dc.contributor.author
Czownicka, Marta
dc.date.accessioned
2018-06-07T16:39:11Z
dc.date.available
2016-11-16T09:11:01.788Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/2831
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-7032
dc.description.abstract
Objectives: Clinical parameters used for the monitoring of periodontal therapy
focus on past episodes of tissue destruction and are of little prognostic
value. The enzyme, active matrix metalloproteinase 8 (aMMP-8), is a mediator
of tissue destruction in periodontal inflammation. In cross-sectional studies,
gingival crevicular fluid (GCF) levels of aMMP-8 differentiated
healthy/gingivitis sites from periodontitis sites. The aim of this study was
to determine if GCF aMMP-8 levels correlate with clinical periodontal
parameters and if they predict disease progression (relapse) during supportive
periodontal therapy (SPT). Methods: 34 periodontitis patients were treated
with scaling/root planing (SRP) with or without systemic antibiotics. Then
three subsequent SPT visits followed at intervals of three months including
oral hygiene instructions and clinical measurements and SRP at the last two
visits. Probing pocket depths (PD) and recessions (Rec) were measured using an
electronic constant-force periodontal probe, and clinical attachment levels
(CAL) were calculated. Bleeding on probing (BOP) was registered as present or
absent at four sites/tooth. Four GCF aMMP-8 test strip samples/patient were
obtained at four tooth sites with initial PD≥4mm before the treatment, then
after two weeks, and at two consecutive SPT visits. The concentration of
aMMP-8 was quantified in the external laboratory (Dentognostics GmbH, Jena)
using an enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) which detects mainly the
active form of the enzyme with specific antibodies. Different definitions of
patient-based disease progression were used in evaluating changes between two
consecutive visits: increase of percentage of sites with PD≥5mm/patient;
increase of full-mouth PD; increase of full-mouth CAL; increase of PD in
sample sites; ≥0.5mm increase of PD in sample sites; increase of CAL in sample
sites; ≥0.5mm increase of CAL in sample sites. The ability of pooled aMMP-8
levels to predict patient-based relapse was tested by the construction of
receiver operating characteristic (ROC) curves. Results: The levels of aMMP-8
correlated with PD at the initial visit and with BOP at initial and first
maintenance visit. Periodontal treatment resulted in the reduction of GCF
aMMP-8 levels. Regardless of the definition of disease progression, aMMP-8
levels did not predict disease progression found at the subsequent visit
(p>0.05). Conclusion: aMMP-8 levels in GCF correlate inconsistently with the
clinical parameters of periodontitis. The levels of aMMP-8 sampled from a
limited number of GCF sites do not predict the progression of periodontitis
during SPT in a group of patients with chronic or aggressive periodontitis.
de
dc.description.abstract
Ziele: Klinische Parameter zur Bewertung der Parodontaltherapie konzentrieren
sich auf vergangene Episoden der Gewebezerstörung und sind von geringer
prognostischer Aussagekraft. Das Enzym aktive Matrix-Metalloproteinase 8
(aMMP-8) ist ein Mediator des Gewebeabbaus bei parodontaler Entzündung. In
Querschnittsstudien unterschieden sich gesunde/Gingivitis Stellen von
parodontal betroffenen Stellen in aMMP-8-Levels in der Sulkusflüssigkeit
(GCF). Das Ziel der Studie war die Prüfung, ob die aMMP-8-Levels in der GCF
mit klinischen parodontalen Parametern korrelieren und ob sie die Progression
der Krankheit (Rezidiv) während der unterstützenden Parodontitis-Therapie
(SPT) vorhersagen. Methode: 34 Patienten mit Parodontitis wurden mit
Scaling/Root planing (SRP) mit oder ohne systemische Antibiose behandelt. Es
folgten drei SPT-Sitzungen im Abstand von drei Monaten inklusive
Mundhygieneinstruktionen und klinischen Messungen sowie zusätzlichem SRP
während der letzten zwei Sitzungen. Sondierungstiefen (PD) und Rezessionen
(Rec) wurden mithilfe elektronischer, druckkalibrierter Parodontalsonde
gemessen, und die klinischen Attachmentlevels (CAL) wurden berechnet. Blutung
auf Sondierung (BOP) wurde als vorhanden oder nicht vorhanden an vier
Seiten/Zahn registriert. Vier GCF aMMP-8 Proben/Patient wurden mit
Teststreifen an vier Stellen mit initialen PD≥4mm vor der Behandlung, nach
zwei Wochen und bei zwei aufeinander folgenden SPT-Sitzungen gewonnen. Die
Konzentration der aMMP-8 wurde im externen Labor (Dentognostics GmbH, Jena)
mithilfe eines Enzyme Linked Immunosorbent Assays (ELISA) gemessen, das
hauptsächlich die aktive Form des Enzyms mit spezifischen Antikörpern
detektiert. Unterschiedliche Definitionen der patientenbezogenen Progression
der Krankheit wurden verwendet, welche die Unterschiede zwischen zwei
aufeinanderfolgenden Sitzungen beschrieben: Anstieg des Prozentsatzes der
Stellen mit PD≥5mm/Patient; Anstieg der Full-Mouth-PD; Anstieg des Full-Mouth-
CAL; Anstieg der PD an den Entnahmestellen; ≥0.5mm Anstieg der PD an den
Entnahmestellen; Anstieg von CAL an den Entnahmestellen; ≥0.5mm Anstieg von
CAL an den Entnahmestellen. Die diagnostische Validität der gepoolten
aMMP-8-Messung zur Prognose eines patientenbezogenen Rezidivs wurde durch die
Berechnung von Grenzwertoptimierungskurven (ROC-Kurven) getestet. Ergebnisse:
Die aMMP-8-Levels korrelierten mit PD während der initialen Sitzung sowie mit
BOP während der initialen Sitzung und beim erstem Recalltermin. Die
parodontale Behandlung führte zur Reduktion der GCF aMMP-8 Konzentrationen.
Unabhängig von der Definition der Progression sagten die aMMP-8-Levels eine
Progression der Parodontitis bis zur folgenden Sitzung nicht vor (p> 0,05).
Schlussfolgerung: Die aMMP-8-Levels in GCF korrelieren inkonsistent mit den
klinischen Parametern der Parodontitis. Die Bestimmung der aus einer
begrenzten Anzahl von GCF-Entnahmestellen gewonnen aMMP-8 sagen die
Parodontitisprogression während SPT in einer Gruppe von Patienten mit
chronischer oder aggressiver Parodontitis nicht vor.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Determination of active matrix metalloproteinase 8 (aMMP-8) levels in the
gingival crevicular fluid as a diagnostic test during periodontal maintenance
therapy
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2016-12-09
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000102849-9
dc.title.translated
Bestimmung der aktiven Matrix-Metalloproteinase 8 (aMMP-8) in der
Sulkusflüssigkeit als diagnostischer Test in der Unterstützenden Parodontitis-
Therapie
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000102849
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000019881
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access