dc.contributor.author
Legler, Franziska
dc.date.accessioned
2018-06-08T01:31:25Z
dc.date.available
2010-02-11T12:18:08.263Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/13475
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-17673
dc.description.abstract
Im Zeitraum des 01.01.2003 bis zum 31.12.2006 wurden im Berliner Auguste-
Viktoria Krankenhaus insgesamt 325 Kolonresektionen und
Dickdarmkontinuitätswiederherstellungen mit Anlage einer primären
Kolonanastomose durchgeführt. Anhand dieser Operationen sollten perioperative
Komplikationen retrospektiv erfasst und ausgewertet werden. Das
Patientenspektrum setzt sich aus 62,2% Frauen und 37,8% Männern zusammen, das
gemeinsame mediane Alter aller Patienten beträgt 68 Jahre. Die
Operationsindikation war in 53,5% der Fälle ein Kolonkarzinom. Die Gesamtzahl
der Malignome am Operationsgut betrug 57,5%. Weitere wesentliche
Operationsindikationen waren die Divertikulitis mit 25,2%, die
Kolonkontinuitätswiederherstellung mit 7%, der Ileus mit 6,4% und die
Appendizitis mit 1,5%. Von den 325 Operationen waren 88,3% elektive Eingriffe
und 11,7% Notfalloperationen. 72% der Anastomosennähte wurden maschinell
angefertigt und 28% der Anastomosen wurden durch eine Handnaht angelegt. 55,6%
aller operierten Patienten verließen ohne jegliche postoperative Komplikation
die chirurgische Station. Bei insgesamt 144 Patienten trat mindestens eine
postoperative Komplikation auf. Davon waren 37,5% (n=54) allgemeiner Art
(Harnwegsinfekt, Durchgangssyndrom etc.). Bei 29 Patienten (20%) kam es
postoperativ zu einer rein chirurgischen Komplikation (Serom, Wundinfektion,
Ileus, etc). Von einer Kombination aus allgemeiner und chirurgischer
Komplikation wurden 42,3% (n=61) Patienten, der insgesamt 144 betroffenen
Patienten, ermittelt. In 85% aller Fälle heilten die Operationswunden primär.
Bei 15% der Patienten kam es zu einer postoperativen Wundheilungsstörung. In
der vorliegenden Arbeit konnte eine Tendenz für postoperative Komplikationen
bei präoperativ vorhanden Risikofaktoren und Comorbiditäten festgestellt
werden. Weiterhin wurde in dieser Studie der Trend ermittelt, dass ein
erhöhtes Operationsalter und Notfalloperationen die postoperative
Komplikationsrate erhöhen. Das trifft insbesondere auf die postoperative
Leckagerate und auch auf ein septisches Geschehen zu. Damit schließt sich die
vorliegende Arbeit tendenziell aktuellen Studien an.
de
dc.description.abstract
In the period 01.01.2003 up to 31.12.2006 was accomplished in the citizen of
Berlin Auguste Viktoria hospital altogether 325 Kolonresection and large
intestine continuity re-establishments with plant of a primary
Kolonanastomose. On the basis these operations perioperative complications
should be seized and evaluated retrospectively. The patient spectrum consists
of 62,2% woman and 37.8% men, common mediane the age of all patients amounts
to 68 years. The operation indication was in 53,5% of the cases a
Kolonkarzinom. The total number of the Malignomes at the operation property
amounted to 57.5%. Further substantial operation indications were the
Diverticulitis with 25,2%, the Kolon re-establishment with 7%, the Ileus with
6,4% and the Appendizitis with 1,5%. From the 325 operations 88.3% were
elektive interferences and 11.7% emergency operations. 72% of the anastomosis
seams were made and 28% of the anastomoses were put on by machine by a hand
seam. 55.6% of all operated patients left the surgical station without any
post office-operational complication. With altogether 144 patients at least an
post-operational complication arose. Of it were 37.5% (n=54) of general kind
(cystitis, passage syndrome etc.). With 29 patients (20%) it came post-
operationally to a purely surgical complication (serom, wound infection,
Ileus, etc.). By a combination of general and surgical complication 42.3%
(n=61) became patient, who determines altogether 144 patients concerned. In
85% of all cases the operative wounds healed primarily. With 15% of the
patients it came to an post-operational wound healing disorder. In the
available work a tendency for post-operational complications could be
determined with präoperativ available factors of risk and Comorbiditäten.
Further in this study the trend was determined that a increased operation age
and emergency operations increase the post-operational complication rate. That
applies in particular to the post-operational leakage rate and also to
September table a happening. Thus the available work follows tendentious
current studies. From an anastomosis insufficiency 24 patients were concerned
in this study. Of it 6 patients at the consequences of an anastomosis
insufficiency in comorbidity with a sepsis died. Mediane the age of these
patients amounted to the point of time of death 79.5 years and lies thereby 10
years over medianen the age of the remaining patients. The used seam materials
and seam techniques, the operation times and the operating surgeons had
tendentious no influence on the available insufficiency rate. The operated
patients were on the average 19 days on the surgical station. With patients
with a minor complication a mediane could be determined residence duration by
up to 21 days. Patients with post-operational major complication were on the
average up to 28 days and in individual cases up to 10 weeks in by surgery
stationary treatment. 9 patients died after the 28.postoperativen day. The
total lethality rate amounts to 8.5%. At surgical complications 5 patients
died. Further 25 patients died at internal complications or at the combination
of surgical, internal and neurological complication. Preoperative comorbidity
and factors of risk, a increased age of the patients to the point of operation
time and an accomplished emergency interference are tendentious factors for
the increase of the lethality rate.
en
dc.format.extent
116 Bl.
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Perioperative Komplikationen bei Operationen am Kolon
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. med. Dr. h. c. K.-J. Bauknecht
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. M. Ernst, Prof. Dr. med. J. Böse-Landgraf
dc.date.accepted
2010-03-19
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000015720-5
dc.title.translated
Perioperative complications with operations at the Kolon
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000015720
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000007031
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access