dc.contributor.author
Yin, Ning
dc.date.accessioned
2018-06-07T22:29:46Z
dc.date.available
2009-04-06T10:44:25.042Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/9335
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-13534
dc.description.abstract
Patients with congestive heart failure (CHF) develop pulmonary hypertension
due to an increase in pulmonary vascular resistance (PVR). These patients may
benefit from inhaled vasodilators to selectively reduce PVR. Here, we studied
the effects of inhaled vasodilators on pulmonary and systemic hemodynamics and
lung edema formation in a rat model of CHF. Since lungs of CHF patients are
partially protected from lung edema formation, we further investigated the
effect of CHF on alveolar fluid reabsorption and its regulation by
endothelial-derived nitric oxide (NO). CHF was induced by aortic banding in
rats. Pulmonary hemodynamics and edema formation were analyzed in vivo after
inhalation of the vasodilators milrinone, iloprost or NO at rest, and inhaled
iloprost at increased lung perfusion after administration of the β1-agonist
dobutamine. Alveolar fluid reabsorption and endothelial NO production in CHF
were quantified in the isolated perfused rat lung by double indicator dilution
technique and by fluorescence imaging of pulmonary endothelial cells in situ.
Inhalation of milrinone, iloprost, or NO reduced pulmonary arterial pressure
(PAP), PVR and the ratio of PVR over the systemic vascular resistance (SVR).
Repetitive inhalation of milrinone or iloprost, or continuous inhalation of
NO, respectively, caused prolonged pulmonary vaso¬dilation, with milrinone and
iloprost being superior to NO. At rest, inhaled vasodilators neither caused
lung edema nor left ventricular overload, yet at increased lung perfusion
inhaled iloprost promoted lung edema formation in CHF rats. This increase in
lung edema was attributable to an inhibition of the Kitajew reflex which
postulates a vasoconstriction of precapillary sphincters to protect the
pulmonary capillary bed from excessive hydrostatic pressures. Rats with
chronic CHF had a markedly increased alveolar fluid reabsorption at elevated
left atrial pressure (PLA). This protective effect was attributable to a
reduced endothelial NO production in CHF. These results demonstrate that
inhaled vasodilators selectively reduce PVR and decrease right ventricular
afterload in CHF. While an increased alveolar fluid reabsorption in CHF
protects the lung from edema at rest, inhalation of vasodilators at increased
perfusion may cause lung edema due to an inhibition of the Kitajew reflex.
de
dc.description.abstract
Patienten mit kongestiver Herzinsuffizienz (CHF) entwickeln aufgrund eines
Anstiegs des pulmonalen Gefäßwiderstands (PVR) eine pulmonale Hypertonie
(PHT), und könnten daher von inhalierten Vasodilataren zur selektiven Senkung
des PVR profitieren. In einem Rattenmodel der CHF untersuchten wir den
Effekten inhalierter Vasodilatoren auf pulmonale und systemische Hämodynamik
und Lungenödem. Da CHF Patienten eine verminderte Neigung zu Lungenödemen
aufweisen, untersuchten wir zudem die Effekte einer CHF auf die alveoläre
Flüssigkeitsreabsorption und deren Regulation durch die endotheliale NO
Bildung. CHF wurde in Ratten durch eine partielle Aortenligatur induziert.
Hämodynamik und Ödem wurden nach Inhalation der Vasodilatoren Milrinon,
Iloprost oder NO in Ruhe sowie nach Iloprost bei erhöhter Lungenperfusion nach
Gabe des β1-Agonisten Dobutamin gemessen. Alveoläre Flüssigkeitsreabsorption
und endotheliale NO-Produktion wurden an der perfundierten Rattenlunge mittels
Doppelindikatorverdünnungsmethode und Fluoreszenz-Imagings pulmonaler
Endothelzellen erfasst. Die Inhalation von Milrinon, Iloprost oder NO minderte
den pulmonalarteriellen Druck (PAP) und den PVR. Repetitive Inhalation von
Milrinon oder Iloprost bzw. kontinuierliche NO-Inhalation erzielten eine
anhaltende pulmonale Vasodilatation, wobei sich Milrinon und Iloprost dem NO
überlegen erwiesen. In Ruhe induzierten pulmonale Vasodilatoren kein
Lungenödem, bei erhöhter Lungendurchblutung förderte inhaliertes Iloprost
jedoch die Ödembildung. Dies ließ sich auf eine Hemmung des Kitajewreflexes,
der eine Vasokonstriktion präkapillärer Sphinkter zum Schutz des pulmonalen
Kapillarbettes vor hohen Drücken postuliert, zurückführen. CHF Ratten zeigten
eine verbesserte alveoläre Flüssigkeits- reabsorption, was sich auf eine
verminderte endotheliale NO Produktion zurückführen ließ. Diese Ergebnisse
zeigen, dass inhalierte Vasodilatoren bei CHF selektiv den PVR reduzieren.
Während eine gesteigerte alveoläre Flüssigkeitsreabsorption bei CHF in Ruhe
vor Lungenödem schützt, können inhalierte Vasodilatoren bei erhöhter
Lungenperfusion durch Hemmung des Kitajew-Reflexes Ödeme verursachen.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
inhaled vasodilators
dc.subject
pulmonary hypertension
dc.subject
congestive heart failure
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Inhaled vasodilators as a new treatment strategy in pulmonary hypertension
with left heart disease
dc.contributor.contact
ning.yin@charite.de
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. med. W.M. Kuebler
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. med. Ho. Scholz
dc.date.accepted
2009-04-21
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000009273-7
dc.title.translated
Inhalierte Vasodilatoren als neue Behandlungsstrategie der pulmonalen
Hypertonie bei Linksherzerkrankung
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000009273
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000005351
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access