dc.contributor.author
De Beukelaer, Sophie
dc.date.accessioned
2018-06-08T00:57:25Z
dc.date.available
2018-06-01T10:15:23.062Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/12736
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-16934
dc.description.abstract
Einleitung: Bei Normalprobanden wird angenommen, dass mit zunehmendem Alter
die anhaltende räumliche Aufmerksamkeit und schnelle Reaktionsfähigkeit auf
periphere Reize abnimmt (Crundall et al., 2002; Rogé et al., 2004). Patienten
mit homonymer Hemianopsie (HH) berichten im Alltag unterschiedlich mit ihrer
Gesichtsfeldeinschränkung umzugehen. In Laborsituationen konnten visuelle
Explorationsmuster beschrieben werden (Zihl, 1995), mithilfe derer die
Patienten ihr Defizit kompensierten. Methodik: Wir untersuchten insgesamt 73
Normalprobanden unterschiedlichen Alters und 14 Patienten mit HH in einem
Fahrsimulator–Versuchsaufbau. Augen–und Kopfbewegungen wurden dabei mittels
einer Kopf–montierten Augenbewegungs–Kamera aufgezeichnet (Hamel et al.,
2012). Die Studienteilnehmer sollten während des Fahrens von Strecken
unterschiedlicher Komplexität so schnell wie möglich auf aufkommende
Hindernisse verschiedener Ekzentrizitäten (peripher vs. zentral) reagieren.
Ergebnisse: Ältere Probanden führten mehr Kopfbewegungen durch, was ihre
Blickamplitude erweiterte, videospielerfahrene Probanden zeigten u.a. eine
breitere Varianz an Fixationen auf der Horizontalen, was ihnen zu einer
schnelleren Detektionsleistung auf peripher gelegene Objekte verhalf. Wir
konnten zeigen, dass „high performer“ (HP) mit HH eine deutlich breitere
Varianz an Augenbewegungen auf der Leinwand durchführten, als „low performer“
(LP). Dies ermöglichte den HP eine effiziente Kompensation. LP schätzten auf
Nachfrage ihre Fahrleistung dennoch als gut ein. Schlussfolgerung: Unser
Versuchsaufbau ermöglicht visuelles Explorationsverhalten von Normalprobanden
und Patienten innerhalb eines dynamischen und realitätsnahen Settings zu
erheben. Einen beginnenden, altersrelevanten visuoperzeptiven Funktionsabbau
konnten wir in unserem Kollektiv nicht objektivieren. Aufgrund des
maßgeblichen Einflusses der Videospielerfahrung empfehlen wir diese als
Variable in zukünftige Simulatorstudien miteinzubeziehen. Wir konnten
relevante Unterschiede bezüglich der Augenbewegungsparameter zwischen den
Patientengruppen und den Normalprobanden aufzeigen. Inwiefern unser
Studienaufbau als mögliches Augenbewegungsbasiertes Rehabilitationsverfahren
benutzt werden kann, muss in kommenden Untersuchungen evaluiert werden.
de
dc.description.abstract
Introduction: It is discussed, that with increasing age the capacity of fast
reaction towards upcoming obstacles as well as the visuospatial attention
decreases in situations with high workload (Crundall et al, 2002, Rogé et al.
2004). Patients with homonymous hemianopia (HH) report to handle their visual
field deficit quite differently after an infarction of the posterior cerebry
artery (PCA). Despite similar deficits one can distinguish in laboratory
testing situations different visual scan patterns (Zihl, 1995) allowing them
to compensate for their deficit. How do healthy persons of varying age and
patients with HH assure the coherence of their visuospatial perception in a
dynamic and complex natural–scene setting? Methods: We measured in total 73
healthy subjects of varying age and 14 patients with HH in our driving
simulator paradigm. Eye–and head movements were recorded via a head–mounted
Eye–Tracker. The participants were asked to detect as fast as possible towards
upcoming obstacles from two eccentricities (peripheral vs. central) while
driving scenarios of different road complexities. Results: Healthy subjects
did not differ regarding age in the use of eye–movements. Older participants
executed more head movements, in order to enlarge their field of view.
Participants with an extensive experience of animated video games, showed a
wider spread of fixations within the screen and detected faster manually
towards upcoming obstacles. We could show that high performing patients (HP)
had a wider spread of fixations within the screen, in comparison to low
performing patients (LP). This assured them an efficient compensatory behavior
in task. When asked to rate, LP rated their performance as good. Conclusion:
Our study paradigm enables us to assess reliably and in a standardized manner
the visual exploratory behavior of healthy subjects as well as patients with
visual field defect. We couldn’t find an age effect that would suggest early
visuoperceptual decline in our collective. Nevertheless, the level of
videogame experience being highly correlated with increasing age, we suggest
accounting for both variables in future simulation studies. We could show
relevant differences regarding the use of eye movements towards the blind
field within the patient group and in comparison to healthy subjects. For both
patient subgroups, further investigations of the individual scanning patterns
are needed in order to better understand the underlying cognitive mechanisms
as well as to evaluate the gain of a potential eye–movements based
rehabilitation task within our experimental setup.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
visual field defect
dc.subject
driving simulator
dc.subject
compensatory behaviour
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Visuelles Explorationsverhalten von Normalprobanden und Patienten mit
homonymer Hemianopsie: Analyse mittels Fahrsimulator
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2018-06-16
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000106409-7
dc.title.translated
Visual exploratory behaviour of normal subjects and patients with homonymous
hemianopia: analysis with driving simulator
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000106409
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000023221
dcterms.accessRights.dnb
free
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open access