dc.contributor.author
Umwali, Aurore
dc.date.accessioned
2018-06-07T15:49:57Z
dc.date.available
2017-09-26T07:41:53.817Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/1669
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-5871
dc.description.abstract
Objectives: After selective excavation, carious dentin remains under
restorations and can be detected radiographically. Past studies have shown
that radiopaque tagging can be used to mask such residual carious lesions,
thus reducing diagnostic uncertainty. The aim of this study was to assess if
the depths of residual lesions influenced the tagging effect, and whether
radiopaque tagging was antibacterial or affected dentin bond-strength.
Methods: Artificial residual lesions (depth-range: 152–682 μm, n = 34/group)
were induced in human dentin samples, and lesion depths evaluated using
wavelength-independent microradiography both before and after treatment with
one of two tagging materials (70% SnCl2, 30% SnF2). A Lactobacillus rhamnosus
bacterial invasion model was established to analyze antibacterial effects.
Infected dentin samples were treated with placebo, 0.2% chlorhexidine, 70%
SnCl2 and 30% SnF2 (n = 10/group). Dentin was removed and remaining bacteria
cultured, yielding colony-forming units per mg dentin as a measure of
bacterial numbers. Micro-tensile bond-strengths of adhesive restorations
(OptiBond FL, Filtek Z250) to sound and carious, tagged and non-tagged dentin
were assessed (n = 12/group). Tagged dentin surfaces were analyzed
microscopically and via energy-dispersive X-ray-spectroscopy (EDS). Results:
The relative tagging capacity of both tagging agents decreased significantly
with increasing lesion depth (p < 0.001). Non- and chlorhexidine-treated
dentin contained significantly more viable bacteria (median 7.3/3.7 × 105
CFU/mg) than tagged dentin (no CFU detectable, p < 0.001). Bond strengths were
decreased (p < 0.001) by tagging both on sound (−22%/−33% for SnCl2/SnF2) and
carious (−50%/−54%) dentin. Tin chloride or fluoride precipitations were
observed on tagged surfaces. Conclusions and clinical significance: While
radiopaque tagging seems beneficial, an optimized application protocol needs
to be developed and toxicity excluded prior to clinical use.
de
dc.description.abstract
Ziel: Selektiv exkavierte kariöse Läsionen bleiben radiographisch sichtbar.
Eine radiopake Markierung dieser Residualkaries könnte daraus resultierende
diagnostische Unsicherheiten beseitigen. Ziel dieser Studie war es zu
ermitteln, ob eine radiopake Markierung von Residualkaries von der Tiefe der
kariösen Läsion abhängt, antibakteriell wirkt oder die Dentinhaftung
beeinflusst. Material und Methoden: Künstlich erzeugte Läsionen in humanen
Dentinprobekörpern (Läsionstiefen: 152–682 μm, n = 34/Gruppe) wurden mit Hilfe
von T-WIM (transversal wavelength-independent microradiography) vermessen, mit
einem von zwei radiopaken Markern (70% SnCl2, 30% SnF2) behandelt und erneut
vermessen. Um eine mögliche antibakterielle Wirkung zu untersuchen, wurden 40
Dentinprobekörper in einem Invasions-Modell Laktobazillen (Lactobacillus
rhamnosus) ausgesetzt. Die so infizierten Proben wurden mit einem Placebo,
0,2% Chlorhexidin, 70% SnCl2 und 30% SnF2 (n = 10/Gruppe) behandelt. Die Zahl
von im Dentin verbleibenden Bakterien wurde auf Kulturplatten als
koloniebildende Einheiten/mg Dentin bestimmt. Die Mikrozugfestigkeit adhäsiver
Restaurationen an unbehandeltem und behandeltem, gesundem und kariösem Dentin
(n = 12/Gruppe) wurde bewertet. Markierte Oberflächen wurden mikroskopisch und
mittels energiedispersiver Röntgenspektroskopie (EDX) untersucht. Ergebnisse:
Die Markierungswirkung beider röntgenopaker Marker sank mit zunehmender
Läsionstiefe (p < 0,001). Unbehandeltes bzw. CHX-behandeltes Dentin enthielt
signifikant mehr vermehrungsfähige Bakterien (Median: 7,3 bzw. 3,7 × 105
KBE/mg) als radiopak markiertes Dentin (keine KBE nachweisbar, p < 0,001). Die
Marker verminderten die Mikrozughaftung (p < 0.001) auf gesundem (−22% bzw.
−33% für SnCl2 bzw. SnF2) und kariösem Dentin (−50% bzw. −54%). Es fanden sich
ausgeprägte Präzipitationen von Zinnchlorid oder -fluorid auf den behandelten
Dentinoberflächen. Schlussfolgerung und klinische Bedeutung: Vor einem
klinischen Einsatz radiopaker Marker sollte ein optimiertes
Anwendungsprotokoll entwickelt und weitere Fragen zur biologischen
Verträglichkeit geklärt werden.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
selective excavation
dc.subject
stannous chloride/fluoride
dc.subject
wavelength-independent microradiography
dc.subject
Lactobacillus rhamnosus
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Radiographic, antibacterial and bond-strength effects of radiopaque caries
tagging
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2017-09-22
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000105384-3
dc.title.translated
Untersuchung radiographischer und antibakterieller Effekte radiopaker Marker
sowie deren Auswirkung auf die Dentinhaftung
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000105384
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000022162
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access