dc.contributor.author
Weichbrodt, Miriam
dc.date.accessioned
2018-06-07T23:07:20Z
dc.date.available
2012-02-21T11:35:56.438Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/10081
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-14279
dc.description.abstract
Die tief infiltrierende Endometriose (DIE) ist eine gutartige chronische
Erkrankung, deren Pathomechanismus weitgehend ungeklärt ist. In aktuellen
Studien konnten Endometrioseläsionen in mesorectalen Lymphknoten (LK) nach
Darmteilresektionen nachgewiesen werden, jedoch ist unklar, ob es sich um ein
lokales Phänomen oder eine systemische Ausbreitung der Erkrankung handelt. In
der vorliegenden Arbeit wurden erstmals systematisch die LK von Patientinnen
mit vorwiegend tief infiltrierender Endometriose auf das Vorkommen von
Endometriose untersucht. Neben den bisher veröffentlichten Studien, die sich
vorwiegend mit lokalen (mesorectalen) LK beschäftigt haben, wurden in dieser
Arbeit erstmals Sentinel-Lymphknoten (SLK) auf das Vorkommen von Endometriose
untersucht. Die lokalen zufällig entnommenen LK und die SLK wurden
immunhistochemisch mit Antikörpern gegen Östrogen- und Progesteronrezeptoren
(ER/PR), CD-10 und Cytokeratin untersucht. In den SLK und den zufällig
entnommenen LK konnten sowohl voll ausgebildete Endometrioseläsionen als auch
freie ER und PR-positive Zellen nachgewiesen werden. Die Endometrioseläsionen
der SLK waren signifikant größer als in den zufällig entnommenen LK. Das
Vorkommen von Endometrioseläsionen und freien ER/PR-positiven Zellen, sowohl
in SLK als auch in zufällig entnommenen LK, demonstriert eine lymphogene
Ausbrei¬tung und zeigt, dass es sich bei der Endometriose um eine systemische
Erkrankung handelt. Das SLK-Konzept, speziell bei der tief infiltrierenden
Endometriose, ist besser geeignet, die relevanten LK zu identifizieren und
gleichzeitig gewebeschonend zu operieren. Die biologische Bedeutung dieser
freien ER/PR-positiven Zellen und der Endometrioseläsionen in LK ist beim
derzeitigen Forschungsstand jedoch noch unklar. In folgenden
Langzeitbeobachtungen könnte die biologische Bedeutung von nodalen
Endometrioseläsionen und das Rezidivrisiko der Patientinnen weiter evaluiert
werden.
de
dc.description.abstract
Deep-Infiltrating Endometriosis (DIE) is a benign chronic disease, the exact
pathological mechanisms of which are still largely unexplained. Some very
recent studies have been able to demonstrate the presence of endometriotic
lesions in mesorectal lymph nodes (LNs) after partial bowel resection. But it
remains unclear whether the phenomenon noted is a merely local one or whether
it represents a systemic spreading of the illness in question. In the present
study there is carried out, for the first time, a systematic investigation of
the LNs of patients suffering from predominantly Deep-Infiltrating
Endometriosis with a view to discovering the spread of endometriosis
specifically to these areas of the organism. The present study differs from
those already published in that, whereas the latter focussed primarily on
local (i.e. mesorectal) LNs, the present study investigates, for the first
time, sentinel lymph nodes (SLNs) as well, with a view to discovering in them
the presence of endometriosis. The local LNs, extracted on a random basis, and
the SLNs were both investigated by application of immunohistochemical methods:
namely, by using antibodies against oestrogen and progesterone receptors
(ER/PR), CD-10, and cytokeratin. It was possible to prove the presence, in the
SLNs and also in the randomly extracted LNs, of both fully-formed
endometriotic lesions and free ER- and PR-positive cells. The endometriotic
lesions were significantly larger in the SLNs than in the randomly extracted
LNs. That endometriotic lesions and free ER- and PR-positive cells were found
to be indeed present both in SLNs and in randomly extracted LNs demonstrates a
lymphogenous mode of spreading and shows that endometriosis is by its nature a
systemic disease. The SLN approach is, particularly in the case of Deep-
Infiltrating Endometriosis, an approach better suited to achieving both an
identification of the relevant LN and an operation on it in a manner that
leaves the surrounding tissue intact. The biological significance, however, of
these free ER- and PR-positive cells, and of the endometriotic lesions in the
LNs, is, at the point which research has currently attained, still not clear.
It is possible that, in future observational studies extending over the long
term, the biological significance of nodal endometriotic lesions, and the risk
of relapse of the patients suffering from this condition may be further
evaluated.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
sentinel lymph node
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Untersuchungen zum Vorkommen von Endometrioseläsionen in pelvinen Lymphknoten
bei Patientinnen mit tief infiltrierender Endometriose
dc.contributor.firstReferee
Priv.-Doz. Dr. med. S. Mechsner
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Dr. Dr. h. c. A. D. Ebert, Prof. Dr. med. U. Ulrich
dc.date.accepted
2012-02-24
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000035737-5
dc.title.translated
Investigations on the occurrence of endometriosis lesions in pelvic lymph
nodes in patients with deep infiltrating endometriosis
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000035737
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000010580
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access