dc.contributor.editor
Troelenberg, Eva-Maria
dc.contributor.editor
Schankweiler, Kerstin
dc.contributor.editor
Messner, Anna Sophia
dc.date.accessioned
2021-07-22T08:46:57Z
dc.date.available
2021-07-22T08:46:57Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/31377
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-31110
dc.description.abstract
The cultural effects of globalization constitute one of the most important challenges for the discipline of art history today. The aim of this publication is to take a critical look at art historical narratives. Based on transcultural object biographies, the volume brings together analyses of objects and images that circulate in transcultural contact zones: their histories of origin, circulation and perception slice through space and time. The histories of these objects and images thus demonstrate in exemplary fashion how knowledge and understanding can be generated, communicated or also challenged in cultural contact zones. Hence, the publication is designed as a methodological contribution to a transcultural art and cultural history. It is also conceived as an instrument for teaching and contains a critical-discursive glossary of key-terms that combines theory and practice of transcultural art history.
en
dc.description.abstract
Die kulturellen Auswirkungen der Globalisierung gehören heute zu den bedeutendsten Herausforderungen für das Fach Kunstgeschichte. Ziel dieser Publikation ist eine kritische Betrachtung kunsthistorischer Narrative auf der Basis von transkulturellen Objekt-Biografien. Der Band versammelt Analysen von Objekten und Bildern, deren Entstehungs- und Rezeptionsgeschichten sich über Kulturräume und Epochen hinwegbewegen. Sie führen beispielhaft vor, wie Wissen und Erkenntnis in kulturellen Kontaktzonen erzeugt, transportiert oder auch herausgefordert werden. Auf diese Weise versteht sich die Publikation als methodischer Beitrag zu einer transkulturellen Kunst- und Kulturgeschichte. Sie ist auch für den Einsatz in der universitären Lehre konzipiert und beinhaltet ein kritisch-diskursives Glossar von Schlüsselbegriffen, die Theorie und Praxis der transkulturellen Kunstgeschichte miteinander verbinden.
de
dc.format.extent
x, 257 Seiten
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subject
cultural history
en
dc.subject
globalization
en
dc.subject
transcultural art
en
dc.subject.ddc
700 Künste und Unterhaltung::700 Künste::700 Künste, Bildende und angewandte Kunst
dc.title
Reading Objects in the Contact Zone
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-31377-0
dcterms.bibliographicCitation.doi
10.17885/heiup.766
dcterms.bibliographicCitation.originalpublishername
Heidelberg University Publishing (heiUP)
dcterms.bibliographicCitation.originalpublisherplace
Heidelberg
dcterms.bibliographicCitation.url
https://doi.org/10.17885/heiup.766
refubium.affiliation
Geschichts- und Kulturwissenschaften
refubium.affiliation.other
Kunsthistorisches Institut
refubium.funding
Open Access Monographie
refubium.note.author
Die Publikation wurde ermöglicht durch eine Ko-Finanzierung für Open-Access-Monografien und -Sammelbände der Freien Universität Berlin.
de
refubium.resourceType.isindependentpub
yes
refubium.series.issueNumber
9
refubium.series.name
Heidelberg Studies on Transculturality
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access
dc.identifier.eisbn
978-3-96822-049-9
dcterms.isPartOf.eissn
2365-7995