor subtype (AT1R) activation. The AT2 receptor (AT2R)
counteracts the AT1R. Therefore, we studied the effects of the AT2R
stimulation by the direct non-peptide agonist C21 in the experimental model of
MI in the rat 6 weeks after coronary artery ligation (P1). Treatment with C21
prevented left ventricular dilatation and dysfunction as evidenced by an
improvement of cardiac systolic and diastolic parameters. Moreover, the AT2R
stimulation decreased interstitial fibrosis and collagen accumulation. The
anti-fibrotic effect was associated with a down-regulation of the pro-fibrotic
cytokine Transforming Growth Factor beta 1 (TGF-β1) in the heart. Increased
matrix metalloproteinase 9 (MMP9) levels and decreased tissue inhibitor of
metalloproteases 1 (TIMP1) protein evidenced the proteolytic dysbalance. This
dysbalance was ameliorated by C21 by activating TIMP1 which, in turn,
inhibited MMP9. Collectively, these findings provide evidence of
cardioprotective effects of the AT2R stimulation in the late phase post MI.
The second study (P2) investigated the effects of the selective cannabinoid-1
receptor (CB1R) antagonist rimonabant in the rat model of MI and experimental
metabolic syndrome. Blocking of the CB1R improved systolic and diastolic
cardiac functions in the early and late stage after myocardial infarction,
decreased pulse wave reflections and reduced cardiac remodelling. Importantly,
CB1R blockade was also cardioprotective in rats with metabolic syndrome.
Inhibition of proteolysis and decreased collagen accumulation due to reduced
expression of TGF-β1 are the main mechanisms involved in the protective action
of CB1 receptor blockade in the heart. We have also investigated the role of
the kallikrein-kininogen-kinin system in the regulation of MMPs and TIMPs
(P3). The cleaved form of high molecular weight kininogen (HKa) regulated the
expression of MMP9, MMP2 and TIMPs in vascular smooth muscle cells. HKa
reduced the IL-1α-stimulated release of MMP9 and MMP2. These results
demonstrate that HKa affects the regulation of MMPs/TIMPs axis. Hence, HKa may
also be a potential drug target for treatment of cardiovascular diseases. In
summary, modulating of cardiac MMPs/TIMPs axis and prevention of TGF-β1
associated fibrosis obviate left ventricular remodelling and promote
functional improvement after MI.
de
dc.description.abstract
Diese Arbeit fasst unsere Beobachtungen über die Prävention von kardialem
Remodeling nach experimentellem Myokardinfarkt zusammen. Herzinfarkt stellt
die Hauptursache für Morbidität und Mortalität weltweit dar und erfordert
weitere therapeutische Untersuchungen. In der Spätphase des Herzinfarktes ist
postischämisches kardiales Remodeling durch fibrotische Prozesse,
Kollagenablagerung und extrazelluläre Matrixdegradation gekennzeichnet. Das
kardiale Renin-Angiotensin-Aldosteron-System (RAAS) spielt eine wichtige Rolle
in den postischämischen pathologischen Prozessen durch die AT1-Rezeptor-Subtyp
(AT1R) Aktivierung. Der AT2-Rezeptor (AT2R) wirkt dem AT1R entgegen. Daher
untersuchten wir die Effekte der Stimulation mit dem direkten nicht-
peptidischen AT2R-Agonist C21 in einem experimentellen Infarkt-Modell in
Ratten 6 Wochen nach Koronararterien-Ligatur (P1). Die Therapie mit C21 hat
die Dilatation des linken Ventrikels und die Dysfunktion durch eine
Verbesserung der kardialen systolischen und diastolischen Parameter
unterbunden. Außerdem verringerte die AT2R Stimulation die interstitielle
Fibrose und Kollagenakkumulation. Die antifibrotische Wirkung war mit einer
Hemmung des pro-fibrotischen Zytokins Transforming growth factor β1 (TGF-β1)
im Herzgewebe assoziiert. Erhöhte Matrix-Metalloproteinase 9 (MMP9)-Niveaus
und eine reduzierte Tissue inhibitor of metalloproteases 1 (TIMP1)-Expression
auf Proteinebene belegten die proteolytische Dysbalance im postischämischen
Herzgewebe. Dieses Ungleichgewicht wurde mit C21 durch TIMP1-Aktivierung, die
wiederum MMP9 hemmte, verbessert. Zusammenfassend weisen diese Ergebnisse auf
kardioprotektive Wirkungen der AT2R Stimulation in der Spätphase des
Myokardinfarkts hin. Die zweite Studie (P2) untersuchte die Effekte des
selektiven Cannabinoid-1-Rezeptor (CB1R) Antagonisten Rimonabant im
Rattenmodell eines MI und eines experimentellen metabolischen Syndroms. Die
Blockade des CB1R verbesserte die systolischen und diastolischen
Herzfunktionen in der frühen und späten Phase nach MI, reduzierte die
Pulswellenreflexionen und das kardiale Remodeling. Wichtig ist, dass die CB1R
Blockade auch kardioprotektiv bei Ratten mit metabolischem Syndrom Wirkung
zeigte. Die Hemmung der Proteolyse und die verminderte Kollagenakkumulation
durch reduzierte TGF-β1-Expression stellen die Hauptmechanismen der
Schutzwirkung der CB1-Rezeptor-Blockade im Herz dar. Die Rolle des Kallikrein-
Kininogen-Kinin Systems in der Regulation von MMPs und TIMPs wurde auch
untersucht (P3). Die gespaltene Form von hochmolekularem Kininogen (HKa)
regulierte die Genexpression des MMP9, MMP2 und TIMPs in glatten
Gefäßmuskelzellen. HKa verminderte die IL-1α-stimulierte MMP9 und MMP2-
Freisetzung. Diese Ergebnisse zeigten, dass HKa die MMPs/TIMPs-Achse
moduliert. Daher kann HKa auch als mögliches Zielmolekül für die Behandlung
von kardiovaskulären Krankheiten dienen. Zusammenfassend eliminiert die
Modulation der kardialen MMPs/TIMPs-Achse und die Prävention von TGF-β1-
assoziierter Fibrose das linksventrikuläre kardiale Remodeling und fördert die
Funktionsverbesserung nach einem Myokardinfarkt.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
myocardial infarction
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Prevention of cardiac remodeling after experimental myocardial infarction.
Role of the angiotensin II type 2 receptor stimulation and modulation of
MMP/TIMP axis
dc.contributor.contact
dilyara.lauer@charite.de
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2016-12-09
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000103134-2
dc.title.translated
Prävention eines kardialen Remodelings nach experimentellem Myokardinfarkt.
Die Rolle der Angiotensin II Typ 2 Rezeptor Stimulation und der Modulation der
MMP/TIMP Achse
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000103134
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000020107
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access