dc.contributor.author
Kang, Eun Jeung
dc.date.accessioned
2018-06-08T00:47:23Z
dc.date.available
2016-11-17T10:43:55.326Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/12463
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-16661
dc.description.abstract
Direct current (DC) potentials are slow electrical potentials measured in the
extracellular space which reflect biophysicochemical phenomena in neurons and
astrocytes such as spreading depolarization (SD) or ictal epileptic events
(IEE). It is nevertheless assumed that DC potentials can also arise at the
blood-brain barrier (BBB). For example, the latter may apply to CO2-dependent
DC shifts, which I further investigated in rats in study 1. To start with, I
found that one of the major supporting arguments for this hypothesis is
invalid, namely the DC change following intracarotideal dehydrocholate (DHC)
application, because intracarotideal DHC causes not only BBB opening but also
middle cerebral artery thrombosis with focal cerebral ischemia.
Intracarotideal DHC is thus not a suitable model to study isolated BBB
opening. Nevertheless, I then applied a number of neuronal/astrocytic channel
blockers topically to the brain. They should have altered the CO2-dependent DC
shift if it were of neuronal/astrocytic origin, but they failed to do so.
Moreover, the typical CO2-dependent DC shift was lacking in brain slices,
which lack an intact BBB, whereas DC shifts of SDs or IEEs are preserved. This
further supported the origin of the CO2-dependent DC shift at the BBB. Using
pH- and K+-selective microelectrodes in vivo, we then found further evidence
that the CO2-dependent DC shift is specifically generated by the proton
gradient across the BBB. Thus, it seems to be a marker for the closed
paracellular pathway, which maintains the ion gradients across the BBB under
physiological conditions. Using this tool, we then provided functional
evidence for previous results with electron microscopy for the first time that
the BBB opens in a hierarchical manner under pathological conditions. First,
the transcellular pathway allows macromolecules such as albumin to pass. Only
later, the paracellular pathway opens for small molecules such as protons or
potassium. In the second study, we investigated the detection of SDs using
DC/alternating current (AC)-scalp-electroencephalography (EEG) simultaneously
with invasive DC/AC-electrocorticography (ECoG) in patients with aneurysmal
subarachnoid hemorrhage (aSAH). DC/AC-ECoG is the gold standard to measure
SDs. However, we also found correlates of both DC and AC changes of SDs in the
scalp-EEG. This may offer a non-invasive approach to detect SDs in patients in
the future, but the tool requires further refinement. In the third study, we
investigated hemodynamic responses to SDs and IEEs in an aSAH patient using DC
/AC-ECoG and laser-Doppler flowmetry. We found that hypoemic responses
occurred not only during SDs but also during IEEs. Interestingly, these
hypoemic responses showed a spatial association with increased BBB
permeability, indicating a possible relationship between BBB dysfunction and
abnormal hemodynamic responses to SDs and IEEs.
de
dc.description.abstract
Direct current (DC) Potentiale sind langsame elektrische Potentiale im
Extrazellulärraum, die neuronal/astrozytäre Phänomene wie spreading
depolarization (SD) oder ictal epileptic events (IEE) anzeigen. DC Potentiale
könnten aber auch an der Bluthirnschranke (BBB) entstehen. Dies wird z.B. für
das CO2-abhängige DC Potential diskutiert. In Studie 1 habe ich diese
Hypothese weiter untersucht. Zunächst musste ich feststellen, dass ein
wichtiges Argument dafür, nämlich die DC Potentialänderung nach
intrakarotidealer Gabe von Dehydrocholat (DHC), nicht stichhaltig ist, weil
keine isolierte Öffnung der BBB sondern eine fokale zerebrale Ischämie durch
DHC induziert wird. Im Anschluss applizierte ich jedoch eine Reihe von
neuronalen/astrozytären Kanalinhibitoren in vivo, die das CO2-abhängige DC
Potential beeinflussen sollten, würde es in Neuronen oder Astrozyten generiert
werden. Dies war jedoch nicht der Fall. Außerdem zeigen Hirnschnitte, denen
eine intakte BBB fehlt, die typischen DC Potentiale von SD und IEEs, das
typische CO2-abhängige DC Potential konnten wir jedoch nicht nachweisen. Auch
dies unterstützt seine Entstehung an der BBB. Messungen mit pH- und
K+-sensitiven Mikroelektroden in vivo unterstützten zudem die Annahme, dass
das CO2-abhängige DC Potential durch den Protonengradienten an der BBB
entsteht. Somit wäre es ein Marker für den physiologischerweise geschlossenen,
parazellulären Passageweg, der für die Aufrechterhaltung der Ionengradienten
über die BBB verantwortlich ist. Mit diesem Marker konnten wir dann zum ersten
Mal ein funktionelles Argument für Befunde früherer elektronenmikroskopischer
Studien liefern, dass sich die BBB unter pathologischen Bedingungen in
hierarchischer Weise öffnet. Zuerst öffnet sich der transzelluläre Passageweg
für Makromoleküle wie Albumin, erst später der parazelluläre Passageweg für
kleine Moleküle wie Protonen oder Kalium. In der zweiten Studie untersuchten
wir die Detektion von SDs mittels DC/alternating current (AC)-scalp-
Elektroenzephalografie (EEG) parallel zur invasiven DC/AC-Elektrokortikografie
(ECoG) in Patienten mit aneurysmatischer Subarachnoidalblutung (aSAH). Die DC
/AC-ECoG ist der Goldstandard zur SD-Messung. Jedoch fanden wir auch Korrelate
der DC- und AC-Veränderung in der scalp-EEG. Dies könnte in Zukunft zu einer
nicht-invasiven, klinischen Methode der SD-Detektion weiterentwickelt werden.
In der dritten Studie analysierten wir hämodynamische Antworten auf SDs und
IEEs in einem Patienten mit aSAH anhand DC/AC-ECoG und Laser-Doppler
Flussmessung. Nicht nur bei SDs sondern auch bei IEEs traten hypoämische
Antworten auf, die einen räumlichen Zusammenhang mit erhöhter BBB-
Permeabilität aufwiesen. Dies deutet möglicherweise auf eine Beziehung
zwischen BBB-Störung und abnormalen hämodynamischen Antworten auf SDs und IEEs
hin.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
blood-brain barrier
dc.subject
paracellular pathway
dc.subject
transcellular pathway
dc.subject
spreading depolarization
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Experimental and clinical studies of the extracellular direct current (DC)
potential
dc.contributor.firstReferee
N.N
dc.contributor.furtherReferee
N.N
dc.date.accepted
2016-12-09
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000103157-2
dc.title.subtitle
implications for (i) the assessment of electrical blood-brain barrier
integrity and (ii) detection of spreading depolarization
dc.title.translated
Experimentelle und klinische Studien des extrazellulären direct current
(DC)-Potenzials
de
dc.title.translatedsubtitle
Implikationen für (1.) die Evaluierung der Intaktheit der elektrischen Blut-
Hirn-Schranke und (2.) die Detektion der spreading
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000103157
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000020119
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access