dc.contributor.author
Hohmann, Anja
dc.date.accessioned
2018-06-07T21:54:39Z
dc.date.available
2014-06-17T09:18:24.040Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/8596
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-12795
dc.description.abstract
While neuroimaging studies have identified a network of brain regions that are
involved in sound perception and production, the roles of each node in this
network are unknown. We postulate a causal role of the right and left
posterior superior temporal gyrus (pSTG) and posterior inferior frontal gyrus
(pIFG) in vocal pitch control. In this study we test this hypothesis by
creating temporary reversible lesions using transcranial direct current
stimulation (tDCS). Methods: Subjects’ performance in two experimental tasks
was measured over five separate sessions each. They received unilateral
cathodal stimulation over pSTG and pIFG for each hemisphere separately and one
sham stimulation session. In the first experiment subjects (n = 10) performed
a pitch reproduction task and accuracy following tDCS was tested. In the
second experiment subjects (n = 15) heard their own voice fed back during
hummed vocalization. Feedback was altered unexpectedly in pitch. Subjects'
compensation for the transposed feedback after brain stimulation was measured
and compared to data from amusic subjects (n = 8) that did not undergo brain
stimulation. All data was digitally recorded and analyzed using custom-built
software. Results: Pitch matching accuracy is impaired after cathodal
stimulation over left pIFG and right pSTG compared to sham. In addition, all
non-amusic subjects are sensitive to changes in auditory feedback and
compensate without brain stimulation. Tone-deaf subjects show a lack of
reaction to changes in feedback. When reducing neural excitability in both the
left pIFG and the right pSTG, musically trained subjects compensate to a
smaller amount when presented with transposed feedback of their own voice.
Subjects without musical training do not show an effect of tDCS on magnitude
of compensation. Independently from musical training, all subjects react with
greater latency to pitch-shifted feedback after stimulation on right pSTG.
Conclusion: In this study we were able to demonstrate that both the posterior
inferior frontal gyrus and the posterior superior temporal gyrus are important
nodes in the bi-hemispheric network involved in vocal pitch control. To a
certain extent, the neural mechanisms underlying efficient vocal pitch
regulation are experience-dependent. TDCS is a viable method to modulate vocal
output and should be further employed as a therapeutic tool for speech
disorders.
de
dc.description.abstract
Während mittels bildgebender Verfahren ein Netzwerk von Hirnregionen
identifiziert werden konnte, das der Wahrnehmung und Wiedergabe von Lauten
dient, ist die genaue Funktion einzelner Knoten innerhalb dieses Netzwerkes
unbekannt. Für die willkürliche Kontrolle der menschlichen Stimme postulieren
wir eine kausale Rolle des Gyrus temporalis superior posterior (pSTG) und des
Gyrus frontalis inferior posterior (pIFG) der linken und rechten Hemisphäre.
In dieser Arbeit wird die Funktion dieser Areale durch reversible
Läsionsstudien mithilfe der transkraniellen Gleichstromstimulation (tDCS)
untersucht. Methoden: In zwei Experimenten, bestehend aus je fünf separaten
Stimulationen, erhielten die Probanden je eine kathodische Stimulation über
dem pSTG und dem pIFG jeder Hemisphäre sowie eine Placebostimulation. Im
ersten Experiment sollten die Probanden (n = 10) eine Tonfolge wiedergeben,
wobei die Genauigkeit der Tonwiedergabe nach erfolgter tDCS gemessen wurde. Im
zweiten Experiment hörten die Probanden (n = 15) sich selbst summen. Dieses
Feedback wurde unerwartet in der Tonhöhe verändert. Die Kompensation zum
transponierten Feedback nach Hirnstimulation wurde gemessen und mit Daten von
Amusikern (n = 8), die keine Hirnstimulation erhielten, verglichen. Alle Daten
wurden digital aufgenommen, weiterverarbeitet und ausgewertet. Ergebnisse:
Nach Stimulation über dem linken pIFG und dem rechten pSTG wird die Tonhöhe
einer zu imitierenden Tonfolge weniger exakt wiedergegeben als unter
Placebostimulation. Des Weiteren nehmen alle nicht-amusischen Probanden
ungewollte Veränderungen im Feedback ihrer eigenen Stimme wahr und
kompensieren ohne Stimulation hierfür. Amusiker hingegen zeigen keine Reaktion
auf verändertes Feedback. Reduziert man die neuronale Erregbarkeit in dem
linken pIFG und dem rechten pSTG, kompensieren musikalisch geschulte Probanden
in geringerem Maße als ohne Stimulation. Probanden ohne musikalisches Training
zeigen keinen Einfluss der tDCS auf das Ausmaß der Kompensation. Unabhängig
von musikalischem Training reagieren jedoch alle Probanden nach kathodischer
tDCS über dem rechten pSTG langsamer auf das veränderte Feedback ihrer eigenen
Stimme. Fazit: In dieser Arbeit konnte gezeigt werden, dass sowohl der Gyrus
frontalis inferior posterior als auch der Gyrus temporalis superior posterior
wichtige Knotenpunkte in einem bihemisphäriellen Netzwerk der Stimmkontrolle
sind. Die neuronalen Mechanismen einer effizienten Stimmhöhenregulation sind
zu einem gewissen Maße trainingsabhängig. tDCS ist eine geeignete Methode, die
Lautproduktion zu modulieren und sollte vermehrt in der Therapie von
Sprechstörungen zum Einsatz kommen.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
brain stimulation
dc.subject
perturbed auditory feedback
dc.subject
pitch production
dc.subject
inferior frontal gyrus
dc.subject
superior temporal gyrus
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Modulating vocal pitch perception and production with transcranial direct
current stimulation
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2014-06-22
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000096057-5
dc.title.translated
Modulation von Tonwahrnehmung und -erzeugung mit transkranieller
Gleichstromstimulation
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000096057
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000014748
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access