dc.contributor.author
Bahr, Lina Samira
dc.date.accessioned
2022-11-25T12:00:58Z
dc.date.available
2022-11-25T12:00:58Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/35899
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-35614
dc.description.abstract
Introduction: Multiple sclerosis (MS) is the most common non-traumatic, debilitating
disease of the central nervous system in young adults, with neuropsychiatric symptoms
among the most disabling symptoms. Existing pharmacological treatments are not
consistently effective, have side effects, and rarely target neuropsychiatric symptoms.
In contrast, new approaches such as specific diets have been shown to improve
neuropsychiatric symptoms including fatigue, cognitive impairment, and depressive
symptoms in some neurodegenerative diseases. Examples of these dietary
approaches are ketone-based diets. Ketone bodies are generated during lowcarbohydrate
intake or very low-calorie intake also referred to as ketogenic diet (KD)
respectively fasting (FD). They deliver an alternative energy substrate for the brain.
This work investigates the effects of a KD and FD on neuropsychiatric outcomes
compared to a standard healthy diet (SD) and examines the potential mediation of
effects via changes in nutritional status, inflammation, and oxidative stress.
Methods: This is an exploratory sub-cohort analysis of the NAMS study (Nutritional
Approaches in MS, NCT03508414), a single-center, randomized controlled study. This
analysis investigates data of 71 patients over 9 months who were included in the larger
11
NAMS study (105 patients randomized, study duration 18 months). Patients were
randomized to 1 of 3 dietary interventions: a KD with a restricted carbohydrate intake
of 20-50 g/day, a FD with 7-day fasts every 6 months and, 14-h daily intermittent fasting
in between, and a SD as recommended by the German Nutrition Society.
Results: Body fat mass and body mass index (BMI) improved in the KD and FD group.
Blood lipids improved in different ways in all groups. Pro-inflammatory leptin decreased
significantly, and blood glucose decreased slightly in the KD and FD group. Plasma
micronutrients increased in the KD and FD group, while oxidative stress markers did
not change. Minimal depressive symptoms improved by 17% in the FD group (higher
baseline values in the FD group must be considered). There was an increase of 2.5
points in the cognition score in the FD group. In the KD group, the cognition score
increased by 3.9 points, but only in patients who had a relevant ketosis. Certain plasma
micronutrients were positively, blood lipids and blood glucose inversely, associated
with cognition, suggesting mediation of effects. The diets did not have a relevant effect
on fatigue symptoms. Adherence in the KD group was low compared to the FD group.
Conclusion: A KD and FD were efficient in improving BMI, body composition,
inflammatory and metabolic markers, parameters that are commonly altered in MS
patients and associated with a poor disease course. The KD was less feasible and
improved cognition only in a subgroup of patients. The FD was feasible and improved
cognition and minimal depressive symptoms in our cohort. A healthy diet combined
with fasting interventions may be a low-risk, multi-target approach that could be
recommended to MS patients to improve their cardiometabolic risk profile and mild
neuropsychiatric symptoms, and thus complement MS treatment.
en
dc.description.abstract
Einleitung: Multiple Sklerose (MS) ist die häufigste nichttraumatische Erkrankung des
zentralen Nervensystems bei jungen Erwachsenen. Neuropsychiatrische Symptome
gehören zu den am stärksten beeinträchtigenden Symptomen. Pharmakologische
Therapien sind nicht gleichermaßen wirksam, haben Nebenwirkungen und zielen
kaum auf neuropsychiatrische Symptome ab. Diätetische Ansätze haben
neuropsychiatrische Symptome wie Fatigue, kognitive Beeinträchtigung und
depressive Symptome bei einzelnen neurodegenerativen Erkrankungen verbessern können. Ketonkörper, die während einer kohlenhydratreduzierten ketogenen Diät (KD)
und bei drastischer Kalorienreduktion, dem Fasten (FD), gebildet werden, stellen eine
alternative Energiequelle für das Gehirn dar. Hier werden die Effekte einer KD und FD
im Vergleich zu einer Standarddiät (SD) auf neuropsychiatrische Symptome
untersucht, und die mögliche Vermittlung über Ernährungsstatus, Inflammation und
oxidativen Stress.
Methoden: Es handelt sich um eine explorative Sub-Kohorten Analyse der NAMS-Studie (Nutritional Approaches in MS, NCT03508414), einer monozentrischen,
randomisierten kontrollierten Studie. Die Analyse umfasst 71 Patienten über 9 Monate,
die in die größere NAMS-Studie (105 Patienten, Dauer 18 Monate) eingeschlossen
wurden. Die Patienten wurden in eine der drei Ernährungsinterventionen randomisiert:
eine KD mit einer Kohlenhydratzufuhr von 20-50 g/Tag, eine FD mit 7-tägigem Fasten
alle 6 Monate und 14-h intermittierendem Fasten sowie eine SD nach Empfehlungen
der Deutschen Gesellschaft für Ernährung.
Ergebnisse: Körperfettanteil und Body-Mass-Index verbesserten sich in der KD- und
FD-Gruppe. Blutfette verbesserten sich in allen Gruppen auf unterschiedliche Weise.
Leptin und Blutglukose verringerten sich in der KD- und FD-Gruppe. Einige
Plasmamikronährstoffe stiegen in der KD- und FD-Gruppe an, während sich Marker
für oxidativen Stress nicht veränderten. In der FD-Gruppe verbesserten sich minimal-ausgeprägte depressive Symptome um 17 % (höhere Ausgangswerte in der FD-Gruppe müssen berücksichtigt werden). Der Kognitionswert stieg in der FD-Gruppe
um 2,5 Punkte an. In der KD-Gruppe stieg der Kognitionswert um 3,9 Punkte, jedoch
nur in Patienten, die eine relevante Ketose aufwiesen. Einige Plasmamikronährstoffe
waren positiv, Blutfette und -glukose invers, mit der Kognition assoziiert, was auf eine
Mediation der Effekte hindeutet. Die Diäten zeigten keinen relevanten Effekt auf
Fatigue Symptome. Die Adhärenz in der KD-Gruppe war im Vergleich zur FD-Gruppe
gering.
Schlussfolgerung: KD und FD verbesserten BMI, Körperzusammensetzung,
inflammatorische und metabolische Marker - Faktoren, die bei MS oft ungünstig
verändert und mit einem progressiveren Krankheitsverlauf assoziiert sind. Die KD war
weniger praktikabel und verbesserte die Kognition nur in einer Subgruppe. Die FD war
praktikabel und verbesserte Kognition sowie depressive Symptome. Eine gesunde
Ernährung mit regelmäßigem Fasten ist ein risikoarmer Multi-Target Ansatz der MS-Patienten empfohlen werden kann, um ihr kardiometabolisches Risikoprofil sowie
milde neuropsychiatrische Symptome zu verbessern und so das Behandlungs-Angebot zu ergänzen.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
multiple sclerosis
en
dc.subject
ketogenic diet
en
dc.subject
randomized controlled trial
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Effects of fasting and a ketogenic diet on neuropsychiatric outcomes in multiple sclerosis patients – a randomized controlled trial
dc.contributor.gender
female
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2022-11-25
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-35899-2
dc.title.translated
Auswirkungen von Fasten und ketogener Ernährung auf neuropsychiatrische Symptome bei Multipler Sklerose – eine randomisierte kontrollierte Studie
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
dcterms.accessRights.dnb
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