Unser Ziel war die immunhistochemische Evaluation der Proteinexpression von CD24, Polo-Like kinase 1, Peroxisome proliferator-activated receptor gamma im Pankreaskarzinom und die Korrelation der Proteinexpression mit klinisch- pathologischen Parametern, insbesondere dem Gesamt- und progressionsfreien Überleben, um eine mögliche diagnostische oder prognostische Bedeutung dieser Markerkandidaten zu klären. In 71,6% der Fälle wurde in den Tumorzellen eine Expression von CD24 mit heterogener Verteilung beobachtet. Signifikant stärker zeigte sich die Färbung in den Tumoren mit höherem Grading (G3). In der univarianten Überlebensanalyse war kein Zusammenhang zwischen der CD24-Expression und verkürzter Gesamtüberlebensrate zu finden. Gutartiges acinäres Gewebe und duktales Epithel zeigten nur fokal eine PLK1-Expression, allerdings fand sich eine deutliche Steigerung der Expression in Foci einer pankreatischen intraepithelialen Neoplasie (PanIN). In 47,7% der invasiven Pankreaskarzinome fand sich eine PLK1 Expression. Allerdings konnte kein Zusammenhang zwischen positiver PLK1-Anfärbung und der Ausbreitung des Tumors (Tumorstadium), dem Grading oder der Patientenprognose gezeigt werden. Eine PPAR-γ -Expression fand sich in 71,3% der Pankreaskarzinomfälle, die überdies mit der Tumorgröße (pT) sowie einem höheren Grading positiv korrelierte. In der univariaten Überlebensanalyse zeigte sich für PPAR-γ ein prognostischer Wert bezüglich des Gesamtüberlebens der Patienten, der darüber hinaus in der Gruppe der nodalnegativen Patienten unabhängig war.
We aimed to clarify the expression patterns of CD24, PLK1 and PPAR-γ in pancreatic ductal carcinomas and to correlate these to clinicopathologic variables, including patient survival. Primary adenocarcinomas of the pancreas were immunostained using monoclonal antibody. CD24 expression was observed in 71.6% of cases with a heterogeneous distribution, and a significantly higher rate of positivity in high grade (G3) tumors. In univariate survival analyses, no association of CD24 expression with shortened overall survival of the patients could be demonstrated. CD24 is commonly expressed in adenocarcinomas of the pancreas, preferentially highgrade tumors and thus might be a marker of disease progression. Invasive pancreatic adenocarcinomas were PLK1 positive in 47.7% of cases. No correlation of PLK1 positivity and the extent of tumour spread was evident, nor did PLK1 expression correlate with tumour grade or patient prognosis. Prognostic factors in our study cohort were nodal status and tumorgrade. This indicates that inhibition of this mitotic key regulator might represent a rewarding approach in the treatment of early and late pancreatic carcinoma. PPAR-γ expression was seen in 71.3% of pancreatic cancer cases. PPAR-γ expression correlated positively to higher pTstages and higher tumor grade. Survival analysis showed a significant prognostic value for PPAR-γ, which was found to be independent in the clinically important subgroup of node-negative tumors. PPAR-γ might be a prognostic marker in this disease. Both findings corroborate the importance of PPAR-γ in tumor progression of pancreatic cancer.