dc.contributor.author
Heidepriem, Oliver
dc.date.accessioned
2019-03-07T09:21:36Z
dc.date.available
2019-03-07T09:21:36Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/24089
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-1863
dc.description.abstract
The objective of this study was to investigate well known risk factors of a renal cell carcinoma (RCC) and the Charlson-comorbidity-index on a possible influence on the postoperative overall survival (OS) of patients suffering from RCC.
For this reason, patient- and health-related parameters of 152 patients, which were contracted and surgically treated for RCC between 1995-2005 at the Charité Universitätsmedizin Berlin, Campus Benjamin Franklin, Department of Urology, have been investigated. The parameters pertaining to smoking, intake of analgesics, intake of diuretics, blood pressure, renal function, obesity and the Charlson-comorbidity-index with respect to the postoperative OS were reviewed retrospectively and analyzed employing univariate and multivariate analysis.
In the univariate analysis both, smoking and intake of diuretics, showed a significant influence on the postoperative OS.
With a median survival of 115 month compared to non-smokers with 144 month, smokers showed a nearly 2,5 years reduced median survival.
Similar results could be shown for intake of diuretics with a median survival of 113 month compared to the group without intake of diuretics with 142 month and a nearly 2,5 year reduced median survival.
No significant correlation to reduced postoperative OS could be demonstrated for patients with/without permanent intake of analgesics, with/without hypertension, with/without obesity, a remarkable worsening of renal function and the Charlson-comorbidity-index.
Analyzing the Charlson-comorbidity-index, the group with "heavy comorbidity" presents a clear decline of postoperative OS in comparison to "no/light comorbidity" but without a statistically significant correlation (p=0.09).
After correcting for the tumorstage in the multivariate analysis (Cox regression), an independent association on the postoperative OS cloud be shown for the intake of diuretics. There is a 2,5-fold increased risk of dying during the follow up for the intake of diuretics (hazard ratio 2,547; 95% confidence intervall, 1,283-5,056).
For smoking, a strong but not significant correlation (p=0,07) could be shown in the multivariate analysis (hazard ratio 1,383 ; 95% confidence interval, 0,973-1,994).
Thus, smoking and the permanent intake of diuretics, seems to be associated with a reduced OS and may be used as a thorough tool to evaluate the prognosis. The modifiable risk factors such as smoking and intake of diuretics should therefore be considered in postoperative recommendation to the behavior after surgical therapy as possible tertiary prevention.
Present prognostic models don´t take these modifiable risk factors into consideration. Further studies are recommended to investigate and validate the influence of these modifiable risk factors on the postoperative overall survival.
en
dc.description.abstract
Zielsetzung der Arbeit war es, etablierte Risikofaktoren des Nierenzellkarzinoms und die Komorbidität auf eine mögliche Assoziation mit dem postoperativen Gesamtüberleben bei an einem Nierenzellkarzinom erkrankten Patienten zu untersuchen.
Hierzu wurden patienten- und gesundheitsbezogene Parameter von 152 Patienten, die aufgrund eines Nierenzellkarzinoms von 1995-2005 an der Charité Universitätsmedizin Berlin am Campus Benjamin Franklin operativ behandelt wurden, retrospektiv erfasst und auf das Gesamtüberleben hin analysiert. Dabei wurden die Faktoren Rauchverhalten, Einnahme von Analgetika und Diuretika, Blutdruck, Nierenfunktion, Gewicht und der Charlson-Komorbiditätsindex in univariaten und multivariaten Modellen untersucht.
In der univariaten Analyse konnte für den Rauchstatus und eine Diuretikaeinnahme jeweils eine signifikante Assoziation mit dem Gesamtüberleben bestätigt werden. Raucher wiesen mit einem medianen Überleben von 115 Monaten ein deutlich verkürztes Gesamtüberleben im Vergleich zu Nichtrauchern (144 Monate) auf. Für die Einnahme von Diuretika konnte ebenfalls eine signifikante Verkürzung des Gesamtüberlebens (113 Monate gegenüber 142 Monaten) beobachtet werden.
Die Faktoren Analgetikaeinnahme, Blutdruck, Nierenfunktion, Gewicht und der Charlson-Komorbiditätsindex waren demgegenüber in unserer Analyse nicht mit einem veränderten Gesamtüberleben assoziiert. Patienten mit ausgeprägter Komorbidität (Charlson-Komorbiditätsindex > 2) zeigten mit einem mittleren Gesamtüberleben von 109 Monaten ein geringeres Gesamtüberleben im Vergleich zu weniger schwer erkrankten Patienten (140 Monate). Diese Assoziation erreichte aber in der univariaten Analyse keine Signifikanz (p=0.09).
In der multivariaten Analyse (Cox-Regression) konnte die Einnahme von Diuretika auch nach Korrektur für das Tumorstadium als unabhängig mit dem Gesamtüberleben assoziiert bestätigt werden. Für die Diuretikaeinnahme war das Risiko im Nachbeobachtungszeitraum zu versterben um das 2,5-fache erhöht (hazard ratio 2,547; 95% confidence intervall, 1,283-5,056). Für Raucher zeigte sich mit einer (hazard ratio 1,383; 95% confidence interval, 0,973-1,994) zwar keine Signifikanz (p=0,07) aber Hinweise für ein verkürztes Gesamtüberleben.
Nach unserer Analyse könnten das Rauchverhalten und die Einnahme von Diuretika einen unabhängigen Einfluss auf das postoperative Gesamtüberleben haben. Da es sich dabei um modifizierbare Risikofaktoren handelt, könnten sich hier Ansätze für eine Tertiärprävention bei Patienten mit operativ behandeltem Nierenzellkarzinom ergeben. Bisherige Prognosemodelle berücksichtigen modifizierbare Faktoren nicht. Weitere Untersuchungen zur Klärung des möglichen Einflusses dieser modifizierbaren Risikofaktoren sind deshalb gerechtfertigt.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
renal cell carcinoma (RCC)
en
dc.subject
Charlson-comorbidity-index
en
dc.subject
postoperative overall survival (OS)
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Einfluss prognostischer Parameter und bestehender Komorbidität auf das postoperative Gesamtüberleben von Nierenzellkarzinompatienten
dc.contributor.gender
male
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2019-03-01
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-24089-2
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access