dc.contributor.author
Kim, Hyung-Goo
dc.date.accessioned
2018-06-07T23:33:56Z
dc.date.available
2012-09-27T11:40:28.774Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/10658
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-14856
dc.description
Contents
Dedication----------------------------------------------------------------------------------
vi
Figures---------------------------------------------------------------------------------------
vii 1\. Aim of the
thesis---------------------------------------------------------------------- 1
1.1 Kallmann
syndrome------------------------------------------------------------ 1 1.2
Potocki-Shaffer syndrome---------------------------------------------------- 1
2\. List of original
publications------------------------------------------------------- 2 2.1
Paper
I-----------------------------------------------------------------------------
3 2.2 Paper
II----------------------------------------------------------------------------
4 2.3 Paper
III---------------------------------------------------------------------------
5 2.4 Paper
IV---------------------------------------------------------------------------
6 3\. ASHG
Abstract-------------------------------------------------------------------------
7 4\.
Introduction-----------------------------------------------------------------------------
8 4.1 Balanced translocations: visible bridges between genotypes and
phenotypes----------------------------------------------------------------- 8
4.2 Structural chromosome rearrangements---------------------------------- 10
4.3 A historical perspective: balanced translocations and positional
cloning--------------------------------------------------------------- 13 4.4
Balanced translocations associated with abnormal phenotypes-- 16 4.5 Balanced
translocations in recessive disorders------------------------- 19 4.6
Positional
effect------------------------------------------------------------------ 19
4.7 Balanced translocation as a “double hit”----------------------------------
21 4.8 Balanced translocations with discordant phenotype------------------ 21
4.9 Balanced translocations involving the X chromosome--------------- 23 5\.
Kallmann
syndrome----------------------------------------------------------------- 26
5.1
Introduction----------------------------------------------------------------------
26 5.2
Genetics--------------------------------------------------------------------------
28 5.3
Subjects--------------------------------------------------------------------------
29 5.3.1 Positional cloning of t(7;8)(p12.3;p11.2)dn--------------------- 29
5.3.2 Candidate gene approach with CHD7--------------------------- 29 5.3.3
Positional cloning of t(10;12)(q26.12;q13.11)dn-------------- 30 5.4
Hypothesis-----------------------------------------------------------------------
30 5.4.1 Positional cloning of t(7;8)(p12.3;p11.2)dn--------------------- 30
5.4.2 Candidate gene approach with CHD7--------------------------- 31 5.4.3
Positional cloning of t(10;12)(q26.12;q13.11)dn-------------- 32 5.5 Results
and Discussion------------------------------------------------------- 32 5.5.1
Positional cloning of t(7;8)(p12.3;p11.2)dn--------------------- 32 5.5.2
Candidate gene approach with CHD7--------------------------- 36 5.5.3
Positional cloning of t(10;12)(q26.12;q13.11)dn-------------- 40 6\. Potocki-
Shaffer syndrome------------------------------------------------------- 45 6.1
Introduction and Genetics----------------------------------------------------
45 6.2
Subjects---------------------------------------------------------------------------
46 6.2.1 DGAP012 patient with t(11;19)(p11.2;p13.2)dn--------------- 46 6.2.2
MCN1762 patient with t(1;11)(p13;p11.2)dn------------------- 47 6.2.3
GM03316---------------------------------------------------------------- 48 6.3
Hypothesis------------------------------------------------------------------------
49 6.4
Results-----------------------------------------------------------------------------
49 6.4.1 PHF21A is disrupted in unrelated subjects with chromosomal
translocations, ID, and CFA------------------------ 49 6.4.2 PHF21A maps to
the critical PSS interval associated with ID and
CFA---------------------------------------------------------------- 51 6.4.3
Murine Phf21a is expressed in the CNS and cranial
bones-------------------------------------------------------------- 53 6.4.4
Suppression of zebrafish phf21a expression causes CFA and neuronal
apoptosis------------------------------------------ 54 6.4.5 Disruption of
PHF21A in the translocation subjects derepresses
SCN3A---------------------------------------------------- 55 6.5 Discussion
----------------------------------------------------------------------- 56 7\.
Outlook and Conclusion
---------------------------------------------------------- 61 8\.
Acknowledgements-----------------------------------------------------------------
62 9\.
Literature--------------------------------------------------------------------------------
63 10\.
Summary------------------------------------------------------------------------------
76 11\.
Zusammenfassung----------------------------------------------------------------
77
dc.description.abstract
We took advantage of the unique opportunity to locate genes of developmental
importance provided by apparently balanced chromosomal rearrangements
associated with phenotypic abnormalities. By positional cloning at or near the
breakpoints, we aimed to identify the crucial disease genes whose functions
were disrupted or dysregulated by chromosomal rearrangement. This thesis
describes the positional cloning of disease genes for Kallmann and Potocki-
Shaffer syndromes from the breakpoint mapping to the genomic, bioinformatics,
molecular and functional analyses, supporting the conclusions that FGFR1 and
WDR11 cause Kallmann syndrome and PHF21A causes intellectual disability (ID)
and craniofacial anomalies (CFA) in Potocki-Shaffer syndrome. Additionally, a
candidate gene approach identified CHD7 as a new Kallmann syndrome gene.
Specifically, we show that FGFR1 is truncated by a translocation breakpoint at
8p11.2 and that haploinsufficiency is the likely underlying mechanism of
Kallmann syndrome in this patient with 46,XY,t(7;8)(p12.3;p11.2)dn. By
defining the chromosomal breakpoint of t(10;12)(q26.12;q13.11)dn from a
subject with Kallmann syndrome and scanning genes in its vicinity in unrelated
hypogonadal subjects, we have identified WDR11 at 10q26.12 as another gene
involved in human puberty. We discovered that WDR11 interacts with EMX1, a
homeodomain transcription factor involved in the development of olfactory
neurons, and that missense mutations reduce or abolish this interaction. By
candidate gene approach, we show that CHD7 is mutated in patients with
Kallmann syndrome, which represents a milder allelic variant of CHARGE
syndrome. Finally, through the characterization of two independent subjects
with balanced translocations involving 11p11.2 and supportive comparative
deletion mapping of Potocki-Shaffer syndrome patients with different
phenotypes, we have discovered that the ID and CFA phenotypes of Potocki-
Shaffer syndrome are both caused by haploinsufficiency of a single gene,
PHF21A, at 11p11.2. The research presented in this thesis underscores the
instrumental role of constitutional balanced chromosomal translocations in the
identification of monogenic disease genes by breakpoint mapping.
de
dc.description.abstract
Die systematische Untersuchung von Patienten mit balancierten
Chromosomenveränderungen ist eine erfolgversprechende Strategie zur
Identifizierung neuer, bisher unbekannter Krankheitsgene. Die hier vorliegende
Arbeit beschreibt die Positionsklonierung von Genen für das Kallmann- und das
Potocki-Shaffer-Syndrom durch Kartierung der Bruchpunkte und anschliessende
genomische, bioinformatische, molekulare und funktionelle Analysen. Diese
Untersuchungen haben Mutationen in den Genen FGFR1 und WDR11 als molekulare
Ursachen des Kallmann-Syndroms wahrscheinlich gemacht und CHD7 als neues Gen
für das Kallmann-Syndrom identifiziert. Darüberhinaus konnten wir nachweisen,
dass Mutationen im PHF21A-Gen zur geistigen Behinderung mit kraniofazialen
Auffälligkeiten führen, die für das Potocki-Shaffer-Syndrom charakteristisch
sind. Bei einem Träger einer de novo-Translokation zwischen den Chromosomen 7
und 8 (46,XY,t(7;8)(p12.3;p11.2)) konnten wir nachweisen, dass das FGFR1-Gen
durch den Bruchpunkt im kurzen Arm von Chromosom 8 durchtrennt wird. Dies
spricht dafür, dass eine Form des Kallmann-Syndroms durch Haploinsuffizienz
von FGFR1 verursacht wird. Durch Untersuchung einer anderen, ebenfalls mit
Kallmann-Syndrom assoziierten de novo-Translokation mit Bruchpunkten in den
langen Armen der Chromosomen 10 und 12 (t(10;12)(q26.12;q13.11) und
anschliessende Suche nach Mutationen im Bereich 10q26.12 bei nicht verwandten
Patienten haben wir WDR11 als ein weiteres Gen für Kallmann-Syndrom
identifiziert. Wir konnten zeigen, dass das WDR11-Protein mit dem Homeobox-
Transkriptionsfaktor EMX1 interagiert. Missense- Mutationen im WDR11-Gen
können diese Interaktion schwächen oder sogar zu einem vollständigen Verlust
der Interaktion führen. EMX1 spielt eine wichtige Rolle in der Entwicklung von
olfaktorischen Neuronen. Durch gezielte Suche nach Mutationen in
aussichtsreichen Kandidatengenen gelang es uns ausserdem, Defekte des
CHD7-Gens als weitere Ursache des Kallmann-Syndroms ausfindig zu machen. Im
Rahmen dieser Doktorarbeit haben wir schliesslich auch die molekulare Ursache
des Potocki-Shaffer-Syndroms aufgeklärt. Durch Kartierung von
Translokationsbruchpunkten im kurzen Arm von Chromosom 11 (11p11.2) bei zwei
nicht verwandten Patienten konnten wir zeigen, dass dieses Syndrom durch
Inaktivierung des PHF21A-Gens verursacht wird, und dass die für dieses Syndrom
charakteristische geistige Behinderung mit kraniofazialen Auffälligkeiten
durch Haploinsuffizienz des PHF21A-Gens erklärt werden kann. Die im Rahmen
dieser Arbeit erzielten Ergebnisse sind ein weiterer Beleg für die Bedeutung
von krankheitsassoziierten balanzierten Translokationen als sichtbare Brücke
zwischen Genotyp und Phänotyp und als Schlüssel für die molekulare Aufklärung
monogener Krankheiten.
de
dc.format.extent
Getr. Zählung
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Positional Cloning
dc.subject
Balanced Chromosome Translocation
dc.subject
Kallmann Syndrome
dc.subject
Potocki-Shaffer Syndrome
dc.subject.ddc
500 Naturwissenschaften und Mathematik
dc.title
Positional Cloning of New Disease Genes for Kallmann Syndrome and Potocki-
Shaffer Syndrome
dc.contributor.contact
hkim@chgr.mgh.harvard.edu
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Hans-Hilger Ropers
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Stephan Sigrist
dc.date.accepted
2012-09-26
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000039379-8
dc.title.translated
Positionelle Klonierung der Krankheitsgene für Kallmann Syndrom und Potocki-
Shaffer Syndrom
de
refubium.affiliation
Biologie, Chemie, Pharmazie
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000039379
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000012146
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access