dc.contributor.author
Özbek, Sinan Christopher
dc.date.accessioned
2018-06-08T01:07:19Z
dc.date.available
2011-02-08T09:46:06.516Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/12963
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-17161
dc.description.abstract
This thesis presents a qualitative study using Grounded Theory Methodology on
the question of how to change development processes in Open Source projects.
The mailing list communication of thirteen medium-sized Open Source projects
over the year 2007 was analyzed to answer this question. It resulted in eight
main concepts revolving around the introduction of innovation, i.e.\ new
processes, services, and tools, into the projects including topics such as the
migration to new systems, the question on where to host services, how radical
Open Source projects can change their ways, and how compliance to processes
and conventions is enforced. These are complemented with (1) the result of
five case studies in which innovation introductions were conducted with Open
Source projects, and with (2) a theoretical comparison of the results of this
thesis to four theories and scientific perspectives from the organizational
and social sciences such as Path Dependence, the Garbage Can model, Social-
Network analysis, and Actor-Network theory. The results show that innovation
introduction is a multifaceted phenomenon, of which this thesis discusses the
most salient conceptual aspects. The thesis concludes with practical advice
for innovators and specialized hints for the most popular innovations.
de
dc.description.abstract
Diese Dissertation widmet sich der Fragestellung, wie Technologien, Werkzeuge
und Prozesse der Softwaretechnik in Open-Source-Projekte eingeführt werden
können. Zur Beantwortung dieser Frage werden 13 mittelgroße Open-Source-
Projekte mit Hilfe der Grounded Theory Methodology untersucht und die
gewonnenen Erkenntnisse in acht Kernkategorien konzeptualisiert. Betrachtet
werden unter anderem die Bereitstellung von Infrastrukturressourcen,
Entscheidungsmechanismen, Adaptertechnologien, soziale und technische
Maßnahmen zur Einhaltung von Normen und Standards, die teilweise Einführung
von Technologien in fragmentierten Innovationslandschaften und die Rolle von
Zeit innerhalb von Innovationseinführungen. Diese Theoriebausteine werden
einerseits durch fünf Fallstudien in den Bezug zur praktischen Durchführung
von Innovationseinführung gestellt und andererseits durch einen Vergleich mit
existierenden Theorien aus der Organisations- und Sozialwissenschaft wie z.B.
Actor-Network Theory, Social Network Analysis, oder das Garbage Can Modell auf
einer theoretischen Ebene betrachtet. Die Arbeit beschreibt
Innovationseinführung als breitgefächert zu verstehendes Phänomen, welches
sich nicht auf einzelne, konzeptuelle Zusammenhänge reduzieren lässt. Die
Arbeit schließt mit praktischen Handlungsanleitungen mit besonderem Fokus auf
häufig auftretende Innovationsklassen, wie Versionskontrollsysteme,
Softwarelizenzen und Defektverwaltungssysteme.
de
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/de/
dc.subject
Process Improvement
dc.subject
Grounded Theory
dc.subject
Action Research
dc.subject
Software Development
dc.subject
Software Development Tools
dc.subject.ddc
000 Informatik, Informationswissenschaft, allgemeine Werke::000 Informatik, Wissen, Systeme::000 Informatik, Informationswissenschaft, allgemeine Werke
dc.title
Introducing innovations into Open Source projects
dc.contributor.contact
christopher@oezbek.org
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Lutz Prechelt
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Kevin Crowston
dc.date.accepted
2010-12-17
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000020986-0
dc.title.translated
Innovationseinführung bei Open Source Projekten
de
refubium.affiliation
Mathematik und Informatik
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000020986
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000008953
dcterms.accessRights.dnb
free
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open access