dc.contributor.author
Stępień, Magdalena
dc.date.accessioned
2018-06-07T15:38:20Z
dc.date.available
2011-07-20T08:01:18.748Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/1381
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-5583
dc.description.abstract
In this study we investigated event-related desynchronizations in 17
hemiparetic patients after acute stroke (2-13 days) subcortical (n=10) and
cortical (n=7) lesions and age-matched healthy subjects (n=10) during
performance of a simple motor task. In a “rest” condition, data were recorded
in a similar setting where subjects were only observing visual cues. In the
second “active” task, subjects pressed a mouse button either with their left
or right index finger as required by a visual stimulus. A 65-channel EEG,
including EOG and EMG, was recorded. Event-related desynchronization (ERD) was
measured for both tasks in four frequency bands: 8-10Hz, 10-12Hz, 15-20Hz and
20-25Hz. For interhemispherical comparisons, an electrode with the strongest
ERD over the motor cortex was chosen. The data were statistically analyzed
with analysis of variance (ANOVA) and, if needed, with post-hoc Tukey's test.
The aim of this study was to gain insight into the kinds of changes in the
dynamics of the neuronal oscillations in the acute phase of stroke. The other
goal was to prove if the lesion location has a significant influence on the
brain oscillations. Moreover, this work was intended to investigate possible
correlations between the grade of the paresis and the severity of ERD changes.
The analysis of the “rest” task did not reveal any differences of ERDs between
the two hemispheres of the two groups, nor did in-between group comparisons.
In the “active” task for paretic hand movements the cortical stroke patients
showed with a stronger ipsilateral (contralesional) than contralateral
(ipsilesional) alpha-ERD. The hemisphere with cortical lesions exhibited
stronger 8-10Hz - ERD for ipsilateral (healthy) than for contralateral
(paretic) hand movements. Within the cortical group, for contralateral hand
movements, the alpha-ERD found in the affected hemisphere was smaller than in
the unaffected hemisphere. In comparison with the control group, in patients
with cortical stroke the amplitude of the alpha-ERD was decreased for both the
affected and the unaffected hemispheres. No interhemispherical difference of
the alpha-ERD amplitude was found in patients with subcortical stroke.
Likewise, the alpha-ERD measured in the unaffected and affected hemisphere did
not differ from the control group, but was significantly stronger in the
affected hemisphere than in patients with cortical stroke. No significant
differences were detected for either of the beta frequency bands.
Interestingly, relative preservation of the alpha-ERD amplitude in a
hemisphere with a cortical stroke for non-paretic hand movements could exhibit
a potential for rehabilitation through training of the remaining cortical
network with enforced use of the paretic hand.
de
dc.description.abstract
In dieser Studie wurde die ereigniskorrelierte Desynchronisation (event-
related desynchronization, ERD) in 17 hemiparetischen Patienten nach einem
akuten Schlaganfall (2-13 Tage) mit subkortikalen (n=10) und kortikalen (n=7)
Läsionen als auch in einer Kontrollgruppe von gesunden und gleichaltrigen
Personen während Ausführung einer einfachen motorischen Aufgabe untersucht.
Während der „passiven“ Aufgabe wurden die Daten erfasst, während die Patienten
die visuellen Stimuli nur beobachtet haben. In der „aktiven“ Aufgabe drückten
die Patienten eine Maustaste entweder mit dem linken oder mit dem rechten
Zeigefinger entsprechend der Stimulusausrichtung. Es wurde eine EEG mit 65
Elektroden, einschließlich EOG und EMG, aufgenommen. ERD wurde während
Ausführung beider Aufgaben in vier Frequenzbereichen: 8-10Hz, 10-12Hz, 15-20Hz
und 20-25Hz gemessen. Für die interhemisphärischen Vergleiche wurde immer die
Elektrode gewählt, die die stärkste ERD oberhalb des motorischen Kortex
aufnahm. Die statistische Auswertung der Daten wurde mittels Varianzanalyse
und wenn nötig, auch mittels a posteriori Tukey Test durchgeführt. Das Ziel
der Studie war die Untersuchung der dynamischen Veränderungen der neuronalen
Oszillationen in der akuten Schlaganfallphase. Zusätzlich sollte der Einfluss
der Schlaganfalllokalisation auf die Oszillationen untersucht werden.
Weiterhin wurden auch die Korrelationen zwischen dem Grad der Parese und dem
Grad der ERD-Veränderungen untersucht. Die Auswertung der „passiven“ Aufgabe
zeigte, dass keine interhemisphärischen ERD-Unterschiede innerhalb jeder
Gruppe und zwischen den Gruppen bestehen. In der „aktiven“ Aufgabe zeigte sich
für die Bewegung der paretischen Hand bei Schlaganfallpatienten mit kortikalen
Läsionen stärkere ipsilaterale als kontralaterale alpha-ERD. Die Hemisphäre
mit kortikaler Läsion zeigte stärkere 8-10Hz- ERD für ipsilaterale (gesunde)
als für kontralaterale (paretische) Handbewegungen. In der
Schlanganfallpatientengruppe mit kortikalen Läsionen konnte für die
kontralateralen Handbewegungen eine kleinere alpha-ERD in der geschädigten als
in der ungeschädigten Hemisphäre gefunden werden. Im Vergleich zu der
Kontrollgruppe wurde bei den Patienten mit kortikalen Läsionen eine kleinere
alpha-ERD-Amplitude sowohl für die geschädigte als auch für die ungeschädigte
Hemisphäre gemessen. Keine interhemisphärischen Unterschiede der alpha-ERD
konnten in den beiden Hemisphären der Schlaganfallpatienten mit subkortikalen
Läsionen beobachtet werden. Weiterhin, die gemessenen alpha- ERD-Werte
unterschieden sich in der geschädigten und ungeschädigten Hemisphäre von der
Werten gemessenen bei der Kontrollgruppe nicht, allerdings waren höher als bei
Patienten nach kortikalen Schlaganfällen. Keine signifikanten Unterschiede
konnten für den Beta-Frequenzbereich erfasst werden. Interessanterweise zeigt
die relative Erhaltung der alpha-ERD-Amplitude in der durch den kortikalen
Schlaganfall geschädigten Hemisphäre bei nicht-paretischen Handbewegungen ein
Rehabilitationspotential durch das Training des kortikalen Netzwerks durch
einen verstärken Gebrauch der paretischen Hand.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Event-related desynchronization (ERD)
dc.subject
reorganization
dc.subject
affected hemisphere
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Event-related desynchronization (ERD) of sensorimotor EEG rhythms in
hemiparetic patients with acute hemispheric stroke
dc.contributor.contact
magdalena.stepien@charite.de
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. G. Curio
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. med. T. Platz
dc.contributor.furtherReferee
Priv.-Doz. Dr. med. A. Hartmann
dc.date.accepted
2011-09-09
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000023127-6
dc.title.translated
Ereigniskorrelierte Desynchronisation sensomotorischer EEG-Rhythmen in
hemiparetischen Patienten nach einem akuten hemisphärischen Schlaganfall
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000023127
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000009570
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access