dc.contributor.author
Aleksandrov, Aleksandar Staykov
dc.date.accessioned
2018-06-07T23:49:24Z
dc.date.available
2017-12-08T08:54:19.269Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/11042
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-15240
dc.description.abstract
Introduction: Inflammatory cardiomyopathy (iCM) is a major cause of dilated
cardiomyopathy (DCM) and leading cause for heart transplantation. None of the
routine noninvasive methods is reliable enough in establishing the diagnosis
of iCM. Two-dimensional (2D) and three-dimensional (3D) speckle tracking
echocardiography (STE) enable an accurate assessment of minor segmental
alterations on myocardial contractility. The aim of our study was to assess
the reliability and diagnostic accuracy of 2D and 3D STE in patients with
endomyocardial biopsy-proven iCM. Methods: Two hundred fifty-five patients
with suspected iCM on whom endomyocardial biopsies had been performed were
included in the study. All of them underwent echocardiographic investigations
and images of 2D longitudinal strain and strain rate measurements were
recorded. In 57 patients 3D echocardiographic datasets were obtained and
analyzed. According to the results of the histopathological and
immunohistochemical analysis, the patients were classified into three groups:
no myocardial inflammation, DCM and iCM. Results: In 57 patients no myocardial
inflammation was detected, 60 patients were with DCM and 138 patients had iCM.
2D global longitudinal strain (GLS) was significantly attenuated in patients
with iCM compared to the patients without myocardial inflammation
(-14.50±5.40% vs. -18.39±4.05%, p<0.001), the same was observed for global
systolic longitudinal strain rate (-0.92± 0.32 1/s, vs. -1.11±0.26 1/s,
p<0.001) and global early diastolic longitudinal strain rate (1.16±0.45 1/s
vs. 1.53±0.41 1/s, p<0.001). 3D GLS was significantly reduced in iCM patients
compared to those without myocardial inflammation (-12.73±4.58% vs.
-17.88±4.34%, p=0.003), global area strain (GAS), global circumferential
strain (GCS) and global radial strain (GRS) were also significantly attenuated
in patients with iCM compared to patients without myocardial inflammation
(-22.09±7.46% vs. -30.01±6.12%, p=0.003; -13.22±4.53% vs. -17.39±3.84%,
p=0.013; and 32.89±14.14% vs. 49.18±14.01%, p=0.002, respectively). STE
parameters appeared highly predictive for detection of iCM. The 3D GRS showed
the highest predictive values (area under the receiver operating curve of
0.793), followed by 3D GLS, GAS and GCS (area under the receiver operating
curve of 0.790; 0.773 and 0.773, respectively). We found strong and
significant correlations between 2D and 3D STE indexes and left ventricular
(LV) ejection fraction, LV dimensions and volumes, maximal LV outflow tract
velocity and tissue Doppler parameters. Conclusion: Our results showed that 2D
and 3D STE indexes have the potential to facilitate early prediction of
myocardial inflammation and could serve as useful noninvasive diagnostic
tools.
de
dc.description.abstract
Einleitung: Die inflammatorische Kariomyopathie (iCM) ist eine wesentliche
Ursache für eine dilatative Kardiomyopathie (DCM) und diese wiederum einer der
häufigsten Gründe für eine Herztransplantation. Keine der routinemäßigen
nicht-invasiven Untersuchungsmethoden ist zuverlässig genug, die Diagnose iCM
zu stellen. Die zweidimensionale (2D) und dreidimensionale (3D) Speckle
Tracking Echocardiographie (STE) ermöglichen eine präzise Beurteilung bereits
geringer Veränderungen der myokardialen Kontraktilität. Ziel unserer Studie
war es, die Zuverlässigkeit und die diagnostische Genauigkeit der 2D und 3D
STE bei Patienten mit bioptisch nachgewiesener iCM zu bewerten. Methodik: 255
Patienten mit Verdacht auf iCM, bei denen Endomyokardbiopsien durchgeführt
worden waren, wurden in die Studie eingeschlossen. Bei allen Patienten wurden
Echokardiographien durchgeführt und Bilder für Messung von 2D longitudinalen
Strain und Strain Rates gespeichert. Bei 57 Patienten wurden 3D
Echokardiographiedatensätze aufgenommen und analysiert. Entsprechend der
histopathologischen Befunde und der immunohistochemischen Analyse wurden die
Patienten in drei Gruppen eingeteilt: keine Myokardinflammation, DCM und iCM.
Ergebnisse: Bei 57 Patienten wurde keine Myokardinflammation nachgewiesen, bei
60 Patienten wurde eine DCM und bei 138 eine iCM nachgewiesen. 2D globaler
longitudinaler Strain (GLS) war bei Patienten mit iCM im Vergleich zu
Patienten ohne Myokardinflammation signifikant abgeschwächt (-14.50±5.40% vs.
-18.39±4.05%, p<0.001), selbiges wurde auch für die globale systolische
longitudinale Strain Rate (-0.92± 0.32 1/s, vs. -1.11±0.26 1/s, p<0.001) und
die globale frühdiastolische longitudinale Strain Rate nachgewiesen (1.16±0.45
1/s vs. 1.53±0.41 1/s, p<0.001). 3D GLS war signifikant vermindert bei
Patienten mit iCM verglichen mit Patienten ohne Myokardinflammation
(-12.73±4.58% vs. -17.88±4.34%, p=0.003). Der globale area Strain (GAS), der
globale zirkumferenzielle Strain (GCS) und der globale radiale Strain (GRS)
waren auch bei Patienten mit iCM signifikant reduziert im Vergleich zu
Patienten ohne Myokardinflammation (-22.09±7.46% vs. -30.01±6.12%, p=0.003;
-13.22±4.53% vs. -17.39±3.84%, p=0.013 bzw. 32.89±14.14% vs. 49.18±14.01%,
p=0.002). Die STE Parameter schienen für den Nachweis einer iCM hochprädiktiv
zu sein. Der 3D GRS zeigte die höchsten prädiktiven Vorhersagewerte (Fläche
unter der Receiver-Operating-Characteristic Kurve von 0.793), gefolgt von 3D
GLS, GAS und GCS (Fläche unter der Receiver-Operating-Characteristic Kurve von
0.790; 0.773 bzw. 0.773). Wir fanden starke und signifikante Korrelationen
zwischen den 2D und 3D STE Indizes und der linksventrikulären (LV)
Ejektionsfraktion, LV-Dimensionen und Volumen, maximale LV-
Ausflusstraktgeschwindigkeit und Gewebe Doppler Parametern. Schlussfolgerung:
Unsere Ergebnisse zeigen, dass 2D und 3D STE Indizes das Potential haben, die
frühe Vorhersage einer Myokardinflammation zu erleichtern und könnten als
zusätzliche nicht-invasive diagnostische Untersuchungen dienen.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
inflammatory cardiomyopathy
dc.subject
speckle tracking echocardiography
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Myocardial deformation imaging in patients with inflammatory cardiomyopathy
dc.contributor.contact
sasho.as@gmail.com
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2017-12-08
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000105593-1
dc.title.translated
Myokardiale Deformationsbildgebung bei Patienten mit inflammatorischer
Kardiomyopathie
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000105593
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000022379
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access