dc.contributor.author
Wrohlich, Katharina Anna
dc.date.accessioned
2018-06-08T01:18:28Z
dc.date.available
2007-07-31T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/13205
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-17403
dc.description
Front Page, Preface and Table of Contents
Chapter 1: Introduction
Chapter 2: Institutions and Stylized Facts
Chapter 3: Labor Supply and the Demand for Child Care
Chapter 4: Policy Simulations
Chapter 5: Conclusion
Appendix and Bibliography
German Summary
dc.description.abstract
In this dissertation, I develop a behavioral microsimulation model that can be
used to analyze the effects of potential family policy reforms. The behavioral
microsimulation model consists of three parts. First, a representative data
set is needed that includes key information on household characteristics,
individual wages, other sources of income and working hours, such as the
German Socio-Economic Panel Study (SOEP). The second part of a microsimulation
model consists of a detailed tax-benefit model that can be used to calculate
net household incomes for every single household under different working hours
states based on information of gross income and household characteristics. For
this study, the tax-benefit model STSM is extended to include childcare costs
within the households' budget constraint. Since there is a considerable
shortage of formal childcare in Germany, in particular for children under
three years, childcare costs cannot be merely modeled as average parents' fees
to center-based childcare. Access restrictions to formal childcare have to be
explicitly taken into account. Thus, I suggest a measure of expected costs of
childcare''. They consist of a weighted average of the costs to formal
childcare, which are low due to subsidies, and the price for childcare on the
private market, which comes at considerably higher cost. The calculation of
the weights is based on a partial observability model of the demand and supply
of childcare, which can be used to predict the individual probability to be
rationed with respect to formal childcare for every child in the sample.
Estimating the behavioral model of the joint decision of mothers' labor supply
and childcare decision is the third step of the microsimulation model. The
estimation is based on a conditional logit model controlling for unobserved
heterogeneity. The parameters of this model can be used for the evaluation of
policy reforms. This is illustrated by simulating four policy reforms,
including two childcare policy reforms and two tax reforms. The results show
that increasing childcare availability leads to a higher increase in mothers
labor force participation rate (increase by 1.4 percentage points) than
abolishing parents fees to existing slots (increase by 0.7 percentage
points). Introducing a French-style family tax splitting would not lead to
marked changes in mothers labor supply behaviour since this reform is in fact
very similar to the current system of joint taxation with income splitting
along with child benefits and child tax allowances. Shifting from joint to
individual taxation, however, would increase mothers labor force
participation by 5 percentage points. Moreover, if the fiscal surplus
resulting from this reform were redistributed to the families by increasing
the child benefit, this reform would lead to considerable welfare gains for
families.
de
dc.description.abstract
In dieser Dissertation wird ein Mikrosimulationsmodell mit Verhaltensanpassung
entwickelt, das dazu dient, verschiedene familienpolitische Reformen ex-ante
empirisch zu untersuchen. Als Datenbasis werden die Wellen 2001-2003 des
Sozio-Ökonomische Panels (SOEP) und das Steuer-Transfer Simulationsmodell STSM
herangezogen. Für das Jahr 2002 gibt es im SOEP detaillierte Informationen zur
Nutzung von externer Kinderbetreuung. Diese werden zunächst genutzt, um zu
untersuchen, ob es Rationierung von subventionierten Betreuungsplätzen gibt.
Dazu wird ein partial observability Modell geschätzt, das es ermöglicht
Nachfrage und Angebot zu schätzen, auch wenn nur Information über die Nutzung,
also die gemeinsame Realisierung von Nachfrage und Angebot, verfügbar ist. Die
Ergebnisse zeigen, dass etwa 30 Prozent aller Kinder unter drei Jahren keinen
Zugang zu einem Betreuungsplatz haben, obwohl ihre Eltern einen Platz
nachfragen. Im Fall von Rationierung kann nicht davon ausgegangen werden, dass
alle Familien Kinderbetreuung zum subventionierten Preis der Elternbeiträge
kaufen können. Es wird daher ein anderes Maß für Betreuungskosten
vorgeschlagen, in dem Rationierung explizit berücksichtigt wird. Die
sogenannten "erwarteten" Betreuungskosten, die in diesem Modell in
Abhängigkeit der Arbeitsstunden der Mutter vom Haushalts-Nettoeinkommen
abgezogen werden, sind ein gewichteter Durchschnitt aus den subventionierten
Betreuungskosten und privaten Kosten der Kinderbetreuung. Auf Basis der
simulierten Nettokeinkommen wird die Entscheidung der Mütter über
Erwerbsbeteiligung und Kinderbetreuung simultan geschätzt. Die ökonometrische
Spezifikation des Verhaltensmodells beruht auf einem diskreten Auswahlmodell
für Paneldaten, in dem für unbeobachtbare Heterogenität kontrolliert wird.
Mittels dieses Modells können verschiedene Reformen im Bereich der
Familienpolitik untersucht werden. Dies wird exemplarisch anhand von vier
Reformen aus den Bereichen Kinderbetreuung und Haushaltsbesteuerung
illustriert. Die Ergebnisse zeigen, dass eine Erhöhung der Verfügbarkeit von
Betreuungsplätzen eine stärkere Steigerung der Erwerbstätigkeit
(Partizipationquote von Müttern stiege um 1.4 Prozentpunkte) von Müttern mit
sich brächte als eine Abschaffung der Elternbeiträge bei gleichbleibender
Verfügbarkeit von Betreuungsangeboten (Steigerung um 0.7 Prozentpunkte). Ein
Familiensplitting nach französischem Vorbild hätte keine nennenswerten
Auswirkungen auf die Erwerbstätigkeit von Müttern, da dieses System dem
derzeit in Deutschland bestehenden Ehegattensplitting mit Kindergeld bzw.
Kinderfreibeträgen sehr ähnlich ist. Deutlich größere Effekte hätte hingegen
ein Übergang zur Individualbesteuerung. In diesem Fall stiege die
Partizipationsquote von Müttern um 5 Prozentpunkte. Wenn die Steuer-
Mehreinnahmen so einer Reform über eine Erhöhung des Kindergeldes an die
Familien ausbezahlt würden, brächte diese Art der Reform auch die größten
Wohlfahrtsgewinne für Familien mit sich.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
microsimulation
dc.subject
income distribution
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::330 Wirtschaft::330 Wirtschaft
dc.title
Evaluating Family Policy Reforms Using Behavioural Microsimulation
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Viktor Steiner
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Giacomo Corneo
dc.date.accepted
2007-06-22
dc.date.embargoEnd
2007-08-02
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000003105-9
dc.title.subtitle
The Example of Childcare and Income Tax Reforms in Germany
dc.title.translated
Die Evaluation familienpolitischer Maßnahmen auf Basis eines
Mikrosimulationsmodells für Deutschland
de
dc.title.translatedsubtitle
Reformen der Kinderbetreuung und Haushaltsbesteuerung in Deutschland
de
refubium.affiliation
Wirtschaftswissenschaft
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000003105
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2007/531/
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000003105
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access