dc.contributor.author
Wetzstein, Nils
dc.date.accessioned
2018-06-07T15:33:04Z
dc.date.available
2017-12-08T08:57:30.953Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/1239
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-5441
dc.description.abstract
Whipple's disease (WD) is a very rare disease caused by Tropheryma whipplei
(TW), an intracellular bacterium with a reduced genome. Its main clinical
manifestations are classical Whipple disease (WD) with gastrointestinal
affection, neurological manifestations (NW), endocarditis (EW) and isolated
pulmonary affection (IP). An asymptomatic carriage (AC) occurs frequently. In
the present study, 17 strains of TW have been successfully cultured, their DNA
extracted and their genomes sequenced by SOLiD-technology. They were set into
context with the two reference strains Twist and TW08/27 by whole-genome
comparison. Genotyping data according to the HVGS genotyping system for our
study group but also for all European samples was examined. Two predominant
genotypes (Gt1 and Gt3) could be described in France and Germany in our group
as in all TW genotyping data. Typing resolution could be increased by
implementing genomotypes. Hereby, no significant clustering of identical
clinical manifestations could be observed. The ANI did not decrease with
increasing geographical distance. But same genotypes showed higher ANIs in all
of their genomes. The pan-genome of TW could be constructed. As other
intracellular bacteria, TW shows a closed pan-genome, with a reduced genome
mirroring a sympatric life style and a putative close relationship to its
human host. This underlines the theory that TW is a commensal of the gut and
causes disease only in distinct situations with a certain immunological
disorder.
de
dc.description.abstract
Morbus Whipple ist eine sehr seltene Ekrankung, die durch Tropheryma whipplei
(TW) verursacht wird. Hierbei handelt es sich um ein intrazelluläres Bakterium
mit einem reduzierten Genom. Die hauptsächlichen klinischen Manifestationen
der Erkrankung sind klassischer Morbus Whipple (CWD) mit gastrointestinaler
Symptomatik, neurologische Manifestationen durch TW (NW), eine Endokarditis
durch TW (EW) und eine isoliert pulmonale Beteiligung (IP). Häufig kommt aber
auch eine asymptomatische Besiedlung mit dem Erreger vor (AC) . Im Rahmen
dieser Arbeit wurden 17 TW-Stämme erfolgreich kultiviert und ihre Genome
mittels SOLiD-Technik sequenziert. Diese wurden mit den Referenzstämmen, Twist
und TW08/27, verglichen und mit vorherigen Genotypisierungsdaten
kontextualisiert. Es zeigten sich in Deutschland und Frankreich zwei
prädominante Genotypen (Gt1 und Gt3). Die Typisierungsauflösung konnte mittels
Implementierung von Genomotypen erhöht werden. Hierbei waren jedoch keine
signifikanten Gruppierungen anhand der klinischen Manifestationen zu
verzeichnet. Die durchschnittliche Nukleotididentität (ANI) verhielt sich
nicht antipropotional zur geographischen Distanz, jedoch zeigten sich für
gleiche Genotypen signifikant höhere ANIs. Ebenso wurde das Pangenom von TW
konstruiert. Wie andere intrazelluläre Erreger hat TW ein geschlossenes
Pangenom. Dies kann als Hinweis auf ein enge Beziehung zum menschlichen
Wirtsorganismus in der Evolutionsgeschichte gewertet werden und unterstreicht
die Theorie, dass TW als Kommensale lebt und nur bei Menschen mit einer
bestimmten Immunschwäche Erkrankungen hervorruft.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Tropheryma whipplei
dc.subject
Whipple's disease
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Genotyping and genomotyping of Tropheryma whipplei – the causative agent of
Whipple's Disease
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2017-12-08
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000105313-9
dc.title.translated
Genotypisierung und Genomotypisierung von Tropheryma whipplei, dem
ursächlichen Agens des Morbus Whipple
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000105313
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000022050
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access