dc.contributor.author
Maidhof, Clemens
dc.date.accessioned
2018-06-08T00:19:15Z
dc.date.available
2016-05-30T08:31:45.098Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/11780
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-15978
dc.description.abstract
Music performance is regarded as one of the most complex human behaviors. A
fundamental aspect of music making is highly accurate motor control and
ensuring that the intended goals are or will be achieved. For that, musicians
have to constantly monitor their performed actions and the resulting sensory
effects in order to detect deviations from the intended behavior. However, the
cognitive and neural mechanisms of action monitoring including error
processing during complex time-based sequential behaviors such as music
performance have remained elusive. This dissertation describes three
experiments that investigated different aspects of action monitoring during
piano performances of skilled musicians by using event-related potentials
(ERPs). In Experiment 1 and 2, ERPs elicited by correctly produced key presses
and their corresponding auditory feedback were compared to ERPs elicited by
correctly produced key presses whose auditory feedback (pitch content) was at
random positions manipulated (action condition). Additionally, ERPs were
recorded while pianists merely listened to those stimuli they had to perform
in the action condition (perception condition). Results suggest that the
intention and action of producing a certain auditory effect enhances
expectancies and influences the processing of the auditory input (indicated by
a larger feedback-related negativity in the action compared to the perception
condition). In Experiment 3, the comparison of ERPs elicited by correctly and
incorrectly produced key presses showed that error-related processes occur
before auditory feedback of an error is available. In addition, a newly
developed setup allowed for the simultaneous recording of detailed movement
and EEG data. Results of the combined analysis of pianists’ finger movements
and ERP results tentatively indicate that tactile feedback might play an
important role for error detection. Both main findings are explained in terms
of predictive mechanisms based on the common coding approach and internal
forward models.
de
dc.description.abstract
Musizieren ist ein komplexes Unterfangen und erfordert präzise motorische
Kontrolle und Handlungsüberwachung. So kann festgestellt werden, ob
ausgeführte Handlungen und ihre sensorischen Effekte dem intendierten
Verhalten entsprechen. Die neurokognitiven Grundlagen der Handlungsüberwachung
während eines komplexen Verhaltens wie dem Musizieren sind jedoch weitgehend
noch unerforscht. Im Rahmen dieser Arbeit wurden drei Experimente
durchgeführt, die mittels Ereignis-korrelierten Potentialen (EKPs) Aspekte der
Handlungsüberwachung (inklusive Fehlerverarbeitung) bei Musikern während des
Klavierspielens aus dem Gedächtnis untersuchten. In den Experimenten 1 und 2
wurden EKPs verglichen, die einmal während korrekt gespielter Noten samt
korrekter auditorischer Rückmeldung, und einmal während korrekt gespielter
Noten, die eine manipulierte auditorische Rückmeldung enthielten, evoziert
wurden (Handlungsbedingung). Zusätzlich wurden EKPs in einer Bedingung
gemessen, in der Versuchsteilnehmer die Stimuli lediglich hörten, die sie in
der Handlungsbedingung produzieren mussten (Wahrnehmungsbedingung). Die
Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Intention und die ausgeführte Handlung
Erwartungen bezüglich der auditorischen Rückmeldung verstärken, was sich in
einer grösseren Amplitude der Feedback-related negativity in der Handlungs- im
Vergleich zur Wahrnehmungsbedingung widerspiegelte. In Experiment 3 wurden
EKPs miteinander verglichen, die während des Spielens korrekter und
inkorrekter Noten evoziert wurden. Die Ergebnisse lassen darauf schließen,
dass Prozesse der Fehlerverarbeitung schon vor der auditorischen Rückmeldung
des Fehlers ablaufen, und somit unabhängig von dieser sind. Eine kombinierte
Betrachtung der Fingertrajektorien und EKPs lässt vorläufig vermuten, dass der
taktilen Rückmeldung von Tastendrücken eine wichtige Rolle für frühe
fehlerbezogene Prozesse während des Klavierspiels zukommt. Diese Befunde
werden innerhalb des Ansatzes des common coding und interner Vorwärtsmodelle
erklärt.
de
dc.format.extent
ii, 112 Seiten
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
music performance
dc.subject
action monitoring
dc.subject
error processing
dc.subject
motion capture
dc.subject
auditory feedback
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::150 Psychologie::153 Kognitive Prozesse, Intelligenz
dc.title
Neurophysiological correlates of action monitoring during music performance
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Stefan Koelsch
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Dirk Ostwald
dc.date.accepted
2016-03-04
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000101911-2
dc.title.translated
Neurophysiologische Korrelate der Handlungsüberwachung während des Musizierens
de
refubium.affiliation
Erziehungswissenschaft und Psychologie
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000101911
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000019225
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access