dc.contributor.author
Hourani, Layla
dc.date.accessioned
2018-06-07T15:23:16Z
dc.date.available
2018-02-23T09:18:06.165Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/1005
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-5207
dc.description.abstract
Transfusion medicine has greatly improved our ability to treat anaemia in
human and veterinary medicine. The safety and efficacy of transfusion medicine
has advanced as both our understanding of the relevant biological systems has
improved and as our tools and procedures for carrying out transfusions have
become more sophisticated. This dissertation reports on two prospective
clinical studies examining specific aspects of feline pre-transfusion testing
methods with the potential to improve the safety and efficacy of the
subsequent transfusions. In the first study, the novel immunochromatographic
point-of-care blood typing device (RapidVet-H IC Feline, DMS Laboratories) for
the feline AB blood group system was assessed for reliability by comparing it
to two other tests as reference methods, the Pennsylvania tube agglutination
and a gel column test. Blood samples from 105 sick and healthy cats were
included. The samples were between 0 and 10 days old (median 3 days) and were
tested for haemolysis and agglutination; the haematocrit ranged from 0.07 to
0.57 l/l (median 40 l/l). The reference methods showed a 100% agreement with
each other. 85 samples were determined blood type A by the two reference
methods, 80 of which were correctly identified by the immunochromatographic
test. Four were misidentified as AB and one was rated inconclusive. All B
samples were correctly typed. Two of the three AB samples were correctly
identified by the immunochromatographic test and one was rated inconclusive.
The sample quality had no influence on test performance. Of 30 repeats, 28
were readable and showed agreement in 27 cases. The agreement of the
immunochromatographic test with the control methods was 96.1% for the 103
conclusive tests, and it showed high sensitivity and specificity for A and B
antigen detection, of note being the 100% sensitivity for B antigen detection.
Based on the data, it is still suggested that AB results be reconfirmed with a
laboratory method and that a 'back-typing' be performed with plasma from
B-typed samples, ensuring that cats with blood type B not be given A-type
blood. The novel immunochromatographic test device showed very good
performance and ease of use, as well as convenient storage requirements. The
second study was designed to detect a positive cross-match in cats after
receiving an AB-compatible blood transfusion, potentially indicating that
alloimmunisation had taken place in those patients. Twenty-one hospitalised
anaemic recipients (blood type A: n = 20; blood type B: n = 1) received 1-4
(median 2) whole-blood transfusions over 1-6 days (median 2 days) in 33
transfusion instances. The manual laboratory tube cross-matching method,
including major, minor and recipient control, was used to serially test
transfusion patients for macroscopic and microscopic agglutination reactions.
No clinical signs of an acute transfusion reaction were observed. A total of
63 cross-matches were performed. The minor cross-match was negative in all
cases. A positive major cross-match was observed in five cases after 2-10 days
(median 5 days) after an initial blood transfusion. These five cats had
received a total of 1-4 (median 2) blood transfusions. In 51.5% (17/33) of
transfusion instances, the cat's haematocrit increased as expected, with cats
with a positive major cross-match at 40% (4/10) vs 56.5% (13/23) if the major
crossmatch was negative. The five positive major cross-match results likely
represent feline recipients which developed alloantibodies as early as two
days after the initial blood transfusion. Cross-matching is currently only
recommended as part of pre-transfusion testing for repeat transfusions in cats
four days after having received an initial transfusion. The second study adds
data to an evidentiary basis for recommendations to include cross-matching in
routine pre-transfusion screening tests. Both studies contribute to an
increased awareness of ways to improve patient safety for cats receiving
allogeneic blood and blood products.
de
dc.description.abstract
Die Transfusionsmedizin hat sowohl in der Human- als auch in der
Veterinärmedizin zu einer Weiterentwicklung der Therapie von Anämien geführt.
Ein besseres Verständnis der involvierten biologischen Systeme und der in der
Transfusionsmedizin angewandten Techniken und Vorgehensweisen führte zu
Fortschritten in der Transfusionssicherheit. Diese Dissertation berichtet über
zwei prospektive klinische Studien, in denen Testmethoden der
Prätransfusionsdiagnostik bei Katzen überprüft wurden, welche die Möglichkeit
bieten, die Sicherheit von Transfusionen und deren Erfolg zu erhöhen. In der
ersten Studie wurde ein neuer patientennaher immunchromatographischer
Schnelltest (RapidVet-H IC Feline, DMS Laboratories) für das AB
Blutgruppensystem bei Katzen auf Verlässlichkeit der Testergebnisse evaluiert,
indem dieser mit zwei anderen Tests als Referenzmethoden verglichen wurde: der
Röhrchen-Agglutinations-Methode und einer Säulen-Agglutinations-Methode.
Blutproben von 105 gesunden und kranken Katzen wurden verwendet. Die Proben
waren zwischen 0 und 10 Tage alt (Median 3 Tage) und wurden auf Hämolyse und
Agglutination überprüft. Der Hämatokrit reichte von 0,07 l/l bis 0,57 l/l
(Median 0,40 l/l). Die Referenzmethoden zeigten untereinander eine
Übereinstimmung von 100%. 85 Proben wurden von beiden Referenzmethoden als
Blutgruppe A typisiert. 80 dieser 85 Proben wurden vom
immunchromatographischen Test korrekt bestimmt. Vier Proben wurden falsch als
AB typisiert. Eine Probe war nicht auswertbar. Alle B-Proben wurden korrekt
typisiert. Zwei der drei AB-Proben wurden vom immunchromatographischen Test
korrekt bestimmt und eine Probe war nicht auswertbar. Die Probenqualität hatte
keinen Einfluss auf die Testergebnisse. Von 30 Testwiederholungen waren 28
auswertbar, wovon 27 mit dem Erstergebnis übereinstimmten. Für die 103
auswertbaren Tests lag die Übereinstimmung des immunchromatographischen Tests
mit den Kontrollmethoden bei 96,1%. Die Ergebnisse zeigten eine hohe
Sensitivität und Spezifität für die Erkennung der A und B-Antigene. Wichtig
dabei war vor allem die 100%ige Sensitivität für das B-Antigen. Auf der
Grundlage der Daten wird weiterhin empfohlen, dass AB-Ergebnisse durch ein
Referenzlabor bestätigt werden und ein sogenanntes Backtyping mit Plasma von
B-Proben durchgeführt wird, um so zu verhindern, dass Katzen mit Blutgruppe B
Blut der Blutgruppe A bekommen. Der neue immunchromatographische Test zeigte
sehr gute Testeigenschaften, war einfach durchzuführen und ließ sich
unkompliziert lagern. Die zweite Studie war so angelegt, dass eine positive
Kreuzprobe bei Katzen festgestellt werden konnte nachdem diese eine AB-
kompatible Bluttransfusion erhalten hatten, was auf eine potentielle
Alloimmunisation bei den betroffenen Patienten deuten kann. Einundzwanzig
anämische stationäre Patienten (Blutgruppe A: n = 20; Blutgruppe B: n = 1)
erhielten 1-4 (Median 2) Vollbluttransfusionen über 1-6 Tage (Median 2 Tage)
in 33 Transfusionsfällen. Das Blut der Transfusionspatienten wurde wiederholt
mittels manueller Röhrchen-Kreuzprobe mit Major- und Minor-Kreuzproben und
einer Empfängerkontrolle auf makroskopische und mikroskopische Agglutination
überprüft. Es wurden keine Symptome akuter Transfusionsreaktionen beobachtet.
Insgesamt wurden 63 Kreuzproben durchgeführt. Die Minorprobe war in allen
Fällen negativ. Eine positive Majorprobe wurde in fünf Fällen innerhalb von
2-10 Tagen (Median 5 Tage) nach der Ersttransfusion beobachtet. Diese fünf
Katzen hatten 1-4 (Median 2) Vollbluttransfusionen erhalten. Bei 51,5% (17/33)
der durchgeführten Transfusionen erhöhte sich der Hämatokrit erwartungsgemäß.
Bei Katzen mit einer positiven Majorprobe waren dies 40% (4/10) im Vergleich
zu 56,5% (13/23) bei Katzen mit negativer Majorprobe. Die fünf positiven
Majorproben-Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Empfänger bereits zwei Tage
nach der Ersttransfusion Alloantikörper entwickeln können. Derzeit wird eine
Kreuzprobe vor einer geplanten weiteren Transfusion bei Katzen nur dann
durchgeführt, wenn eine initiale Transfusion vier Tage zurückliegt. Aufgrund
der Ergebnisse der zweiten Studie können Empfehlungen für Kreuzproben als
Screeningtests vor geplanten Transfusionen ausgesprochen werden. Beide Studien
tragen dazu bei, die Patientensicherheit in der Transfusionsmedizin bei Katzen
zu verbessern.
de
dc.format.extent
78 Seiten
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
cross-matching
dc.subject
pre-transfusion testing
dc.subject
transfusion medicine
dc.subject
transfusion safety
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::630 Landwirtschaft
dc.title
Studies in feline pre-transfusion testing: Evaluating a novel blood typing
device and serial cross-matching in transfusion patients
dc.contributor.firstReferee
Univ.-Prof. Dr. Barbara Kohn
dc.contributor.furtherReferee
Univ.-Prof. Dr. Heidrun Gehlen
dc.contributor.furtherReferee
Univ.-Prof. Dr. Robert Klopfleisch
dc.date.accepted
2017-07-19
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000106478-4
dc.title.translated
Studien zur Prätransfusionsdiagnostik bei Katzen: Evaluierung eines neuen
Schnelltests zur Blutgruppenbestimmung und Kreuzproben bei
Transfusionspatienten
de
refubium.affiliation
Veterinärmedizin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000106478
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000023290
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open access