dc.contributor.author
Gröbler, Ludwig K.
dc.date.accessioned
2018-06-07T16:20:42Z
dc.date.available
2013-04-10T13:15:15.539Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/2405
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-6606
dc.description.abstract
Burns are one of the main causes leading to lethal acute renal failure (ARF).
Coagulative necrosis of the skin and the underlying subcutaneous tissue
including muscle cells, a process termed RM (rhabdomyolysis), leads to the
release of toxic factors including extracellular skeletal myoglobin (Mb). If
its amount in the circulation exceeds the binding capacity of the protein
haptoglobin, Mb is filtered by the glomeruli and is secreted in the urine, a
condition termed myoglobinuria. Accumulating Mb can damage the kidneys by
intrarenal vasoconstriction, direct and ischemic tubule injury and tubular
obstruction. However, the exact mechanisms are yet unclear. It has been
proposed that the release of free iron from the heme group can generate
hydroxyl radicals and cause cellular injury. In addition, extracellular
myoglobin can undergo redox cycling to yield ferric Mb and from then to the
pro-oxidative ferryl state. The ferryl form can initiate lipid peroxidation
and renal injury without invoking release of free iron. Furthermore, Mb is a
pro-oxidant and initiates the oxidation of biological targets including cell
membranes, proteins and DNA. This study tested whether chelators or
antioxidants are able to ameliorate ARF through inhibiting oxidative stress.
In a cell model using cultured kidney epithelial cells the chelators inhibited
Mb-induced oxidative stress and inflammation and improved epithelial cell
function. The new iron chelator DFOB-AdAOH showed similar activity to DFOB and
due to its low toxicity may be a promising candidate in the treatment of iron
overload disease as well as a potential therapeutic strategy to combat ARF
after RM. In an animal model of RM, co-supplementation with tetra-tert-butyl
bisphenol (BP) and vitamin C (Vit C) or both BP and Vit C inhibited lipid
peroxidation and inflammation but only Vit C, when administered alone,
improved renal function as monitored by selected markers of AKF. These data
indicate that lipid- and water-soluble antioxidants may differ in terms of
their therapeutic impact on RM-induced renal dysfunction. However, the lack of
correlation between antioxidant activity and biomarkers of renal dysfunction
makes it difficult to evaluate renal damage. Although oxidative stress has an
evidential role in ARF, it seems to be a combination of several factors that
include, but are not limited to, cytokines released during RM, shock,
dehydration and acidosis. Therefore, a therapeutic intervention should aim to
restore glomerular filtration rate, increase blood flow to the glomerulus, and
inhibit tubular obstruction by Mb casts. Finally, our studies indicate that
further work with the chelator DFOB-AdaOH is warranted. Thus, whether DFOB-
AdaOH diminishes oxidative stress caused by both free iron and Mb pro-oxidant
activity and whether this can protect the kidneys from experimental ARF should
be evaluated further using in vivo models in the future.
de
dc.description.abstract
Verbrennungen sind eine der Hauptursachen für akutes Nierenversagen (ARF).
Nekrosen der Haut und des darunterliegenden Gewebes einschließlich der
Muskulatur, RM (Rhambdomyolyse) genannt, führen zur Freisetzung von toxischen
Substanzen wie extrazellulärem Myoglobin. Wenn dessen Menge im Blutsystem die
Bindungskapazität des Proteins Haptoglobin übersteigt wird Mb von den
Glomeruli ausgeschieden und über den Urin entfernt (Myoglobinurie). Die
Akkumulation von Myoglobin kann durch intrarenale Vasokonstriktion, direkte
und ischämische Schäden des Tubulus oder durch Blockade des Tubulus zu
Nierenschäden führen. Trotzdem sind die genauen Ursachen noch unbekannt. Eine
Theorie ist, dass die Freisetzung von freiem Eisen aus dem Häm
Hydroxylradikale produziert und diese Zellschäden verursachen. Des weiteren
kann extrazelluläres Mb durch „redox cycling“ den Fe(III)- und daraufhin den
pro-oxidativen Fe(IV)-Zustand annehmen. Die Fe(IV)-Form kann auch ohne die
Beteiligung von freiem Eisen zu Lipidoxidation und Nierenschäden führen.
Zusätzlich ist Mb ein Pro- Oxidant und fördert die Oxidation von
Zellmembranen, Proteinen und DNA. In dieser Studie wurde getestet, ob
Chelatoren oder Antioxidantien durch die Verminderung von oxidativem Stress
die Entstehung von ARF verhindern können. In einem in vitro-Modell mit
Nierenepithelzellen reduzierten die Chelatoren oxidativen Stress,
unterdrückten Entzündungsprozesse und verbesserten die Funktion der Zellen.
Der neuentwickelte Eisenchelator DFOB-AdAOH zeigte ähnliche Eigenschaften wie
DFOB und könnte aufgrund seiner geringeren Toxizität sowohl für die Behandlung
von Eisenüberschuss als auch für die Prävention von ARF nach RM ein
aussichtsreicher Wirkstoff sein. In einem Tiermodell der RM verminderte die
Verabreichung von tetra-tert-butyl bisphenol (BP) und Vitamin C (Vit C) oder
in Kombination Lipidoxidation und Entzündungsprozesse, aber nur Vit C allein
verbesserte ausgewählte Marker des akuten Nierenversagens. Die gewonnenen
Daten deuten darauf hin, dass lipid- und wasserlösliche Antioxidantien
unterschiedlichen Einfluss auf durch RM verursachtes Nierenversagen haben
können. Allerdings bestehen aufgrund der mangelnden Korrelation von
antioxidativer Wirkung und Nierenschaden Schwierigkeiten diesen korrekt zu
erfassen. Obwohl oxidativer Stress zweifelsfrei eine wichtige Rolle bei ARF
spielt, scheint es eine Kombination aus verschiedenen Faktoren wie Freisetzung
von Zytokinen, Schock, Dehydration und Azidose zu sein. Daher sollte eine
mögliche Therapie darauf zielen, die glomeruläre Filtrationsrate zu erhalten,
den Blutfluss zum Glomerulus zu erhöhen und die Blockade durch Mb-Zylinder zu
lösen. Aufgrund dieser Ergebnisse scheinen weitere Studien mit dem Chelator
DFOB-AdAOH notwendig. Daher sollte in einem in vivo Experiment untersucht
werden, ob DFOB-AdAOH sowohl den durch freies Eisen als auch den durch die
pro-oxidative Wirkung des Myoglobins enstandenen oxidativen Stress vermindert
und ob dies ARF verhindern kann.
de
dc.format.extent
IV, 85 S.
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
rhabdomyolysis
dc.subject
oxidative stress
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::630 Landwirtschaft::630 Landwirtschaft und verwandte Bereiche
dc.title
Therapeutic approaches to minimise acute renal failure in an animal model of
myoglobinuria
dc.contributor.firstReferee
Univ.-Prof. Dr. Achim D. Gruber
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Paul Witting
dc.contributor.furtherReferee
Univ.-Prof. Dr. Barbara Kohn
dc.date.accepted
2013-02-12
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000093833-6
dc.title.translated
Therapeutische Ansätze zur Verminderung von akutem Nierenversagen in einem
Tiermodell der Myoglobinurie
de
refubium.affiliation
Veterinärmedizin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000093833
refubium.note.author
Mensch und Buch Verlag
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000013268
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access