dc.contributor.author
Pagonas, Nikolaos
dc.date.accessioned
2018-06-07T16:46:13Z
dc.date.available
2011-01-14T08:46:28.932Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/3008
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-7208
dc.description.abstract
Arteriogenesis (collateral artery growth) is nature’s rescue mechanism to
overcome the fatal consequences of arterial occlusion or stenosis. External
counterpulsation is a promising therapy for symptomatic patients who have
coronary artery disease (CAD). However, the mechanism of ECP action remains
unclear. The goal of this trial was to investigate the effect of external
counterpulsation (ECP) on coronary collateral artery growth. Twenty-three
patients (mean age of 61 years) who had stable CAD and at least one
hemodynamic significant stenosis that was eligible for percutaneous coronary
intervention (PCI) were recruited and assigned to ECP and control groups in a
proportion of 2:1, respectively. The patients assigned to the ECP group (n=16)
underwent 35 1-hour sessions of ECP during a period of seven weeks. The
natural course of collateral circulation of the patients who were assigned to
the control group (n=7) was evaluated during the seven weeks. All patients
underwent a cardiac catheterization at baseline and after seven weeks with
invasive measurements of the pressure-derived collateral flow index (CFIp,
primary endpoint) and fractional flow reserve (FFR). Angina and dyspnea at
exertion were evaluated by the scales of the Canadian Cardiovascular Society
(CCS) and New York Heart Association (NYHA). The left ventricular function and
structure were evaluated by cardiac magnetic resonance imaging (CMR). In the
ECP-group, the CFIp (from 0.08±0.01 to 0.15±0.02; p<0.001) and FFR (from
0.68±0.03 to 0.79±0.03; p=0.001) improved significantly, although no change
was observed in the control-group. Only the ECP-group showed a reduction of
symptoms in the CCS (p=0.008) and NYHA scales (p<0.001). No change of
parameters (ejection fraction, left ventricular end diastolic mass, stroke
volume) was detected by the CMR. These data provide for the first time direct
functional evidence of the stimulation of coronary arteriogenesis by ECP in
patients with stable CAD. The improvement of the myocardial blood flow was
accompanied by an alleviation of the patients’ symptoms. Our data might open a
novel non-invasive and preventive treatment avenue for patients who have non-
acute, vascular, stenotic disease.
de
dc.description.abstract
Die Arteriogenese (Kollateralgefäßwachstum) ist ein natürlicher
Rettungsmechanismus um die fatalen Komplikationen einer arteriellen Okklusion
oder Stenose zu beseitigen. Die Externe Gegenpulsation (ECP) ist eine
vielversprechende Therapie für Patienten mit koronarer Herzkrankheit (KHK).
Der Wirkungsmechanismus von ECP ist bisher allerdings unklar. In dieser Studie
wurde der Effekt der externen Gegenpulsation auf das Kollateralenwachstum
untersucht. In die Studie wurden dreiundzwanzig Patienten (mittleres Alter 61
Jahre) mit stabiler KHK und mindestens einer signifikanten
Koronararterienstenose mit Indikation zur Ballondilatation rekrutiert. Die
Patienten wurden prospektiv im Verhältins 2:1 in die ECP- und Kontrollgruppe
verteilt. Die Patienten der ECP-Gruppe (n=16) wurden für insgesamt 35 Stunden
über einen Zeitraum von 7 Wochen mittels ECP behandelt. Bei den Patienten der
Kontrollgruppe (n=7) wurde im gleichen Zeitraum der natürliche Verlauf des
Kollateralwachstums geprüft. Alle Patienten erhielten zu Beginn und am Ende
der Studienzeit (7 Wochen) eine Herzkatheteruntersuchung mit hämodynamischen
Messungen des kollateralen Flussindexes (CFIp, primärer Endpunkt) und der
fraktionellen Flussreserve (FFR). Die belastungsabhängige Angina und Dyspnoe
wurden anhand der CCS (Canadian Cardiovascular Society) und NYHA (New York
Heart Association) Skala geprüft. Die Funktion und Struktur des linken
Ventrikels wurde mittels der kardialen Magnetresonanztomographie (CMR)
untersucht. Die ECP-Patienten zeigten einen signifikanten Anstieg des CFIp
(von 0.08±0.01 auf 0.15±0.02; p<0.001) und des FFR (von 0.68±0.03 auf
0.79±0.03; p=0.001) nach der siebenwöchigen Therapie. In der Kontrollgruppe
wurde keine Änderung der invasiven Endpunkte festgestellt. Nur die ECP-
Patienten zeigten eine Verbesserung der Symptomatik in der CCS (p=0.008) und
NYHA Skala (p<0.001). Die geprüften Parameter der CMR (Auswurffraktion,
enddiastolische linksventrikuläre Masse, Schlagvolumen) zeigten keine Änderung
nach der ECP Therapie. Diese Daten stellen erstmals einen funktionellen Beweis
dar, dass die Therapie mit externer Gegenpulsation zur Stimulierung der
Arteriogenese bei Patienten mit KHK führt. Die Verbesserung des myokardialen
Blutflusses ging mit der Linderung der klinischen Beschwerden der Patienten
einher. Unsere Daten könnten neue Wege zu nicht-invasiven und präventiven
Behandlungen für Patienten mit chronischen Stenosen eröffnen.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
external counterpulsation
dc.subject
collateral flow index
dc.subject
fractional flow reserve
dc.subject
coronary artery disease
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Effect of external counterpulsation on coronary collateral artery growth and
myocardial blood flow in patients with stable coronary artery disease
dc.contributor.contact
nikolaos.pagonas@charite.de
dc.contributor.firstReferee
Priv. - Doz. Dr. med. I. Buschmann
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Dr. med. B. M. Harnoss
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. med. K.-L. Schulte
dc.date.accepted
2011-02-04
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000020102-6
dc.title.translated
Effekt der externen Gegenpulsation auf das Wachstum von kardialen
Kollateralarterien bei Patienten mit stabiler koronarer Herzkrankheit
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000020102
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000008636
dcterms.accessRights.dnb
free
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open access