dc.contributor.author
Höpfner, Michael
dc.date.accessioned
2018-06-08T00:23:32Z
dc.date.available
2007-05-25T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/11876
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-16074
dc.description
Titelblatt, Inhaltsverzeichnis und Zusammenfassung
Einleitung
Ergebnisse in Form von Veröffentlichungen
Diskussion
Zusammenfassung und Fazit
Literaturverzeichnis
dc.description.abstract
Die beiden Wachstumsfaktorrezeptoren EGFR und IGF-1R sind als Zielproteine für
neuartige, zielgerichtete Krebstherapien aus verschiedenen Gründen
interessant. Zum einen sind beide Rezeptoren in vielen Tumoren überexprimiert
oder besitzen aufgrund von Mutationen eine unphysiologisch hohe Aktivität. Da
gerade die Aktivität dieser beiden Wachstumsfaktorrezeptoren eine wichtige
Rolle bei der Tumorentstehung und -progression spielt, bieten Inhibitionen auf
der Ebene der Rezeptoraktivierung bzw. Hemmungen der vorhandenen
Rezeptoraktivität interessante Behandlungsstrategien für innovative
Tumortherapieansätze. Zum anderen könnten sich neue Möglichkeiten für
nebenwirkungsärmere und patientenverträglichere Therapien eröffnen, da
Wachstumsfaktorrezeptor-basierte Ansätze im Gegensatz zu den konventionellen
palliativen Behandlungsmethoden mit Zytostatika und/oder Bestrahlung eine
größere Zielgerichtetheit und Selektivität aufweisen. In der vorliegenden
Arbeit wurde die Wirksamkeit der zielgerichteten Blockade von EGFR und IGF-1R
an verschiedenen gastrointestinalen Tumorentitäten überprüft, die bislang in
diesem Zusammenhang noch nicht untersucht worden sind. Hierbei konnte der
Nachweis der in-vitro-Wirksamkeit dieses Therapiekonzepts gezeigt werden.
Durch die zusätzliche Charakterisierung der beteiligten
Signaltransduktionswege erweitern die Untersuchungsergebnisse außerdem das
Verständnis hinsichtlich der Bedeutung von EGFR- und IGF-1R-Inhibitionen zur
Proliferationskontrolle gastrointestinaler Karzinome. So konnte gezeigt
werden, dass die Blockade von EGFR und IGF-1R durch spezifische EGFR-
Tyrosinkinaseinhibitoren oder durch monoklonale Antikörper das Wachstum der
Tumorzellen von hepatozellulären, kolorektalen, ösophagealen und
neuroendokrinen gastrointestinalen Karzinomen inhibiert, und dass daran
Apoptose und/oder Zellzyklusmodulationen beteiligt sind. Aus dem Wissen um die
beteiligten Signalwege lassen sich wichtige Schlussfolgerungen für mögliche
kombinationstherapeutische Ansätze ableiten, bei denen die
Wachstumsfaktorrezeptor-basierten Inhibitionen mit Arzneistoffen kombiniert
werden, die in der Therapie der jeweiligen Tumoren bereits etabliert sind. In
diesem Zusammenhang konnte herausgearbeitet werden, dass EGFR- und IGF-1R
Inhibitoren das Potenzial besitzen, die Wirkung konventioneller
Chemotherapeutika (über-)additiv zu steigern. Diese Eigenschaft könnte sie
daher in besonderem Maße für kombinationstherapeutische Ansätze zur dringend
benötigten effizienteren medikamentösen Therapie gastrointestinaler Tumoren
qualifizieren. Ferner wurde die Transaktivierung des EGFR durch Aktivierung
des IGF-1R nachgewiesen. Der interessante Ansatz einer kombinierten Inhibition
der beiden miteinander interagierenden Wachstumsfaktorrezeptoren wurde weiter
verfolgt und es konnte gezeigt werden, dass die simultane Blockade von EGFR-
und IGF-1R zu einer (über-)additiven Steigerung der antiproliferativen
Wirksamkeit führt. Auch die Möglichkeit eines dualen Angriffs an einem
Wachstumsfaktorrezeptor zur Wirkungssteigerung wurde untersucht. So konnte am
Beispiel des EGFR gezeigt werden, dass die simultane Wachstumsfaktorrezeptor-
Inhibition mittels Tyrosinkinaseinhibitor und monoklonalem Antikörper zu einer
deutliche Zunahme der antiproliferativen Effektivität bei den untersuchten
gastrointestinalen Karzinomzellmodellen führt. Zur Übertragbarkeit der an
Zelllinien gewonnenen Ergebnisse wurden zudem Untersuchungen an
Primärzellkulturen aus Biopsaten/Resektaten von humanen kolorektalen-,
neuroendokrinen- und ösophagealen Karzinomen durchgeführt, welche im Vergleich
zur ausschließlichen Verwendung humaner Zelllinien ein patientennäheres
Untersuchungsmodell darstellen. Die besondere Notwendigkeit und das prädiktive
Potenzial derartiger Testungen wurde dadurch unterstrichen, dass trotz des
grundsätzlich guten Ansprechens auf die Behandlungen deutliche individuelle
Sensitivitätsunterschiede bis hin zur relativen Unsensitivität einzelner
Proben beobachtet wurden. Insofern erscheint die vorgestellte Methode zur in-
vitro-Testung an Primärkulturzellen als eine einfache und praktikable
Möglichkeit zur Einschätzung, ob ein individuelles Therapieansprechen zu
erwarten ist.
de
dc.description.abstract
Due to several reasons the epidermal growth factor receptor (EGFR) and also
the insulin-like growth factor receptor-1 (IGF-1R) are promising targets for
innovative and targeted anti-tumor therapies. Tumor -development and
-progression particularly depend on the activity of these two receptors, which
are over-expressed and/or over-activated in many tumors. Thus, inhibition of
EGFR- and IGF-1R signaling by blocking the receptors´ intrinsic tyrosine
kinase activities or by blocking the receptors´ ligand binding sites with
monoclonal antibodies are encouraging strategies for future anti-tumor
therapies. Moreover, growth factor receptor-based strategies may offer new
possibilities for a more effective and well-tolerated medical treatment,
because of an enhanced tumor selectivity as compared to conventional
chemotherapy with cytostatics and/or radiation. In the present work the growth
inhibitory effectiveness and specificity of EGFR- and IGF-1R- blockade was
evaluated in gastrointestinal tumors (e.g. hepatocellular-, colorectal-,
esophageal carcinoma and neuroendocrine gastrointestinal tumors), which have
not been evaluated in this respect so far. In-vitro-studies clearly
demonstrated the excellent suitability of EGFR- and IGFR-1R-inhibition for
growth control of gastrointestinal tumor cells. The antiproliferative effects
were shown to be based on cell cycle arrest and/or the induction of apoptosis,
while unspecific cytotoxicity did not contribute to the observed growth
inhibition. The in-depth characterization of the signaling events and pathways
which were causative for the observed antineoplastic effects expands the
current knowledge on the particular meaning of EGFR- and IGF-1R-inhibition for
growth control of gastrointestinal tumors. Moreover, these findings are of
great interest for combination treatments, in which growth-factor receptor
inhibitors were combined with cytostatics that are already in use for the
palliative treatment of the respective gastrointestinal cancers. Both EGFR- as
well as IGF-1R- inhibitors were shown to (over-)additively enhance the
effectiveness of conventional cytostatics qualifying them as promising drugs
for future combination treatments. Moreover, transactivation of the EGFR-
system by IGF-1R activation was detected, leading to the idea of dual-
targeting gastrointestinal tumor cells by both EGFR- and IGF-1R inhibitors for
enhanced growth inhibition. In fact, the simultaneous blockade of both growth-
factor receptors resulted in additive and even over-additive growth inhibitory
effects. Additionally, the growth inhibitory potency of a dual inhibition of
EGFR signaling by simultaneous treatment with EGFR-specific monoclonal
antibodies and tyrosine kinase inhibitors was evaluated. This dual inhibition
strategy also resulted in enhanced antiproliferative and apoptotic effects as
compared to mono-treatment with either inhibitor alone. In addition to in-
vitro studies on permanent cell lines, primary cell cultures of human
gastrointestinal cancers (e.g. colorectal-, esophageal carcinoma and
neuroendocrine gastrointestinal tumors) were established and investigated. The
primary goal of these additional investigations was to study the
antineoplastic potency of EGFR- and IGF-1R-inhibition in clinically more
relevant cell models, as permanent cell lines may represent well- suited but
nevertheless non-representative models of the respective gastrointestinal
cancers. Moreover, chemosensitivity testing of primary cultures was performed
to establish a new method for predicting the response of an individual patient
to a certain drug. The findings on primary cell cultures generally underlined
the suitability of EGFR- and IGF-1R blockade for growth inhibition of
gastrointestinal cancers. Nevertheless, as discrepancies concerning the
individual sensitivity to the respective treatment with EGFR- and IGF-1R
inhibitors were observed between the different gastrointestinal cancers but
also within a respective tumor entity, these findings also emphasize the need
for individual pre-testings. Because of its convenience and practicability the
presented approach using preprocessed primary cell cultures appears to be a
promising method to do that. Taken together, the findings present here clearly
demonstrated that both the EGFR as well as the IGF-1R are promising targets
for innovative and targeted anti-tumor therapies of gastrointestinal tumors.
The present work provided first information for a better understanding of the
underlying mechanisms of the antiproliferative potency of EGFR- and IGF-1R-
based approaches for the treatment of gastrointestinal tumors. The findings
will open up multiple points of contact for further investigations, especially
concerning the development of tailored combination treatments with enhanced
efficacy. Moreover, the interesting data on dual targeting gastrointestinal
tumor cells with EGFR- and IGF-1R inhibitors for simultaneous inhibition of
these two interacting growth factor receptors appears to be a very promising
approach for future treatment strategies. The same holds true for dual
inhibition of one growth factor receptor by simultaneous blockade with
tyrosine kinase inhibitors and monoclonal antibodies. Future investigations
will aim to confirm the in vivo suitability of the in vitro data presented in
this study. The encouraging findings on primary cell culture testings give
rise to the assumption that respective in vivo evaluations will be successful.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
growth factor receptors
dc.subject
tyrosine kinase inhibition, gastrointestinal carcinoma
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Wachstumsfaktorrezeptoren als Zielproteine in der gastrointestinalen
Onkologie: Bedeutung des EGF- und IGF-1-Rezeptors bei der Wachstumsregulation
gastrointestinaler Tumoren
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Peter Schirmacher
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Guido Adler
dc.date.accepted
2007-05-15
dc.date.embargoEnd
2007-01-12
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000002588-1
dc.title.translated
Growth factor receptors as targets in gastrointestinal oncology: Impact of
EGF- and IGF-1 receptors
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000002588
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2007/320/
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000002588
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access