dc.contributor.author
Kantor, Dorian
dc.date.accessioned
2019-12-11T13:32:22Z
dc.date.available
2019-12-11T13:32:22Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/26082
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-25842
dc.description.abstract
In this dissertation, I examine the Bush administration’s uniquely legal strategy to monopolize
policy-making in the Global War on Terror. First, I situate juridified executive unilateralism (JEU)
in the context of juridification. I argue that the Watergate Regime (the hypothesized critical
juncture), a legislatively imposed quasi-constitutional corrective, formalized previously
informally exercised presidential powers, fundamentally affected institutional power relations,
altered the concept of legitimacy, and amplified the policy-making potential of legal actors within
the Executive Branch. As a result, Watergate created disincentives for inter-branch politics and
incentives for conflict resolution with reference to law. I hypothesize that due to the juridification
of inter-branch politics, the Office of Legal Counsel’s (OLC) opinions function as a form of quasijudicial
legislation that obviates recourse to inter-branch policy processes. In the empirical
chapters, I analyze the Bush OLC’s legal memoranda to answer the question whether they qualify
as unilateral power tools. Specifically, I examine those legal opinions that laid the foundation of
the policy architecture that, in important ways, still governs the conduct of the Global War on
Terror. Through a combination of content analysis, process tracing, and legal interpretation, I find
that OLC’s legal memoranda had far-reaching policy consequences in both the domestic and
foreign realms. In addition, I explore the Bush OLC’s institutional powers jurisprudence as well as
its assertions of independent interpretive authority. I conclude that while such legal arguments
do not make policy directly, they serve as the legal basis for unilateral executive action, and in
many instances successfully establishe quasi-constitutional custom. Having concluded that OLC’s
legal opinions constitute policy-making, I provide a typology of the various manifestations of
OLC’s quasi-judicial legislation. Also, by examining branch-internal precedent cited in the Bush
memos, I find that the Bush OLC’s legal interpretive activity is not sui generis. Therefore, it is a
result of structural developments produced by the critical juncture, which an evaluation of JEU
markers in pre-Watergate memoranda confirms. In the conclusion, I observe that the case of the
Bush administration’s reliance on JEU is alarming proof that the juridification of politics has
created an alternative policy-making avenue that, if unchecked, can substitute the rule of law
with rule by law.
en
dc.description.abstract
In dieser Dissertation untersuche ich die einzigartige, rechtliche Strategie der Bush-
Administration, die Politik im Globalen Krieg gegen den Terrorismus zu monopolisieren. Zuerst
stelle ich den Juridierten Exekutiven Unilateralismus (JEU) in den Kontext der Juridifizierung. Ich
argumentiere, dass das Watergate Regime (der hypothetische kritische Knotenpunkt), ein vom
Gesetzgeber verordnetes quasi verfassungsmäßiges Korrekturmittel, zuvor informell ausgeübte
Präsidialbefugnisse formalisierte, institutionelle Machtverhältnisse grundlegend beeinflusste,
den Begriff der Legitimität verändert und das politische Entscheidungspotenzial der juristischen
Akteure innerhalb der Exekutive erweitert hat. Watergate schuf damit Hemmnisse für die
gewaltenübergreifende Interaktion und Anreize für eine rechtskonforme Konfliktlösung. Meine
Hypothese ist, dass die Rechtsgutachten des Office of Legal Counsel (OLC) aufgrund der
Verrechtlichung der gewaltenübergreifenden Politik als eine Form der quasi-juristischen
Gesetzgebung fungieren und den regulären Rückgriff auf gewaltenübergreifende Interaktionen
unnötig machen. In den empirischen Kapiteln analysiere ich die rechtlichen Memoranden des
Bush OLC, um die Frage zu beantworten, ob sie als einseitige Machtinstrumente gelten. Konkret
untersuche ich diejenigen Rechtsgutachten, die den Grundstein für die politische Architektur
gelegt haben, die in wichtiger Hinsicht immer noch die Durchführung des Globalen Krieges gegen
den Terrorismus regeln. Durch eine Kombination aus Inhaltsanalyse, Prozessverfolgung und
rechtlicher Interpretation stelle ich fest, dass die Rechtsgutachten des OLC weitreichende
politische Konsequenzen sowohl im In- als auch im Ausland hatten. Darüber hinaus untersuche
ich die Jurisprudenz mit Bezug auf die institutionellen Machtbefugnisse des Bush OLC sowie seine
Behauptungen über die eigene unabhängige Interpretationsautorität. Ich komme zu dem
Schluss, dass solche Rechtsargumente keine direkte Politik machen, aber als Rechtsgrundlage für
einseitige Exekutivmaßnahmen dienen und in vielen Fällen erfolgreich als quasi-konstitutionelle
Regeln fungieren. Nachdem ich zu dem Schluss gekommen bin, dass die Rechtsgutachten von
OLC politische Entscheidungen darstellen, stelle ich eine Typologie der verschiedenen
Erscheinungsformen der quasi-richterlichen Gesetzgebung von OLC vor. Durch die Untersuchung
gewalteninterner Präzedenzien, die in den Bush-Memos zitiert werden, wird deutlich, dass die
rechtliche Interpretationstätigkeit des Bush OLC nicht sui generis ist. Sie ist daher das Ergebnis
struktureller Entwicklungen, die durch den kritischen Zeitpunkt hervorgerufen wurden, was eine
Bewertung der JEU-Marker in den Memoranden vor Watergate bestätigt. Abschließend stelle ich
fest, dass der Fall der sich auf die JEU verlassenden Bush-Administration ein alarmierender
Beweis dafür ist, dass die Verrechtlichung der Politik einen alternativen politischen Weg
geschaffen hat, der, wenn er nicht kontrolliert wird, die Rechtsstaatlichkeit unterminiert.
de
dc.format.extent
379 Seiten
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
juridification
en
dc.subject
executive power
en
dc.subject
War on Terror
en
dc.subject
George W. Bush
en
dc.subject
Office of Legal Counsel
en
dc.subject.ddc
300 Social sciences::320 Political science::320 Political science
dc.contributor.gender
male
dc.contributor.firstReferee
Viola, Lora Anne
dc.contributor.furtherReferee
Pfiffner, James P.
dc.date.accepted
2019-11-20
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-26082-0
dc.title.subtitle
Juridified Executive Unilateralism in the Global War on Terror
dc.title.translated
Politik als Gesetz: Verrechtlicher Exekutiver Unilateralismus im Globalen Krieg Gegen den Terror
de
refubium.affiliation
Politik- und Sozialwissenschaften
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