dc.contributor.author
Rylski, Bartosz
dc.date.accessioned
2018-06-08T01:18:38Z
dc.date.available
2008-01-13T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/13207
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-17405
dc.description
Gesamtdissertation
dc.description.abstract
Cardiovascular complications are the major causes of morbidity and mortality
in patients with diabetes mellitus. Inhibitory interventions using endothelin
receptor antagonists have suggested that the endothelin system plays an
important role in diabetic cardiomyopathy, although some studies observed no
or only a modest effect. In the present study, a stimulatory intervention,
i.e. transgenic overexpression of the human endothelin-2 gene in rats, was
used to further characterize the morphological and molecular contributions of
endothelins to diabetic cardiomyopathy. Diabetes mellitus was induced by
streptozotocin injection into male rats expressing the human endothelin-2
transgene and into transgene-negative littermate controls. Non-diabetic
transgene-positive and -negative animals were included as well to form a
4-group study design. Insulin treatment was begun 2 weeks after diabetes was
confirmed and was administered every second day. After 12 weeks of diabetes,
insulin was injected daily. The aim of the insulin treatment was to prevent a
blood glucose concentration of higher than 600 mg/dl and rat mortality due to
metabolic complications. Heart morphological and molecular changes were
analysed following 6 months of hyperglycaemia. Transgenic overexpression of
the human endothelin-2 gene significantly intensified diabetic cardiomyopathy
in the rats. The most prominent pathological changes were observed in
epicardial and intramyocardial vessel hypertrophy and myocardial interstitial
fibrosis. These changes were paralleled by a modest, but complex regulation of
myocardial endothelin-1, endothelin A and B receptor expression. Six months of
diabetes alone (i.e. without endothelin-2 overexpression as co-factor) were
insufficient for revealing advanced cardiomyopathy. In diabetic wild-type
rats, when compared with diabetic transgenic animals, the myocardial fibrosis
markers were significantly lower and there was no hypertrophic remodelling of
large coronary arteries. This interventional animal study, overexpressing
human endothelin-2 in rats, provides strong complementary support for, and
mechanistic insights into, a detrimental, blood pressure-independent role of
endothelins in diabetic cardiomyopathy. The endothelin system seems to promote
the development of diabetic cardiomyopathy by altering the arterial vessels
and through profibrotic action. In conclusion, this study has demonstrated the
usefulness of a transgenic model for evaluating the endothelin system s role
in the pathogenesis of diabetic end-organ damage. The use of an endothelin
antagonist has previously been shown to have beneficial consequences in
experimental diabetes. The findings of this stimulatory interventional study
correspond to this assessment, as they show the negative effects of endothelin
overexpression on diabetic cardiomyopathy. Effective intervention in diabetes,
however, has to take into account the complex regulation of the components of
the endothelin system on the molecular level, and the observation that
endothelins seem to interact with other molecular players in the development
of diabetic cardiomyopathy. Thus, further studies are warranted in order to
analyze whether endothelins play a role in other diabetic complications, and
whether the contribution of endothelins in diabetic cardiomyopathy mechanisms
may be pharmacologically modulated in order to yield a long-term beneficial
effect on the evolution of this diabetic end-organ damage.
de
dc.description.abstract
Kardiovaskuläre Komplikationen sind die wichtigste Ursache von Morbidität und
Mortalität der Patienten mit Diabetes mellitus. Interventionen mit Endothelin-
Antagonisten wiesen auf die mögliche Bedeutung des Endothelin-Systems bei der
diabetischen Kardiomyopathie hin, obwohl die Ergebnisse entsprechender Studien
nicht konsistent waren. In dieser Studie wurde ein transgenes
Überexpressionsmodell für humanes Endothelin-2 verwendet, um morphologische
und molekulare Auswirkungen von Endothelin auf die diabetische Kardiomyopathie
zu charakterisieren. Der Diabetes mellitus wurde mittels Streptozotocin-
Injektion induziert. Verwendet wurden männliche Ratten mit transgener
Expression von humanem Endothelin-2 und nicht-transgene Kontrolltiere. Nicht-
diabetische transgene und nicht-transgene Tiere wurden ebenfalls in die Studie
eingeschlossen. Eine Insulintherapie wurde 2 Wochen nach Manifestation des
Diabetes begonnen. Nach initialer Insulin-Applikation alle 2 Tage, wurde nach
12 Wochen beginnend Insulin täglich injiziert. Ziel der Insulintherapie war
es, den Blutzucker unter 600 mg/dl einzustellen und Mortalität infolge
metabolischer Komplikationen zu vermeiden. Die Herzen der Tiere wurden nach
sechsmonatiger Hyperglykämie histologisch und molekular analysiert. Die
transgene Expression des Gens für humanes Endothelin-2 in Ratten führte zu
einer signifikant ausgeprägteren diabetischen Kardiomyopathie. Die
deutlichsten Unterschiede betrafen die Hypertrophie epikardialer und
intramyokardialer Gefäße und die Fibrose des myokardialen Interstitiums.
Parallel zu diesen Veränderungen fand sich eine komplexe transkriptionelle
Regulation der myokardialen Expression von Endothelin-1, Endothelin A- und
B-Rezeptoren. Sechs Monate Diabetes mellitus alleine (ohne Endothelin-
Überexpression als Co-Faktor) waren nicht in der Lage, eine fortgeschrittene
Kardiomyopathie auszulösen. In der diabetischen nicht-transgenen Gruppe waren
die myokardialen Fibrosemarker signifikant schwächer als in der diabetischen
transgenen Gruppe. Diabetes alleine war nicht in der Lage, ein hypertrophes
Remodelling der großen Koronargefäße zu bewirken. Die Überexpression von
humanem Endothelin-2 bei Ratten mit Diabetes mellitus liefert neue Einblicke
in die Bedeutung von Endothelinen für die Pathophysiologie der diabetischen
Kardiomyopathie. Das Endothelinsystem begünstigt die Entwicklung der
diabetischen Kardiomyopathie durch vaskuläres Remodelling und profibrotische
Wirkungen unabhängig vom arteriellen Blutdruck. Die Ergebnisse dieser Arbeit
zeigen den Nutzen eines transgenen Modells bei der Untersuchung der Rolle des
Endothelin-Systems in der Pathogenese der diabetischen End-Organ-Schäden. Eine
positive Wirkung von Endothelin-Antagonisten wurde bereits in experimentellen
Arbeiten nachgewiesen. Diese Studie bestätigt diese Arbeiten durch den
Nachweis negativer Effekte der Überexpression von Endothelin auf die
diabetische Kardiomyopathie. Die komplexe Regulation des Endothelin-Systems
und dessen Interaktionen mit anderen molekularen Faktoren der diabetischen
Kardiomyopathie müssen berücksichtigt werden, wenn es um pharmakologische
Interventionen bei Patienten mit Diabetes mellitus geht. Zukünftige Studien
sollten analysieren, ob auch bei anderen diabetischen Komplikationen
Endothelin eine Rolle spielt und ob das Fortschreiten der diabetischen
Kardiopathie durch pharmakologische Intervention verzögert werden kann.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
diabetic cardiomypathy
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Transgenic Overexpression of Endothelin-2 Aggravates Diabetic Cardiomyopathy
in Rats
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. med. Harm Peters
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. med. Martin Tepel
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. med. Frank Strutz
dc.date.accepted
2008-02-11
dc.date.embargoEnd
2007-01-12
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000003578-1
dc.title.translated
Die Überexpression vom Endothelin-2 begünstigt die Entwicklung der
diabetischen Kardiomyopathie bei Ratten
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
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FUDISS_thesis_000000003578
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2008/41/
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open access