Background: There has been an unprecedented rise in worldwide Caesarean Section rates of up to 19.4%. Surgical Site Infection is an increasing problem with rates of up to 13.5%. Plastic-sheath wound retractors have been shown to reduce the rate of Surgical Site Infection in abdominal bowel surgery. However, there is limited evidence for the use of plastic sheath retractors in women having Caesarean Sections. Methodology: In a single center, prospective, randomized controlled trial we evaluated the use of the Alexis® O C-Section Retractor in the prevention of surgical site infection. We randomized patients undergoing their first planned Caesarean Section to either the Alexis® O C-Section Retractor or the traditional Collins Self-Retaining Metal Retractor. The primary outcome was Surgical Site Infection within 30 days of operation as defined by the Centers for Disease Control and Prevention. The secondary outcomes included ease of application and removal of the retractor, intraoperative surgical parameters such as the use of electrical diathermy to control hemostasis, bowel handling, postoperative pain scores and the short and long-term satisfaction with wound healing. Results: From October 2013 to December 2015, we enrolled a total of 214 patients. We excluded 16 patients from the analysis as 11 went into labor, one required an Emergency Caesarean, one required a laparotomy and 3 declined participation. We assigned 98 patients to the Alexis® O C-Section Retractor group and 100 to the traditional Collins Self-Retaining Metal Retractor. We show that in low risk women having their first planned Caesarean Section, there was a statistically significant reduction in the rate of Surgical Site Infections when the Alexis® O C-Section Retractor was used for wound retraction compared to the traditional Collins metal self-retaining wound retractor 1% vs 8% (RR 7.84, 95% CI (2.45-70.71) p=0.035). There was also a significant reduction in the need for diathermy heat treatment for bleeding subcutaneous vessels 35% vs 82% (RR 2.36, 95% CI (1.97-2.85), p=0.001) and bowel handling 3% vs 22% (RR 7.19, 95% CI (3.39-18.37) p=0.001). Conclusions: Our study shows that the use of the Alexis® O C-Section Retractor compared to the traditional Collins self- retaining metal retractor in low risk women, having the first Caesarean Section is associated with a significantly reduced risk of Surgical Site Infection. There is also significant reduction in the use of electric cautery for subcutaneous bleeding, bowel handling and postoperative pain. Operator satisfaction is improved and postoperative pain is less.
Hintergrund: Die Kaiserschnittrate ist weltweit drastisch gestiegen auf 19,4%. Zudem steigt die Inzidenz von Wundinfektionen auf eine Rate von bis zu 13,5%. In Studien konnte gezeigt werden, dass der Einsatz von ringförmigen Kunststoff-Wundretraktoren das Risiko für Wundinfektionen in der Abdominalchirurgie reduziert. Es gibt bislang unzureichende Evidenz für die Anwendung des Alexis® O C-Section Retraktor bei Frauen, die einen Kaiserschnitt erhalten. Methodik: In einer prospektiv randomisierten kontrollierten Single-Center Studie untersuchten wir die Anwendung des Alexis® O C-Section Retraktors hinsichtlich der Prävention von Wundinfektionen. Patientinnen für einen ersten geplanten Kaiserschnitt wurden entweder für die Verwendung eines Alexis® O C-Section Retraktors oder einen traditionellen Metall- bauchdeckenspreizer (Metall Collins Retraktor) randomisiert. Der primäre Endpunkt war die Wundinfektion laut der Definition des "Centers for Disease Control and Prevention". Sekundäre Endpunkte waren unter anderem die subjektive Beurteilung der Einfachheit der Anwendung beider Wundspreizer, die Notwendigkeit zur Koagulation des Unterhautfettgewebes, die Häufigkeit, den Darm zur reponieren, der postoperative Wundschmerz und die Zufriedenheit der Patientinnen mit der Wundheilung. Ergebnisse: Von Oktober 2013 bis Dezember 2015 wurden 214 Patientinnen rekrutiert. 16 Patientinnen wurden von der Untersuchung ausgeschlossen, 11 aufgrund vorzeitiger Wehen, eine Patientin wegen einer Notsectio, eine Patientin aufgrund einer Relaparotomie und drei Schwangere hatten ihre Teilnahme abgesagt. Es wurden 98 Patientinnen in die Alexis® O C-Section Retraktor Gruppe und 100 in der traditionellen Metall Collins Retraktor Gruppe randomisiert. Unsere Studie zeigte, dass die Anwendung des Alexis® O C-Section Retraktors zu einer signifikanten Reduktion der Inzidenz von Wundinfektionen führte (1% vs 8% (RR 7.84, 95% CI (2.45-70.71) p=0.035)). Zudem zeigte sich eine signifikante Reduktion der Notwendigkeit von Koagulation des Unterhautfettgewebes (35% vs 82% (RR 2.36, 95% CI (1.97-2.85), p=0.001)) und Darmmanipulation (3% vs 22% (RR 7.19, 95% CI (3.39-18.37) p=0.001)). Schlussfolgerung: Unsere Studie zeigte, dass der Einsatz des Alexis® O C-Section Retraktors im Vergleich zum traditionellen Collins Metall-Wundretraktor die Rate von Wundinfektionen bei primären Kaiserschnitten signifikant senkt. Zudem zeigte sich ein reduzierter Bedarf elektrischer Koagulation im Unterhautfettgewebe. Ferne musste weniger Darm intraoperativ reponiert werden und es traten signifikant weniger postoperative Schmerzen auf. Auch die Zufriedenheit der Operateure bezüglich der technischen Anwendung zeigte deutliche Vorteile in der Gruppe des Alexis® O C-Section Retraktors.