dc.contributor.author
Schröder, Sabrina
dc.date.accessioned
2018-06-08T00:17:23Z
dc.date.available
2013-10-17T08:23:37.035Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/11726
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-15924
dc.description.abstract
Zielstellung: Identifikation, Vermeidung und Lösung arzneimittelbezogener
Probleme (ABP) sowie Verbesserung des subjektiv empfundenen
Gesundheitszustandes, der gesundheitsbezogenen Lebensqualität und der Qualität
der Arzneimitteltherapie von Patienten mit Morbus Parkinson durch
Pharmazeutisches Management in Hausapotheken. Methodik: In Vorstudien wurde
eine ABP-Checkliste für das Pharmazeutische Management von Parkinsonpatienten
entwickelt und das methodische Vorgehen zur Analyse leitliniengerechter
Verschreibungen von Parkinsonmedikamenten als eine Kenngröße für die Qualität
der Arzneimitteltherapie ermittelt. In der darauf folgenden offenen,
prospektiven, multizentrischen Parallelgruppenstudie wurden Parkinsonpatienten
über 8 Monate durch 32 Offizin-Apotheker nach den standardisierten Vorgaben
der Barmer Hausapothekerverträge betreut (Betreuungsgruppe). Art und
Häufigkeit der von den Apothekern aufgedeckten ABP, der dokumentierten
Interventionen und Resultate wurden analysiert und die klinische Bedeutsamkeit
der erfassten ABP durch ein multidisziplinäres Expertenpanel bewertet. Die
mittleren Änderungen des 23-item Parkinson Skala Total Scores ([PS-23 TS],
primärer Endpunkt) und des 8-item Parkinson’s Disease Questionnaire Summary
Index ([PDQ-8 SI], sekundärer Endpunkt) zwischen Studienbeginn (T0) und 8
Monaten Follow-up (T1) sowie die Änderungen des Anteils der Patienten mit
Verstößen gegen die Beers-Liste und mit nicht leitliniengerechten
Verschreibungen von Parkinsonmedikamenten in der Betreuungsgruppe wurden mit
einer Vergleichsgruppe verglichen. Ergebnisse: Es wurden 235 Patienten in die
Parallelgruppenstudie eingeschlossen (113 Betreuungs- und 122
Vergleichsgruppe) mit 74 Studienabbrechern zu T1. In der Betreuungsgruppe
wurden 331 ABP aufgedeckt (4,5% klinisch besonders hoch bedeutsam, 48% bedingt
durch Parkinsonmedikamente). Das am häufigsten dokumentierte
Interventionsresultat war eine Anpassung des Behandlungsschemas (43,6%). Der
Gruppenvergleich zu T1 (’Linear Mixed Model’ Analyse) zeigte signifikant
bessere Werte in der Betreuungsgruppe für den primären (PS-23 TS, p<0,001) und
sekundären Studienendpunkt (PDQ-8 SI, p<0,01) sowie für die Änderungen der
Verstöße gegen die Beers-Liste (p=0,05). Gruppenunterschiede der nicht
leitliniengerechten Verschreibungen waren nicht signifikant. Schlussfolgerung:
Ein strukturiertes Patientenmanagement im Rahmen der Hausapothekerverträge
bewirkt eine signifikante Verbesserung messbarer Zielgrößen für die
Optimierung der Arzneimittelversorgung von Parkinsonpatienten.
de
dc.description.abstract
Objective: To investigate the effects of standardised pharmaceutical
management in ’local pharmacies’ on the identification, prevention and
resolution of drug-related problems (DRPs) as well as on the improvement of
health outcomes and quality of drug treatment in patients with Parkinson’s
disease (PD). Method: Two pre-studies were performed to develop; 1) a
checklist of DRPs in PD for the pharmaceutical management process 2) a
methodological approach for analyzing physicians’ adherence to the German PD
treatment guidelines as one parameter to control for quality of drug
treatment. Subsequently, an open-label, multicentre, longitudinal, parallel-
group study was conducted in PD outpatients. Patients were recruited by 32
community pharmacists (pharmacy group) and through local offices of the German
PD patients’ association (comparison group). All patients were assessed at
baseline (T0) and at 8 months follow-up (T1). In the intervening period, the
pharmacists provided patients in the pharmacy group with pharmaceutical
management according to the standards of the Barmer ’local pharmacies’
agreements. The type and frequency of DRPs identified in the pharmacy group
over the 8-month period, the clinical significance of DRPs (estimated by an
interdisciplinary expert team), the pharmaceutical service interventions and
the intervention outcomes were assessed. Mean changes in symptom-related
impairment of health status, assessed using the 23-item Parkinson’s Scale
Total Score (PS-23 TS, primary endpoint), and in the 8-item Parkinson’s
Disease Questionnaire Summary Index (PDQ-8 SI, secondary endpoint) were
compared between the pharmacy and comparison group at T1. The quality of drug
treatment was compared between the groups through changes in the proportion of
patients a) receiving inappropriate drugs according to the Beers Criteria and
b) not receiving therapy according to the national PD treatment guideline.
Results: In total 235 patients were enrolled into the study (113 pharmacy
group; 122 comparison group) with 74 drop-outs observed at T1. A total of 331
DRPs were identified in the pharmacy group; 48% were caused by PD drugs. The
clinical significance of the 331 DRPs was categorised as extremely important
in 4.5% of cases. Adjustments of the drug regimen accounted for the highest
percentage of intervention results (43.6%). Between-group comparison using a
mixed-model analysis showed that the mean changes in the primary endpoint
(PS-23 TS, p<0.001) and secondary endpoint (PDQ-8 SI, p<0.01) were
significantly in favour of the pharmacy group at T1. No significant changes
were observed in prescribers’ guideline adherence, but there was a significant
decrease in the proportion of patients receiving inappropriate drugs according
to the Beers List in the pharmacy group (p=0.05). Conclusion: This study shows
that standardised pharmaceutical management in ’local pharmacies’ has the
potential to make a valuable contribution to health care and enhances health
outcomes and age-related quality of drug treatment in patients with PD.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
community pharmacist
dc.subject
drug-related problems
dc.subject
Parkinson’s disease
dc.subject
pharmaceutical care
dc.subject
health outcomes
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Optimierung der Arzneimittelversorgung von Patienten mit Morbus Parkinson
durch Pharmazeutisches Management im Rahmen der Hausapothekerverträge
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2013-10-25
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000094591-3
dc.title.translated
Optimizing medical care of patients with Parkinson’s disease through
pharmaceutical management according to the local pharmacists agreement
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000094591
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000013630
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access