dc.contributor.author
Engelke, Lara
dc.contributor.author
Calvano, Claudia
dc.contributor.author
Klingbeil, Karoline
dc.contributor.author
Rolle, Mira
dc.contributor.author
M. Winter, Sibylle
dc.contributor.author
Renneberg, Babette
dc.date.accessioned
2022-09-07T10:34:32Z
dc.date.available
2022-09-07T10:34:32Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/35602
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-35316
dc.description.abstract
Theoretischer Hintergrund: Die Maßnahmen zur Eindämmung der COVID-19-Pandemie stellten Familien vor Herausforderungen. Es fehlt an Studien, welche die umfassende Vielfalt der subjektiven Erfahrungen abbilden. Fragestellung: Ziel ist, Belastungen, positive Veränderungen und Ressourcen in Familien zu erfassen. Methode: 4 967 Eltern (87.6 % weiblich, 86.7 % mit Hochschulreife) minderjähriger Kinder (0 – 17 Jahre) nahmen an einer Online-Erhebung im August 2020 teil. Belastungen, positive Veränderungen und Ressourcen während der Pandemie wurden durch offene Fragen erfasst. Auf Basis der Freitextantworten wurde ein Kategoriensystem entwickelt und ausgewertet. Ergebnisse: Die Vereinbarkeit von Beruf und Privatleben (12 %), Sorgen um die Entwicklung der Pandemie (11 %) und eingeschränkte Betreuung und schulische Bildung (9 %) wurden am häufigsten als Belastungen genannt. Positive Veränderungen waren vermehrte Wertschätzung, Dankbarkeit und neue Einstellungen (16 %), engere Beziehungen innerhalb der Familie (13 %) und mehr Zeit mit Menschen (11 %). Wichtige Ressourcen für Familien waren das soziale Miteinander innerhalb der Familie (19 %) und positive Aktivitäten (13 %). Diskussion und Schlussfolgerung: Ansatzpunkte für familienzentrierte Präventionsmaßnahmen sind die Offenhaltung von Betreuungseinrichtungen, eine Flexibilisierung der Arbeitssituation, eine fortlaufende Aufklärung über notwendige Maßnahmen, Stärkung digitaler Unterstützungsangebote einschließlich der Verbesserung der Medienkompetenz, die Ermöglichung von Freizeitaktivitäten, sowie die Verbesserung psychosozialer Unterstützungsmaßnahmen.
de
dc.description.abstract
Theoretical Background: The COVID-19 pandemic and the resulting consequences led to new family challenges (e. g., school and daycare closings, home office). Studies examining the variety of experiences are scarce. Objective: We examined (1) what burdened families the most during the pandemic, (2) whether there were positive changes in families, and (3) what resources helped parents to manage the crisis. Method: We conducted an online survey in August 2020 in Germany with N = 4 967 parents (87.6 % female, 86.7 % higher school education) with minor children (0 – 17 years). We analysed their answers to three open-ended-questions: (1) “Overall, what caused you the most stress during the pandemic?” (2) “What has changed for the better during the pandemic?” (3) “What helped you the most during the pandemic?”. We used an inductive approach and developed a category system based on the answers. We analysed the frequencies of developed categories using MAXQDA (VERBI Software, 2019). Results: Parents were stressed most by the difficult compatibility of job and family life (12.0 %), worries about the progression of the pandemic (11.1 %), and the closure of care facilities and education institutions (8.5 %). On the other hand, parents also reported positive changes that emerged from the pandemic: more gratitude and new attitudes (16.1 %); closer relationships within the family (13.0 %); and more time to spend with others (10.6 %). Family resources were: social interaction within the family (19.1 %), outside family life (10.9 %), and increased positive activities (13.3 %). Discussion and Conclusion: Our results provide insight into the individual experiences of families during the COVID-19 pandemic in Germany. Based on the results, needs- and family-based interventions can be derived that focus on reducing the burden, on maintaining the positive changes on a long-term basis, and on strengthening family resources. Examples are opening child-care facilities, establishing flexible work arrangements, allowing social contact in social bubbles, providing information on actions, strengthening media competence, providing positive activities, training awareness for positive changes and resources, and disseminating support measures.
en
dc.format.extent
11 Seiten
dc.rights
Distributed as a Hogrefe OpenMind article under the license CC BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0)
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject
elterliche Belastung
de
dc.subject
elterliche Ressourcen
de
dc.subject
positive Veränderungen
de
dc.subject
parental stress
en
dc.subject
parental positive aspects of the pandemic
en
dc.subject
parental resources
en
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::150 Psychologie::150 Psychologie
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::370 Bildung und Erziehung::370 Bildung und Erziehung
dc.title
Belastungen, positive Veränderungen und Ressourcen von Familien in der COVID-19-Pandemie
dc.type
Wissenschaftlicher Artikel
dc.date.updated
2022-07-19T13:11:54Z
dcterms.bibliographicCitation.doi
10.1026/0942-5403/a000375
dcterms.bibliographicCitation.journaltitle
Kindheit und Entwicklung
dcterms.bibliographicCitation.number
2
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Hogrefe Verlag
dcterms.bibliographicCitation.pagestart
100
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110
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31
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https://doi.org/10.1026/0942-5403/a000375
refubium.affiliation
Erziehungswissenschaft und Psychologie
refubium.affiliation.other
Arbeitsbereich Klinische Psychologie und Psychotherapie
refubium.affiliation.other
Arbeitsbereich Klinische Kinder- und Jugendpsychologie und -psychotherapie
refubium.note.author
Die Publikation wurde aus Open Access Publikationsgeldern der Freien Universität Berlin gefördert.
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no
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open access
dcterms.isPartOf.issn
0942-5403
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2190-6246
refubium.resourceType.provider
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