dc.contributor.author
Spangenberg, Robert
dc.date.accessioned
2018-06-07T16:48:43Z
dc.date.available
2016-04-29T07:07:08.447Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/3067
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-7267
dc.description.abstract
Autonomous transportation will lead to major benefits in safety, economy and
ecology. Although the associated technology has been an active field of
research in the last decades, some problems have not been fully solved yet.
Robust and efficient localization is a key component especially in urban
scenarios. This thesis deals with the design and development of a system for
landmark-based localization in urban scenarios suitable for autonomous
driving. The sensor input is limited to a stereo camera pair, vehicle odometry
and an off-the-shelf GPS. Prior knowledge in the form of a landmark map is
also available. Pole-like structures are identified as robust, long-term
stable and common three-dimensional landmarks in urban scenarios. These are
easily detectable by a stereo camera and are used as primary landmarks. In
comparison to lane markers they have a lower occlusion probability and lower
change rate. As pole-like structures can be rather small, a high quality depth
reconstruction is crucial for robust detection. Several contributions are made
in the field of automotive stereo vision, targeting long-term stability,
robustness and efficiency. A new matching cost is presented and Semi-Global
Matching is modified to become more reliable and more scalable. A robust
extraction method for pole-like landmarks is introduced. The localization
method proposed uses particle filters and the complete processing chain from
feature extraction to processing a latency corrected vehicle pose output is
covered. Field tests with an autonomous vehicle in urban environments and
accuracy measures derived from real-driving data demonstrate the performance
of the approach.
de
dc.description.abstract
Das autonome Transportwesen wird zu deutlichen Vorteilen im Bereich der
Sicherheit, Ökonomie und Ökologie führen. Obwohl die dafür notwendige
Technologie schon seit mehreren Dekaden ein lebhaftes Forschungsfeld ist, sind
noch einige Probleme nicht vollständig gelöst. Die robuste und effiziente
Lokalisierung ist eine Kernkomponente speziell in urbanen Anwendungsfällen.
Diese Arbeit beschäftigt sich mit dem Entwurf und der Entwicklung eines
Systems für landmarkenbasierte Lokalisierung im urbanen Umfeld, die für
autonomes Fahren geeignet ist. Die genutzte Sensorik wird hierbei auf ein
Stereokamerapaar, Fahrzeugodometrie und einen normalen GPS-Empfänger
beschränkt. Vorwissen in Form einer Karte mit Landmarken ist ebenfalls
verfügbar. Pfahlartige Strukturen werden als robuste, langzeitstabile und
verbreitete Landmarken in urbanen Räumen identifiziert und als primäre
Landmarke verwendet, die leicht durch Stereokameras detektiert werden können.
Im Vergleich zu Straßenmarkierungen haben sie eine geringere
Verdeckungswahrscheinlichkeit und Änderungsrate. Da sie relativ schmal sein
können, ist eine hochqualitative Tiefenrekonstruktion elementar für eine
verläßliche Detektion. Mehrere Verbesserungen im Bereich der
Stereoverarbeitung für die Anwendung in autonomen Fahrzeugen werden
vorgestellt. Dabei werden Fragen der Langzeitstabilität, Robustheit und
Effizienz addressiert. Ein neues Ähnlichkeitsmaß für dichtes Stereo Matching
wird präsentiert und Semi-Global Matching modifiziert, um verlässlicher und
skalierbarer zu werden. Eine robuste Detektion für pfahlartige Strukturen wird
eingeführt. Die vorgeschlagene Lokalisierungsmethode benutzt Partikelfilter.
Dabei wird die komplette Verarbeitskette, von der Landmarkenextraktion bis zur
Berechnung einer latenzkorrigierten Ausgabe abgedeckt. Feldtests mit einem
autonomen Fahrzeug in urbanen Umgebungen und auf echten Fahrsituationen
beruhende Genauigkeitsmaße zeigen die Leistung des Ansatzes.
de
dc.format.extent
XVI, 115 Seiten
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
autonomous vehicle
dc.subject
automotive stereo
dc.subject.ddc
000 Informatik, Informationswissenschaft, allgemeine Werke::000 Informatik, Wissen, Systeme::004 Datenverarbeitung; Informatik
dc.title
Landmark-based Localization for Autonomous Vehicles
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Raúl Rojas
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Manfred Hild
dc.date.accepted
2016-03-23
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000101903-0
dc.title.translated
Landmarkenbasierte Lokalisierung für autonome Fahrzeuge
de
refubium.affiliation
Mathematik und Informatik
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000101903
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000019092
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access